  • 1. Data: 2003-07-15 14:24:08
    Temat: spadek, czy da sie latwiej rozwiazac problem
    Od: ErkA <U...@p...onet.pl>

    Witam,

    Mam nadzieje, ze znajdzie sie ktos, kto mi pomoze. Otoz mojej mamy
    ciocia (siostra taty mojej mamy - czyli siostra mojego dziadka). Zmarla
    ok 3 lata temu - zostawiajac ok 650 m.kw. ziemi i domek dla mamy -
    jednak wszystko to bylo na 'gebe' ;(. Teraz zeby wszystko odkrecic i
    miec w koncu uregulowana sprawe spadkowa - trzeba zglosic sie do sadu
    zlozyc standardowy wniosek o postepowanie spadkowe - sa standardowo
    wszystko przydzielo na dzieci dzieci dzieci (...), oczywiscie trzeba
    bedzie zalatwic akty zgonu, akty urodzenia - co przy dzisiejszych
    oplatach (i dawniejszej modzie na liczne potomstwo) pewnie przerosnie
    kosztowo calosc spadku. Zastanawia mnie fakt, czy nie lepiej
    przedstawic swiadkow - tylko ci musza byc nie rodzinni (a swiadkowie
    byli wlasnie rodzinni ;( ).

    Czy mozna zalatwic inaczej ten spadek? Zeby nie latac po sadach, nie
    czekac 10 lat na zalatwienie wszystkiego - owszem jest wyjscie -
    zostawic to wszystko, jednak to nie wchodzi w gre...

    (z innej beczki) Czy ostatnia wola zmarlego moze byc po prostu spisana
    na kartce (bez obecnosci notariusza) a w obecnosci niezaleznych
    swiadkow? Czy ta ostatnia wola ma byc spisana przez umierajacego, czy
    wystarcza tylko jego podpis i podpis swiadkow? Bede wdzieczny za
    jakiekolwiek porady. Dzieki!

    --
    pozdrawiam rafi
    Zdecydowanie nalezy mowic prawde zawsze na swoja korzysc ;))

  • 2. Data: 2003-07-15 15:18:03
    Temat: Re: spadek, czy da sie latwiej rozwiazac problem
    Od: "onsok" <onsok@wp_.pl>

    ErkA wrote:
> [...]
    > swiadkow? Czy ta ostatnia wola ma byc spisana przez umierajacego, czy
    > wystarcza tylko jego podpis i podpis swiadkow? Bede wdzieczny za

    Testament moze byc spisany ( pismem recznym) na zwyklej kartce
    i opatrzony podpisem.Nie potrzeba zadnych swiadkow i notariusza
    aby byl wazny.
    --
    Pozdrawiam.
    onsok

  • 3. Data: 2003-07-15 16:45:44
    Od: "Jo" <j...@w...pl>

    Użytkownik "ErkA" <U...@p...onet.pl> napisał w >
    , oczywiscie trzeba
    > bedzie zalatwic akty zgonu, akty urodzenia - co przy dzisiejszych
    > oplatach (i dawniejszej modzie na liczne potomstwo) pewnie przerosnie
    > kosztowo calosc spadku.

    akty urodzenia i zgonu to cos ok 15 zł. za sztukę, tyle tylko że trzeba się
    nachodzic po urzędach stanu cywilnego

    Zastanawia mnie fakt, czy nie lepiej
    > przedstawic swiadkow - tylko ci musza byc nie rodzinni (a swiadkowie
    > byli wlasnie rodzinni ;( ).

    Ostatnia wola zmarłego może byc wyrażona wobec swiadków, jeżeli nie ma innej
    możliwości przekazania ostatniej woli, np. spadkodawca jest umierający i
    faktycznie nie mogą to być małżonkowie, krewni i powinowaci pierwszego i
    drugiego stopnia, ale gdy świadkiem jest taka osoba to nieważne jest tylko
    postanowienie przysparzające korzyści tej właśnie osobie.

> [...]
    > swiadkow? Czy ta ostatnia wola ma byc spisana przez umierajacego, czy
    > wystarcza tylko jego podpis i podpis swiadkow

    testament musi byc spisany przez spadkodawcę, pismem ręcznym ale koniecznie
    osobiście przez spadkodawcę, nie może tego zrobić ktoś inny, a spadkodawca
    tylko podpisze.

    pozdrawiam JO