  • 1. Data: 2008-10-15 11:39:02
    Temat: pracownik staje się konkurencją
    Od: "zkruk [Lodz]" <z...@g...pl>

    pracownik zakłada swoją własną firmę o profilu w 100% zgodnym z firmą w
    której pracował

    zaczyna obecnie podbierać klientów (daje swój numer)
    obecny pracodwaca przez jakiś dłuższy czas wysyłał pracownika na szkolenia
    itp...

    oczywiście dał ciała, bo nie ma żadnej lojalki... da się coś zrobić?

    (sprawa dotyczy mojego znajomego)

    --
    pozdrawiam

  • 2. Data: 2008-10-15 14:57:01
    Temat: Re: pracownik staje się konkurencją
    Od: Tomasz Kałużny <v...@o...pl>

    Użytkownik "zkruk [Lodz]" <z...@g...pl> napisał w wiadomości

    > oczywiście dał ciała, bo nie ma żadnej lojalki... da się coś zrobić?
    >
    > (sprawa dotyczy mojego znajomego)

    Znam podobna (chyba) sprawe z bliska. Moja znajoma miala taki podobny
    problem z pracownikami - w jej biurze prowadzili identyczna dzialalnosc gdy
    zobaczyli, ze to przynosi zysk, oraz poslugiwali sie identyczna nazwa firmy.
    Zapytam jak to sie dokladnie potoczylo i jakie byly inne aspekty tej
    konkurencyjnej dzialalnosci, bo z tego co mi wiadomo skonczylo sie z
    powodzeniem w sadzie i sporym odszkodowaniu, natomiast dokladnie nie wiem za
    co.

    Pozdrawiam, Tomek.

  • 3. Data: 2008-10-15 14:58:05
    Od: Marian <m...@a...pl>

    zkruk [Lodz] wrote:
> [...]
    > itp...
    >
    > oczywiście dał ciała, bo nie ma żadnej lojalki... da się coś zrobić?

    Pracodawca dal ciala - niech odbierze to za lekcje zycia. A z lakcje -
    sie placi i to slono.

    A jak juz straci wszystkich klientow to moze jeszcze zlozyc cv do tego
    nowego...

  • 4. Data: 2008-10-15 15:14:40
    Od: Wojciech Malinowski <v...@w...pl>

    On 15 Paź, 13:39, "zkruk [Lodz]" <z...@g...pl> wrote:
> [...]
    > itp...
    >
    > oczywiście dał ciała, bo nie ma żadnej lojalki... da się coś zrobić?

    http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search?todo=open&id=
    WDU19930470211

    Art. 11.
    1. Czynem nieuczciwej konkurencji jest przekazanie, ujawnienie lub
    wykorzystanie cudzych informacji stanowiących tajemnicę
    przedsiębiorstwa albo ich nabycie od osoby nieuprawnionej, jeżeli
    zagraża lub narusza interes przedsiębiorcy.
    2. Przepis ust. 1 stosuje się również do osoby, która świadczyła pracę
    na podstawie stosunku pracy lub innego stosunku prawnego - przez okres
    trzech lat od jego ustania, chyba że umowa stanowi inaczej albo ustał
    stan tajemnicy.

    Pozdrawiam,
    Wojciech Malinowski

  • 5. Data: 2008-10-15 18:08:48
    Od: "Tomek" <k...@o...pl>

> [...]
    > na podstawie stosunku pracy lub innego stosunku prawnego - przez okres
    > trzech lat od jego ustania, chyba że umowa stanowi inaczej albo ustał

    jak jesteś dobry w wyszukiwaniu paragrafów i artykułów to znajdź proszę taki co
    w nim napisano że za zachowanie tajemnicy pracodawca musi płacić. Bo jak nie
    płaci to i wymagać nie może. Proste jak budowa cepa.

