  • 1. Data: 2006-06-27 15:05:06
    Temat: wycena gruntu przeznaczonego na drogi
    Od: "marcypanna" <m...@g...pl>

    Czy ktoś wie może jakimi przesłankami może się kierować rzeczoznawca
    majątkowy wyceniający wartość pasa gruntu o szerokości 6 m a wywłaszczanego
    na budowę drogi?
    Przepisy mówią, że powinien się kierować jego wartością rynkową, problem,
    jednak w tym, że ten kawałek działki ma, moim zdaniem, niejasną wartość
    rynkową &#8211; całą działka to atrakcyjny teren budowlany podczas gdy ten pas
    jest w planie zagospodarowania przestrzennego wpisany jako &#8222;przeznaczony na
    drogi&#8221;. Czy jest coś takiego jak &#8222;wartość rynkowa&#8221; ziemi
    przeznaczonej na
    drogi skoro taka ziemia z założenia nie podlega regułom rynku? Obawiam się
    po prostu czy w majestacie prawa rzeczoznawca nie wyceni mi tych ok. 300 m
    kw. gruntu na jakieś grosze podczas gdy wartość reszty działki to ok. 70 zł
    m.

  • 2. Data: 2006-06-27 17:04:49
    Temat: Re: wycena gruntu przeznaczonego na drogi
    Od: "Marta" <m...@v...pl>

    Rzeczoznawca majątkowy dokonując wyceny (jakiejkolwiek) kieruje sie
    przepisami prawa oraz standardami zawodowymi. Bierze pod uwagę stan prawny,
    techniczno-użytkowy, jak również przeprowadza analizę rynku lokalnego w celu
    utwprzenia bazy nieruchomości podobnych do wycenianej.
    W przypadku określania rynkowej wartości gruntów przeznaczonych lub zajętych
    pod drogi publiczne stosuje się podejście porównawcze (bada się cechy
    nieruchomości podobnych), przyjmując ceny transakcyjne uzyskiwana przy
    sprzedaży gruntów przeznaczonych na te cele.
    Natomiast gdy brak jest takich cen to albo wartość działaki gruntu
    wydzielonych pod nowe drogi publiczne albo pod poszerzenie dróg istniejących
    określa się jako iloczyn wartości 1m2 gruntów, z których wydzielono te
    działki i ich powierzchni, z tym ze jeżeli przeznaczenie gruntów, z których
    wydzielono te działki pod nowe drogi publiczne albo pod poszerzenie dróg
    istniejących, powoduje, ze wartóść tych gruntów jest niższa niż wartość
    gruntów przeznaczonych pod drogi, tak określoną wartość powiększa się o 50%,
    bądź też wartość gruntów zajętych pod drogi publiczne określa sie jako
    iloczyn wartości 1 m2 gruntów o przeznaczeniu przeważającym wśród gruntów
    przyległych i ich powierzchni, z tym ze jezeli przeznaczenie gruntów
    przyległych powoduje, ze ich wartość jest niższa niż wartość gruntów
    przeznaczonych pod drogi, tak ustaloną wartość powiększa się o 50%.
    Pozdrawiam Marta

  • 3. Data: 2006-06-27 19:22:03
    Od: "marcypanna" <m...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Marta <m...@v...pl> napisał(a):

> [...]
    > przyległych powoduje, ze ich wartość jest niższa niż wartość gruntów
    > przeznaczonych pod drogi, tak ustaloną wartość powiększa się o 50%.

    Marto, bardzo ci dziękuję za szczegółowe wyjaśnienia. Wygląda na to, ze mogę
    być spokojna bo za ziemię dostanę cenę zbliżoną do rynkowej. Gdyby to nie
    było dla ciebie kłopotliwe, prosiłabym jeszcze ewentualnie o podanie mi
    podstawy prawnej zasad o któych piszesz. Pozdrawiam!

  • 4. Data: 2006-06-27 19:35:12
    Od: "Marta" <m...@v...pl>

    Kwestię tę regulują przepisy ustawy o gospodarce nieuchomościami oraz
    rozporządzenie Rady Ministrów z 21.09.2004 r. w sprawie wyceny nieruchomości
    i sporządzania operatu szacunkowego (Dz. U. nr 207, poz. 2190) - w
    szczególności paragraf 36
    Pozdrowionka
    Marta

  • 5. Data: 2006-06-27 21:23:30
    Od: Przemysław Płaskowicki <p...@p...name>

    On 2006-06-27 21:35, Marta wrote:
> [...]
    > rozporządzenie Rady Ministrów z 21.09.2004 r. w sprawie wyceny nieruchomości
    > i sporządzania operatu szacunkowego (Dz. U. nr 207, poz. 2190) - w

    I same standardy zawodowe, które mają w stosunku do rzeczoznawców moc
    prawa powszechnie obowiązującego -- art. 175 ustawy o gospodarce
    nieruchomościami.

    --
    Przemysław Płaskowicki
    All that is necessary for the triumph of evil is that good men do

  • 6. Data: 2006-06-28 06:45:35
    Od: "marcypanna" <m...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Marta <m...@v...pl> napisał(a):

> [...]
    nieruchomości
    > i sporządzania operatu szacunkowego (Dz. U. nr 207, poz. 2190) - w

    Jeszcze raz bardzo dziękuję, pozdrawiam!

  • 7. Data: 2006-06-28 16:07:56
    Od: "mądrala" <jarekm_jasien(_wytnij_to_)@o2.pl>