  • 21. Data: 2006-08-19 09:53:59
    Temat: Re: stolica polski pytanie do konstytucjonalistów
    Od: Szerr <s...@g...peel>

    Dnia Sat, 19 Aug 2006 10:37:13 +0200, robin w wiadomości
    <news:op.teivkbj9r176hi@e6n902t8pht> napisał(a):

    > Zwyczajowo stolicą każdego kraju na Ziemi jest miejscowość

    Wg słownika stlica to 'miasto', nie 'miejscowość'.

    --
    Sz.

  • 22. Data: 2006-08-19 10:08:49
    Od: robin <k...@o...pl>

    Dnia 19-08-2006 o 11:52:49 Szerr <s...@g...peel> napisał:

    > Stanowi podstawę wykładni językowej przepisu.
    KONSTYTUCJI??? Definicja słownikowa??? mogąca ulec zmianie w każdej chwili
    w wyniku posiedzenia trzech smutnych panów profesorów czy pani krysi
    redaktorki. Jezus cię do reszty opuścił.

  • 23. Data: 2006-08-19 12:27:12
    Od: "rezist.com" <s...@p...com>

    > Jezus cię do reszty opuścił.

    chyba nie doczekasz sie tego metra

    --
    tomek nowak
    http://rezist.com

  • 24. Data: 2006-08-19 12:30:45
    Od: WOJSAL <w...@g...pl>

    Użytkownik stern napisał:

    > USTAWA
    > z dnia 15 marca 2002 r.
    > o ustroju miasta stołecznego Warszawy.
    > Art. 1. 1. Stolica Rzeczypospolitej Polskiej miasto stołeczne Warszawa
    > jest gminą mającą status miasta na prawach powiatu.
    >
    > nie szukaj problemów, gdzie ich nie ma

    Konstytucja nie precyzuje kto, jakim aktem prawnym
    rozstrzyga ten problem.
    Tak wiec pytajacy slusznie zauwazyl kolejny bubel prawny.

    --
    Pozdrawiam :)
    WOJSAL

  • 25. Data: 2006-08-19 12:39:54
    Od: Szerr <s...@g...peel>

    Dnia Sat, 19 Aug 2006 12:08:49 +0200, robin w wiadomości
    <news:op.teizszykr176hi@robert-s05ejbtf> napisał(a):

    > Jezus cię do reszty opuścił.

    Interesujący argument prawny.

    --
    Sz.

  • 26. Data: 2006-08-19 13:04:12
    Od: WOJSAL <w...@g...pl>

    Użytkownik Szerr napisał:

    > Słownik języka polskiego PWN:
    > stolica ż II, DCMs. ~cy; lm D. ~ic
    > 1. <<główne *miasto* w państwie, najczęściej miasto, w którym znajduje się
    > siedziba rządu>>

    Po pierwsze primo mamy tu tautologie:
    Konstytucja RP mowi ze X jest stolica. W zwiazku z tym rzad wybiera
    X jako swoja siedzibe. A z tego wynika ze, X jest stolica,
    bo rzad ma tam swoja siedzibe.

    A po drugie primo:
    Czy jakis tam slownik jezyka polskiego jest aktem
    prawnym rozsztrygajacym ten konstytucyjny problem?
    A co bedzie jesli ja wydam slownik w ktorym zdefiniuje,
    ze stolica to moze byc rowniez wies?

    Po prostu konstytucja RP to bubel prawny: pewien niedomowien,
    niejasnosci, sprzecznosci czy belkotu.
    A przyklad zaprezentowany tu
    przez przedmowce jest tego potwierdzeniem.

    --
    Pozdrawiam :)
    WOJSAL

  • 27. Data: 2006-08-19 16:12:05
    Od: stern <s...@0...pl>

    Marcin Krzemiński napisał(a):

    > "Zaznaczyć jednak trzeba, iż przy wykładni pojęć konstytucyjnych nie mogą
    > mieć znaczenia wiążącego i przesądzającego o sposobie ich interpretacji
    > definicje formułowane w aktach niższego rzędu. Jak to wielokrotnie
    > podkreślano w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego, proces interpretacji
    > pojęć konstytucyjnych powinien przebiegać w odwrotnym kierunku, tzn. to
    > przepisy konstytucyjne winny narzucać sposób i kierunek wykładni postanowień
    > zawartych w innych aktach normatywnych."

    wszyscy lubią mieć dużo władzy. TK też :).
    Co do meritum.
    Uznajemy zatem, że konstytucja jest absolutnym i pełnym ustawodawstwem
    danego kraju, tak?
    chyba sobie Legalisa skasuję

    --
    http://bdp.e-wro.com GG: 4494911

  • 28. Data: 2006-08-19 16:17:17
    Od: stern <s...@0...pl>

    stern napisał(a):

> [...]
    > Co do meritum.
    > Uznajemy zatem, że konstytucja jest absolutnym i pełnym ustawodawstwem

    teraz wyliczenie:
    art. 94, 100, 105, 106 itd itd ponad 40 razy.
    chyba nie skasuje legalisa.

    ciekawy jest art. 105, bo z jego treści nie wynika, ze w stosunku do
    posła wolno użyć środków przymusu bezpośredniego, jednak można. :)

    --
    http://bdp.e-wro.com GG: 4494911

  • 29. Data: 2006-08-19 17:04:46
    Od: robin <k...@o...pl>

    Dnia 19-08-2006 o 18:17:17 stern <s...@0...pl> napisał:

    > teraz wyliczenie:
    > art. 94, 100, 105, 106 itd itd ponad 40 razy.
    rozumiem, że wskazujesz na klauzule typu: "określone w ustawie",
    "okreslone ustawą", "określa ustawa" itp. umieszczone w artykułach
    konstytucji? No dobrze. Ale co to wnosi do wątku? Ja swoim pytaniem, którą
    warszawę uznawać za stolicę Polski?, wskazałem na brak precyzji artykułu
    29 konstytucji w świetle faktu instnienia dwóch miejscowości o nazwie
    warszawa w granicach RP . Tak fundamentalna ustawa, nadrzędna wobec
    wszytkich innych aktów prawnych, nie powinna zostawiać cienia wątpliwości
    co do znaczenia i intencji.

  • 30. Data: 2006-08-19 17:21:50
    Od: Szerr <s...@g...peel>

    Dnia Sat, 19 Aug 2006 19:04:46 +0200, robin w wiadomości
    <news:op.teji18t8r176hi@e6n902t8pht> napisał(a):

    > nie powinna zostawiać cienia wątpliwości co do znaczenia i intencji.

    I nie zostawia. Wykładnia językowa opiera się na słownikowym znaczeniu
    pojęć użytych w przepisach.

    --
    Sz.