  • 1. Data: 2007-07-26 16:25:10
    Temat: spadek po wujku kawalerze
    Od: sene <s...@w...pl>

    Witam
    prawie pół roku temu zmarł mój wuj - brat mojego taty, który nie miał
    ani żony, ani dzieci. Pozostawił po sobie dość duży majątek, między
    innymi ponad 40ha ziemi rolnej, ale nie zostawił testamentu.
    Z różnych źródeł wyczytałam już, że skoro wujek nie miał swojej
    rodziny, to spadek "wraca" do rodziców. Rodzice wujka, czyli moi
    dziadkowie, nie żyją, więc pozostaje wujka rodzeństwo. Wśród żyjącego
    rodzeństwa jest jedna ciotka i jeden wujek. Oni oczywiście są
    uprawnieni do spadku. Pozostaje jednak jeszcze dwóch braci wujka,
    którzy nie żyli w momencie jego śmierci. Czy po nich prawo do
    dziedziczenia uzyskują ich dzieci? Jeden z nieżyjących braci miał
    jedno dziecko, drugi - czworo. Jeśli dzieci zmarłych braci mają prawo
    do dziedziczenia spadku, to w sumie jest nasz siedmioro. Czy udział w
    spadku dzieci zmarłych braci i żyjącego rodzeństwa jest inny?? Jeśli
    tak, to jaki?
    Proszę jeszcze o podpowiedź o co chodzi z tym gospodarstwem rolnym,
    czy są inne zasady podziału takiego spadku?
    Ile mamy czasu do złożenia wniosku o stwierdzenie nabycia spadku?
    z góry bardzo dziękuję za rozwianie moich wątpliwości w tej sprawie
    pozdrawiam
    sene

  • 2. Data: 2007-07-26 20:47:13
    Temat: Re: spadek po wujku kawalerze
    Od: "JureK" <j...@N...pl>

    Żyjące rodzeństwo (ciotka i wujek) po 1/4 spadku
    dzieci nieżyjących braci :
    1 dziecko niezyjacego brata1 : 1/4 spadku
    4 dzieci nieżyjacego brata2 : łącznie 1/4 spadku czyli po 1/16
    spadku

    jureK

  • 3. Data: 2007-07-27 06:19:51
    Od: MiCHA <m...@m...waw.pl>

    JureK wrote:
> [...]
    > dzieci nieżyjących braci :
    > 1 dziecko niezyjacego brata1 : 1/4 spadku
    > 4 dzieci nieżyjacego brata2 : łącznie 1/4 spadku czyli po 1/16

    A nie - ciotka i wujek po 1/2?

    Nieżyjące rodzeństwo nie może być spadkobiercami, jeżeli w momencie
    śmierci spadkodawcy już nie żyło - KC 927.

    --
    MiCHA

  • 4. Data: 2007-07-27 06:25:23
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    MiCHA pisze:

    > Nieżyjące rodzeństwo nie może być spadkobiercami, jeżeli w momencie
    > śmierci spadkodawcy już nie żyło - KC 927.

    934 kc.

    --
    @2007 Johnson
    http://johnsonpl.blogspot.com/

  • 5. Data: 2007-07-27 06:54:29
    Od: "jk" <j...@w...pl>

    Użytkownik "MiCHA" <m...@m...waw.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    >
    > Nieżyjące rodzeństwo nie może być spadkobiercami, jeżeli w momencie
    > śmierci spadkodawcy już nie żyło - KC 927.

    I to nieżyjące rodzeństwo nie jest w tym wypadku spadkobiercą.
    Spadkobiercami są dzieci nieżyjącego rodzeństwa.
    jureK

  • 6. Data: 2007-07-28 08:32:52
    Od: sene <s...@w...pl>

    dziękuję bardzo za wszystkie wyjaśnienia,
    właściwie pozostała już tylko jedna niejasność - o co chodzi z tą rolą
    w spadku, skoro we wniosku o stwierdzenie nabycia spadku należy
    zaznaczyć czy w skład spadku wchodzi ziemia rolna, to chyba ma to
    jakieś znaczenie? tylko jakie?
    pozdrawiam
    sene

  • 7. Data: 2007-07-28 09:19:12
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    sene pisze:

    > skoro we wniosku o stwierdzenie nabycia spadku należy
    > zaznaczyć czy w skład spadku wchodzi ziemia rolna, to chyba ma to
    > jakieś znaczenie? tylko jakie?

    Dal ciebie praktycznie żądne (będzie tylko dłuższe postanowienie).
    Ma to tylko znaczenie gdy ktoś umarł przed 2001 (? co do daty to nie
    pamiętam), kiedy to gospodarstwa rolne nie dziedziczyli wszyscy.

    --
    @2007 Johnson
    http://johnsonpl.blogspot.com/
    http://notki.com.pl/johnson
    "Wszystko należy upraszczać jak tylko można, ale nie bardziej"

  • 8. Data: 2007-07-28 09:31:01
    Od: sene <s...@w...pl>

    On 28 Lip, 11:19, Johnson <j...@n...pl> wrote:

> [...]
    m.pl/johnson
    > "Wszystko należy upraszczać jak tylko można, ale nie bardziej"

    100krottne dzieki!
    temat uznaję za zakończony, jeszcze raz dziękuję za odp
    pozdrawiam
    sene