  • 1. Data: 2010-01-05 21:13:46
    Temat: ustna umowa o pracę i problem z wynagrodzeniem
    Od: Michał_Sz <s...@p...onet.pl>

    Witam !

    Jakiś czas było wspaniale, ale ostatnio zaczęło się psuć i praca stała
    się uciążliwa, szczególnie gdy doszło do rozmowy z szefem, ale nie zawsze.
    Pracuje już z 6 lat w małym zakładzie do 15 osób.
    Mimo podjęcia pracy i moich próśb o umowę, kilkukrotnie w ciągu 6 lat
    prosiłem o podpisaną umowę, niestety do dziś nie otrzymałem i powiem że
    w ciągu tych kilku lat machnąłem na to ręką i pracowało się dalej.
    Ok 2 lata temu doszło do tego że chciałem odejść z pracy z powodu
    mizernej płacy, dostałem propozycje podwyżki którą zaakceptowałem i
    zaraz po tej rozmowie, poprosiłem o umowę, odpowiedz dostałem podobną "
    tak tak jutro napiszę " i tak kilka dnie przypominałem potem za 3
    tygodnie i tak zeszło do dzisiaj.
    Ostatnio zaczęły się pogarszać stosunki z pracodawcą że miałem chęć dać
    sobie spokój i odejść, ale wiadomo przywiązanie do miejsca, ale chodzi
    to za mną od tamtej pory i czuje że mi to na zdrowie nie pomaga.
    Stało się to czego mogłem się spodziewać ale to chyba nie powinno tak
    być dostałem wynagrodzenie pomniejszone o 15% jak zwykle, dowiedziałem
    sie o tym dzisiaj bo akurat teraz zaglądnąłem na konto i przykuło mnie
    do monitora, ciśnienie wrosło i tak dalej wiadomo co dalej.
    Zastanawiam się nad tym przed rozmową z szefem co ja teraz mogę zrobić,
    nie ma umowy, tylko słowna.
    Porblem jest jeszcze jeden, płaca zresztą nie tylko mnie jest dziwnie
    ustalana podstawa jest praktycznie zawsze inna i dopasowywana jest do
    całkowitej sumy poprzez dodatki, premie itp.
    Jak dostajemy socjalne to też podstawa jest obniżana tak aby kwota
    brutto była odpowiednia i praktycznie taka sama co miesiąc.

    chciałbym poznać czy to co robi jest prawidłowe czy nie, nie myślę o
    jakiejś wojnie z szefem bo to chyba nie fer, zresztą on też fer nie
    postępuje, ale decyzję zostawię na potem.

    feniks

  • 2. Data: 2010-01-05 21:19:41
    Temat: Re: ustna umowa o pracę i problem z wynagrodzeniem
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    Podpisywałeś jakąś umowę czy nie?
    Pracodawca zatrudnia Cię legalnie czy nie, odprowadza za Ciebie zaliczkę na
    podatek, zus, ubezpieczenie itd?
    Pracodawca ma obowiązek potwierdzić na piśmie umowę zawartą ustnie, jeśli
    tego nie zrobił to albo po prostu łamie ten obowiązek i można to zgłosić do
    PIP lub sądu pracy, albo co grosza robi was w balona i pracujecie de facto
    na czarno od tylu lat...

  • 3. Data: 2010-01-05 22:32:41
    Od: Michał_Sz <s...@p...onet.pl>

    Piotr [trzykoty] pisze:
    > Podpisywałeś jakąś umowę czy nie?

    Pisałem że prosiłem przez ten okres kilkanaście razy co jakiś czas,
    ostatnio ok 1 rok temu prosiłem, ale nie dostałem nic do podpisania,
    oczywiście zapewnienia były że przygotuje.
    > Pracodawca zatrudnia Cię legalnie czy nie, odprowadza za Ciebie zaliczkę na
    > podatek, zus, ubezpieczenie itd?
    Tak tu jest raczej wszystko OK, nie było nigdy problemów, dostaje kwitek

    czasami po wypłacie rzadko to się zdarza ale czasami dostajemy.
    Wynagrodzenie wysyłane jest na konto ROR.
> [...]
    > PIP lub sądu pracy, albo co grosza robi was w balona i pracujecie de facto

