  • 81. Data: 2023-11-21 01:32:31
    Temat: Re: postrzelony rolnik
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-11-20, Shrek <...@w...pl> wrote:

    > Dalej ponad 10 razy blizej. Niech robert znajdzie 10km i pogadamy.
    >
    > Rozmawiamy o dystansach 10 razy większych.

    > 10 km:P

    > 10 km:P

    https://www.wbir.com/article/news/expert-the-average
    -person-doesnt-realize-how-far-a-bullet-from-a-gun-t
    ravels/51-f188eea5-8a8c-4a87-8f86-2cb9ee728275#:~:te
    xt=45%20caliber%20bullet%20can%20go,the%20bullet%2C%
    22%20he%20said.
    "A 9 mm can travel 2.5 to 3 miles, sometimes a little further depending
    on the shape of the bullet[..]"

    No to mamy 5km. Teraz zastępujemy ołów zubozonym uranem, modyfikujemy
    parę innych rzeczy, np. większy ładunek prochu lub i czegos lepszego, i
    pewnie sie da. Pytanie czy jest coś takiego komercyjnego bo sens raczej
    niewielki.

    --
    Marcin

  • 82. Data: 2023-11-21 06:05:17
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Już nie pamiętam gdzie przeczytałem, że dla kal. 7,62 x 54R (takiego
    > używam) zachowuje on energię niebezpieczną do 7500 metrów. Pisząc o
    > rzędzie 10 kilometrów nie brałem pod uwagę idioty, który się czepi tego,
    > czy to 9500, czy 10500 metrów. To nie ma znaczenia.

    Dawaj źródełko i nie kombinuj. Tylko pamiętaj zwykła amunicja i zwykły
    karabin a nie wielkokalibrowy wyborowy.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 83. Data: 2023-11-21 06:07:46
    Od: Shrek <...@w...pl>

> [...]
    > parę innych rzeczy, np. większy ładunek prochu lub i czegos lepszego, i
    > pewnie sie da. Pytanie czy jest coś takiego komercyjnego bo sens raczej

    Dlatego pytałem o zwykły a nie wielkokalibrowy wyborowy czy plotkę
    88mm;) A robert doszedł już do haubicy i twierdzi że to w sumie to samo;)

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 84. Data: 2023-11-21 14:35:23
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 21 Nov 2023 01:18:32 +0100, Robert Tomasik wrote:

    > Jak Ci zależy, to mogę zeskanować podręcznik do tego, bo gdzieś mam. Jak
    > miałem egzamin z mechaniki płynów, to najpierw się tego uczyłem do
    > egzaminu z miesiąc (straszna kobyła, a nie robiono wówczas jeszcze
    > symulacji metodą elementów skończonych) a na końcu Profesor gratulując
    > pozytywnie zdanego przyznał, że to "taka teoria opracowana w ich
    > Instytucie i rzeczywistość lekko od tego odstaje".

    Dziekuje, nie trzeba - zdaje sobie sprawe.

    > Problemem jest to, że tej pracy oporów powietrza nie nie można opisać
    > jednym wzorem. Największym problemem jest ustalenie, co się dzieje na
    > stykach. Jak przechodzi z turbulentny w laminarny, a potem jak zaczyna
    > koziołkować.

    A tych przejsc jest tam chyba znacznie więcej, bo zaczynamy od
    nadzwiekowych.

> [...]
    > pełnym do człowieka ja krawędzi dachu. Jak już musimy, to drobnym
    > śrutem. Nie walimy breneką czy sztucerem po lesie równolegle do ziemi.

    Breneka chyba ma kiepska aerodynamike ... ale tez moze pare km
    przeleciec.

    > Jak strzelamy do człowieka na ulicy, to na tle ściany, albo nisko w nogi
    > (pocisk walnie w ziemię),

    W nogi to wam chyba regulamin nakazuje i to raczej z innych przyczyn.

    > albo leżąc na ziemi w barki (pocisk poleci w niebo).