  • 6. Data: 2008-10-15 18:24:42
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z środa 15 październik 2008 20:08
    (autor Tomek
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <3...@n...onet.pl>):

    > jak jesteś dobry w wyszukiwaniu paragrafów i artykułów to znajdź proszę
    > taki co w nim napisano że za zachowanie tajemnicy pracodawca musi płacić.
    > Bo jak nie płaci to i wymagać nie może. Proste jak budowa cepa.

    Ale co innego konkurencyjna praca, a co innego wykorzystanie wyniesionych z
    zakładu np. baz klientów czy know-how.

    jak gość objeżdża sam z siebie tych samych klientów, to znaczy że wyniósł
    bazę klientów.

    --
    Tristan

  • 7. Data: 2008-10-15 18:26:34
    Od: Wojciech Malinowski <v...@w...pl>

    Tomek wrote:

    > jak jesteś dobry w wyszukiwaniu paragrafów i artykułów to znajdź proszę taki co
    > w nim napisano że za zachowanie tajemnicy pracodawca musi płacić. Bo jak nie
    > płaci to i wymagać nie może. Proste jak budowa cepa.

    To o czym piszesz, to pewnie zakaz konkurencji z kodeksu pracy. Nie ma
    on nic wspólnego z zakazem *nieuczciwej* konkurencji.

    Na szczęście nie trzeba płacić byłym pracownikom po to, żeby nie
    stosowali nieuczciwych praktyk. Co więcej, można się domagać przed sądem
    ich zaprzestania i odszkodowania za poniesione straty.

    Pozdrawiam,
    Wojciech Malinowski

  • 8. Data: 2008-10-15 18:27:41
    Od: Marian <m...@a...pl>

    Tristan wrote:
> [...]
    > wasz znak: <3...@n...onet.pl>):

    > Ale co innego konkurencyjna praca, a co innego wykorzystanie wyniesionych z

    znaczy po zwolnieniu sie z pracy trepanacja czaszki w celu wyciecia
    know-how?

  • 9. Data: 2008-10-15 18:32:22
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z środa 15 październik 2008 20:27
    (autor Marian
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <gd5cmv$d1n$1@news.onet.pl>):

    > znaczy po zwolnieniu sie z pracy trepanacja czaszki w celu wyciecia
    > know-how?

    No nie, ale nie może tego wykorzystać, prawda?
    Bo inaczej to co, każdy by se wysłał szpiega jako pracownika i legalnie
    wynosił technologie...

    --
    Tristan

  • 10. Data: 2008-10-15 20:36:29
    Od: Marian <m...@a...pl>

    Tristan wrote:
    > W odpowiedzi na pismo z środa 15 październik 2008 20:27
    > (autor Marian
    > publikowane na pl.soc.prawo,
    > wasz znak: <gd5cmv$d1n$1@news.onet.pl>):

    > No nie, ale nie może tego wykorzystać, prawda?

    znaczy powinienem byl zapomniec wszystko, czego sie nauczylem przez 5
    lat zawodowej pracy w firmach zanim zalozylem swoj biznes? C'mon, chyba
    zrobil ci ktos trepanacje czaszki.

    > Bo inaczej to co, każdy by se wysłał szpiega jako pracownika i legalnie
    > wynosił technologie...

    No to czemu tak nie jest? Moze dlatego, ze firmy maja _patenty_ na
    technologie, _umowy_ o zakazie wspolpracy i inne obostrzenia prawno-cywilne.

    Wiedza nabyta przez pracownioka na szkoleniu sponsorowanym przez firme
    to wiedza tego pracownika. jesli firma nie zabezpieczy sie przed
    odejsciem pracownika, to moze tylkopotypac nozka na swoja glupote. Ale
    jesli zechce sie zabezpieczyc, to musi za to placic, inaczej ostatni
    glupek podpisze umowe o prace. A wiadomo, glupek to ani si eniczego nei
    nauczy, ani niczego nie wyniesie... ;)