    CO do pracy na czarno to raczej nie, opłaca wszystko, czasami dostaje z
    ZUSu jakieś pisma ile tam wpłynęło itp, także z tym jestem spokojny.

    feniks

  • 4. Data: 2010-01-06 07:58:19
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    Użytkownik "Michał_Sz" <s...@p...onet.pl> napisał
    > Pisałem że prosiłem przez ten okres kilkanaście razy co jakiś czas,
    > ostatnio ok 1 rok temu prosiłem, ale nie dostałem nic do podpisania,
    > oczywiście zapewnienia były że przygotuje.

    Zobacz w kodeksie pracy, odnosnie nawiazania stosunku pracy. Pracodawca ma
    obowiazek potwierdzic zawrcie umowy na pismie. IMHO brak tego można poczytać
    za ciężkie naruszenie obowiązków pracy i możliwość odejścia bez
    wypowiedzenia z Twojej strony oraz żądanie odszkodowania, oraz karę dla
    pracodawcy. Pytanie co jest do udowodnienia? Jak udowodnisz na jaką kwotę
    się umawialiście? Ile odprowadzał składek i zaliczek podatku? A to mogłoby
    być podstawą roszczeń o niedopłatę wynagrodzenia. Kto przygotowywał i
    składał Twój PIT roczny do US i jakie przychody z tej pracy tam podawano?

    > Pracodawca zatrudnia Cię legalnie czy nie, odprowadza za Ciebie zaliczkę
    > na
    > Tak tu jest raczej wszystko OK, nie było nigdy problemów, dostaje kwitek

    ale czy kwotowo to się zgadza, ile i od czego on to odprowadzał?

  • 5. Data: 2010-01-06 15:40:41
    Od: "Papa Smurpfs" <P...@z...hujami.za.lasami>

    Órzytkownik "Piotr [trzykoty]" napisał:
> [...]
    > być podstawą roszczeń o niedopłatę wynagrodzenia. Kto przygotowywał i
    > składał Twój PIT roczny do US i jakie przychody z tej pracy tam podawano?

    po pierwsze to artykuł29 Kodeksu Pracy definiuje formę zawarcia stosunku
    pracy, a więc jesli jakaś umowa ustna była to powinna zostać potwierdzona na
    piśmie najpużniej pierwszego dnia pracy, skoro gość od wielu lat nie posiada
    pisemnej umowy pracy to znaczy że od wielu lat pracuje na czarno, powinien
    czym prędzej zawiadomić jakieś PIPy, ZUSy, USy, niech wpadmą do pracy i
    zrobią kontrolę, potrm będzie mógł dochodzić sądownie odszkodować

    > ale czy kwotowo to się zgadza, ile i od czego on to odprowadzał?

    bardzo mnie ciekawi jak to możliwe żeby opłacać skłądki ZUS na kogoś kto nie
    jest pracownikiem, bo nie ma umowy o pracę, a jeśli taka możliwoś istnieje
    to czy te skłądki są wżne?

  • 6. Data: 2010-01-06 15:48:04
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    "Papa Smurpfs" <P...@z...hujami.za.lasami> wrote
> [...]
    > na piśmie najpużniej pierwszego dnia pracy, skoro gość od wielu lat nie
    > posiada pisemnej umowy pracy to znaczy że od wielu lat pracuje na czarno

    W rzeczywistości tak może wyjść, wskutek braku dowodów. Ale co do zasady, to
    nie zawsze niezachowanie formy zawarcia umowy powoduję od razu jej
    nieważność, gdy przepis nie stanowowi o owej nieważności.

