  • 1. Data: 2005-06-03 15:37:12
    Temat: termin przedawnienia roszczenia
    Od: "agata" <a...@p...onet.pl>

    Witam,

    sprawa dotyczy przedawnienia roszczeń, wynikających z prowadzenia
    działalności gospodarczej - spółka s.c.

    mam dwa pytania, wprowadzając:

    Ogólne terminy przedawnienia.

    Zgodnie z artykułem 118 Kodeksu cywilnego termin przedawnienia wynosi
    dziesięć lat, a dla roszczeń o świadczenia okresowe oraz roszczeń związanych
    z prowadzeniem działalności gospodarczej termin przedawnienia wynosi trzy
    lata .

    A więc przedawnienie roszczenia w tym przypadku to 3 lata, roszczenie
    zaczyna bieg od dnia wymagalności długu.

    Natomiast w przypadku firm, które w okresie do 3 lat wystąpiły do Sądu o
    tytuły egzekucyjne i je uzyskały - termin roszczeń tych firm zostaje
    przedłużony i wygasa po 10 latach.

    Moje pytania:

    1. Czy termin 10 lat biegnie od dnia widniejącego na tytule egzekucyjnym czy
    też od dnia wymagalności długu?

    2. Co dzieje się w przypadku, gdy po upływie w/w 10 lat firma będąca
    wierzycielem ponownie wystąpi do sądu upominając się o swój dług i czy po
    upływie 10 lat okres przedawnienia ponownie jest przedłużany?

    Jeżeli tak to na jaki okres, na kolejne 10 lat?

    I czy ten proces może się powtarzać co 10 lat? Czyli do końca życia dłużnika
    czy też istnienia firmy - wierzyciela?

    serdecznie pozdrawiam,

    Agata

  • 2. Data: 2005-06-03 15:44:15
    Temat: Re: termin przedawnienia roszczenia
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    agata napisał(a):
    > Moje pytania:
    >

    > 1. Czy termin 10 lat biegnie od dnia widniejącego na tytule egzekucyjnym czy
    > też od dnia wymagalności długu?

    Od dnia następnego po uprawomocnienia się orzeczenia, choć niektórzy
    twierdzą również że od dnia uprawomocnienia się orzeczenia. Jeżeli
    tytułem egzekucyjnym jest ugoda sądowa decyduje dzień zawarcia ugody.

    > 2. Co dzieje się w przypadku, gdy po upływie w/w 10 lat firma będąca
    > wierzycielem ponownie wystąpi do sądu upominając się o swój dług i czy po
    > upływie 10 lat okres przedawnienia ponownie jest przedłużany?

    Jeśli wystąpi do sądu ponownie o to samo roszczenie powództwo zostanie
    odrzucone, z uwagi na powagę rzeczy osądzonej.

    --
    @ Johnson
    --- za treść postu nie odpowiadam

  • 3. Data: 2005-06-03 15:48:38
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Goomich napisał(a):

    > Od dnia nadania klazuli wykonalności.

    ???

    wyrok SN z 22.02.1973 - III PRN 111/72 - OSNC 1974/1/12

  • 4. Data: 2005-06-03 16:04:53
    Od: Goomich <g...@u...to.wp.pl>

    "agata" <a...@p...onet.pl> naskrobał/a w

> [...]

    > wierzycielem ponownie wystąpi do sądu upominając się o swój dług i
    > czy po upływie 10 lat okres przedawnienia ponownie jest

    Gdyby wystąpili jeszcze raz, to pozwany odpisuje, że sprawa była już raz
    prawomocnie zakończona i niech z łaski swojej spadają na dżewo[1].

    > I czy ten proces może się powtarzać co 10 lat? Czyli do końca życia
    > dłużnika czy też istnienia firmy - wierzyciela?

    Nie, ale można co 9,5 roku oddawać sprawę do komornika.

    [1] Błąd popełniony z premedytacją.

    Krzysztof "Goomich" Ferenc
    g...@u...to.wp.pl UIN: 6750153
    Zycie to nie film... TO JEST WOJNA, MUSICIE ZABIJAC!

  • 5. Data: 2005-06-03 16:31:04
    Od: Goomich <g...@u...to.wp.pl>

    Johnson <j...@n...pl> naskrobał/a w

    > wyrok SN z 22.02.1973 - III PRN 111/72 - OSNC 1974/1/12

    Racja, z byt dosłownie potraktowałem zwrot "każda czynność"

    Krzysztof "Goomich" Ferenc
    g...@u...to.wp.pl UIN: 6750153
    Jak nie dozyje stu lat, to sie chyba zabije!