  • 1. Data: 2006-12-01 08:30:30
    Temat: wybranie organu do wypłacania alimentów
    Od: "bbl" <b...@y...com>

    Witam

    kolega mój sądowo płaci alimenty na rzecz dziecka przez komornika, czy można
    zmienić organ przez który te alimenty można płacić?, chodzi tutaj o
    uniknięcie kosztów komorniczych.

  • 2. Data: 2006-12-01 10:00:20
    Temat: Re: wybranie organu do wypłacania alimentów
    Od: k...@g...com

    > kolega mój sądowo płaci alimenty na rzecz dziecka przez komornika, czy można
    > zmienić organ przez który te alimenty można płacić?, chodzi tutaj o
    > uniknięcie kosztów komorniczych.

    Alimenty można płacić następująco:
    1. bezpośrednio do rąk uprawnionego/przedstawiciela ustawowego - brak
    kosztów egzekucyjnych
    2. mogą być bezpośrednio potrącane przez zakład pracy (po
    uprzednim złożeniu tytułu wykonawczego przez
    uprawnionego/przedstawiciela ustawowego) - brak kosztów egzekucyjnych
    3. poprzez organ egzekucyjny tj. komornika. Jest to jedyny organ
    poprzez który można regulować zobowiązania alimentacyjne.

    Aby nie płacić kosztów egzekucyjnych, najlepszym i
    najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest porozumienie się z uprawnionym
    (dziecko) / przedstawicielem ustawowym (rodzic) w kwestii umorzenia
    postępowania egzekucyjnego i bezpośrednie wpłaty do rąk własnych
    w/w.

    Ewentualnie można jeszcze (w trakcie postępowania egzekucyjnego)
    wpłacać alimenty bezpośrednio do rąk uprawnionego/przedstawiciela
    ustawowego, następnie informować o tym komornika, przedstawiać
    dowody wpłaty, żądać ograniczenia zadłużenia. W tym przypadku nie
    powinny być naliczane koszty egzekucyjne (stosownie do ostatnich
    orzeczeń TK w kwestii naliczania kosztów egzekucyjnych od wpłat
    bezpośrednich do rąk wierzyciela egzekwującego)
    To rozwiązanie niesie jednak za sobą pewne ryzyko, otóż przy
    każdym poinformowaniu komornika o wpłacie bezpośredniej, musi on
    zapytać wierzyciela, czy uznał on tą wpłatę i na co ją zaliczył.
    Może się zdarzyć, że wierzyciel oświadczy, że nie zaliczył
    takowej wpłaty na poczet alimentów lub zaprzeczyć, że otrzymał
    jakiekolwiek pieniądze!
    W takim przypadku, dłużnika musi dochodzić "sprawiedliwości" przed
    sądem, a nieraz może to być dość kłopotliwe...
    Jednakże wszystko zależy jakie nastawienie do sprawy mają strony
    (dłużnik i wierzyciel) i czy są w stanie się porozumieć miedzy
    sobą, a także jak bardzo wiarygodna jest osoba dłużnika.

    Pzdr.

  • 3. Data: 2006-12-01 10:36:26
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    s.com...

> [...]
    > (dziecko) / przedstawicielem ustawowym (rodzic) w kwestii umorzenia
    > postępowania egzekucyjnego i bezpośrednie wpłaty do rąk własnych

    nie zapominajac kazdorazowo o kwitach ;) chocby stosunki byly najlepsze,
    kazda wplata musi zostac potwierdzona, w zyciu roznie to bywa, i takie
    sprawy niektorzy zalatwiaja na gebe, a pozniej musza placic jeszcze raz

  • 4. Data: 2006-12-01 11:29:27
    Od: k...@g...com

    > nie zapominajac kazdorazowo o kwitach ;) chocby stosunki byly najlepsze,
    > kazda wplata musi zostac potwierdzona, w zyciu roznie to bywa, i takie
    > sprawy niektorzy zalatwiaja na gebe, a pozniej musza placic jeszcze raz

    Dokładnie, bardzo ważne jest gromadzenie wszelkich dowodów wpłat
    alimentów w których wyraźnie powinno być wskazane, że wpłata jest
    tytułem alimentów; np.: "alimenty za miesiąc grudzień 2006".
    Jeżeli będą wpłaty, ale nie określono w tytule, że są one
    tytułem alimentów za dany okres, to w przypadku jakichkolwiek
    kłopotów z uznaniem przez wierzyciela danej wpłaty, nie mamy
    skutecznego i pewnego środka dowodowego dla obalenia jego twierdzeń.

    Pzdr.

  • 5. Data: 2006-12-01 11:29:35
    Od: k...@g...com