  • 7. Data: 2010-01-06 16:05:50
    Od: "Papa Smurpfs" <P...@z...hujami.za.lasami>

> [...]
    > to nie zawsze niezachowanie formy zawarcia umowy powoduję od razu jej
    > nieważność, gdy przepis nie stanowowi o owej nieważności.

    skoro paragrafmuwi co stanowi zawarcie umowy o pracę i te warunki nie
    zostały spełnioone to przecież umowa nie została zawartta, a praca bez umowy
    jest pracą na czarno, zgadza się?:O)

  • 8. Data: 2010-01-06 16:22:43
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    "Papa Smurpfs" <P...@z...hujami.za.lasami> wrote
    > skoro paragrafmuwi co stanowi zawarcie umowy o pracę i te warunki nie
    > zostały spełnioone to przecież umowa nie została zawartta,

    Nie. Rzuć okiem w kodeks Cywilny:
    Art. 73. § 1. Jeżeli ustawa zastrzega dla czynności prawnej formę pisemną,
    czynność dokonana bez zachowania zastrzeżonej formy jest nieważna tylko
    wtedy, gdy ustawa przewiduje rygor nieważności.
    § 2. Jeżeli ustawa zastrzega dla czynności prawnej inną formę szczególną,
    czynność dokonana bez zachowania tej formy jest nieważna. Nie dotyczy to
    jednak wypadków, gdy zachowanie formy szczególnej jest zastrzeżone jedynie
    dla wywołania określonych skutków czynności prawnej.

    Art. 74. (44) § 1. Zastrzeżenie formy pisemnej bez rygoru nieważności ma ten
    skutek, że w razie niezachowania zastrzeżonej formy nie jest w sporze
    dopuszczalny dowód ze świadków ani dowód z przesłuchania stron na fakt
    dokonania czynności. Przepisu tego nie stosuje się, gdy zachowanie formy
    pisemnej jest zastrzeżone jedynie dla wywołania określonych skutków
    czynności prawnej.
    § 2. Jednakże mimo niezachowania formy pisemnej przewidzianej dla celów
    dowodowych, dowód ze świadków lub dowód z przesłuchania stron jest
    dopuszczalny, jeżeli obie strony wyrażą na to zgodę, jeżeli żąda tego
    konsument w sporze z przedsiębiorcą albo jeżeli fakt dokonania czynności
    prawnej będzie uprawdopodobniony za pomocą pisma.

  • 9. Data: 2010-01-06 19:02:11
    Od: Michał_Sz <s...@p...onet.pl>

    Piotr [trzykoty] pisze:
> [...]
    > mogłoby być podstawą roszczeń o niedopłatę wynagrodzenia. Kto
    > przygotowywał i składał Twój PIT roczny do US i jakie przychody z tej

    CO do wynagrodzenia to było wypłacane takie jak powinno były niewielkie
    różnice, co do udowodnienia to tylko mogę się podeprzeć tym że
    otrzymywałem pewną kwotę na konto ROR i czasami odcinki z wypłaty
    (żadko), co jakiś czas dostawałem informacje co poszło do ZUZ.
    Roczne zeznania też do mnie trafiały w marcu, przygotowały ją różne
    osoby które się przewinęły przez firmę.

    > ale czy kwotowo to się zgadza, ile i od czego on to odprowadzał?

    CO do kwot to dziś porozmawiałem z księgową co mogło być przyczyną że
    dostałem o 15% mniej, i okazało się że kwota zasadnicza to zaledwie
    najniższa krajowa na kwitku za grudzień mam 1126/mieś , i płaca jest
    regulowana do kwoty na jaką się umawiałem poprzez wszelakie dodatki jak
    premia uznaniowa, wynagrodzenie urlopowe, z tego co widziałem to
    wszystkim pracownikom tak reguluje pensje.

    fenix

  • 10. Data: 2010-01-06 19:31:48
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    "Michał_Sz" <s...@p...onet.pl> wrote
    > Roczne zeznania też do mnie trafiały w marcu, przygotowały ją różne osoby
    > które się przewinęły przez firmę.

    Sprawdziłbym czy roczne kwoty były takie jak miały być. Czy, aby on nie
    wypłacał części wynagrodzenia "na lewo" wam?

    > dostałem o 15% mniej, i okazało się że kwota zasadnicza to zaledwie
    > najniższa krajowa na kwitku za grudzień mam 1126/mieś

    Dodadki, premie to można dać a nie trzeba. Nie udowodnisz chyba, że się
    umawiałeś na stałą kwotę, nie mając papieru...