    No jak - poleci, ale przeciez spadnie :-)

    > Dlatego przykładowo jestem sceptycznie nastawiony do noszenia
    > broni przez sportowców - nawet tych doskonale strzelających - bo nikt im
    > na to nie zwraca uwagi.

    Ale moze bedzie nie do namierzenia :-)

    J.

  • 85. Data: 2023-11-21 14:46:43
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 21 Nov 2023 00:53:06 +0100, Robert Tomasik wrote:

    > Ustawa nakazuje oddać strzał ostrzegawczy "w bezpiecznym kierunku" (art.
    > 23.2 UoŚPBiBP), a nie w górę. W ten sposób ustawodawca wybrnął z
    > problemu, który Ty dostrzegasz. Jaki kierunek jest bezpieczny? Jeśli
    > pocisk komuś spadnie na głowę, to okaże się, że "uprawniony" źle ocenił,
    > a nie ustawodawca. ale pomyślmy, jak to działa - bo faktycznie jest
    > bezpieczne względnie.
    >
    > Ja przykładowo stoję na stanowisku, że bezpieczny kierunek, to taki z
    > dala od ludzi, ale który kontrolujemy. Przykładowo w stojący obok kosz
    > na śmieci. Nie będzie rykoszetu.

    nie będzie?

> [...]
    > dolatuje do wierzchołka, by zacząć spadać w dół od prędkości zerowej. Na
    > taki pocisk działają dwie siły. Przyciągania ziemskiego oraz oporu
    > powietrza.
    >
    > Wzór na siłę oporu powietrza spadającej swobodnie kulki jest następujący:
    >
    > Fop = 1/2 * ? * v^2 * C * S
    > gdzie:
    >
    > F_op - siła oporu powietrza
    > ? - gęstość powietrza
    > v - prędkość kulki
    > C - współczynnik oporu powietrza
    > S - pole powierzchni kulki
    >
    > Współczynnik oporu powietrza zależy od kształtu i chropowatości

    No i wychodzi z tego jakas predkosc asymptotyczna przy opadaniu.
    Bezpieczna?

> [...]

    > g = 9,81 m/s
    >
    > ? = 1,2 kg/m?
    >
    > 2 2 2
    > S = ? * 4,5 = 63,585 mm = 0,000064 m
    >
    > No to podstawiamy:
    >
    > 2 2
    > m * g 0,008 * 9,81 ~
    > Ek = ----------- = ---------------------- = 20 J
    > ? * C * S 1,2 * 0,4 * 0,000064
    >
    > W praktyce tu oszukałem trochę. Pocisk spadając koziołkuje. więc ma
    > większy opór, bo przecież zwiększa się jego przekrój.
    >
    > Policzono, że tak mniej więcej do kal. 20 mm taki pocisk nie osiągnie
    > energii na tyle dużej, by zabić lub ciężko zranić.

    Ale juz chocby ten Geco 2 razy cięższy, i kształt bardziej
    aerodynamiczny.

    > Dlatego w amunicji
    > przeciwlotniczej kal. ponad 20 mm instaluje się samolikwidatory, które
    > mają rozerwać pocisk na mniejsze kawałki u szczytu zasięgu. W mniejszych
    > nie, bo dokładając do tego stosunkowo niewielkie prawdopodobieństwo
    > trafienia w coś uznano to za zbędne. Z tego też względu do rzutków
    > strzela się drobnym śrutem, ale strzelnica nie musi mieć kulochwytów "do
    > nieba".

    Pojedynczym pociskiem chyba byłoby trudno trafic w rzutkę.

    J.

  • 86. Data: 2023-11-21 14:52:11
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 20 Nov 2023 21:09:52 +0100, Shrek wrote:

    > Dalej ponad 10 razy blizej. Niech robert znajdzie 10km i pogadamy.
    > Rozmawiamy o dystansach 10 razy większych.

    Ale to nie jest koniec zasięgu.
    Jemu sie po prostu udało trafic, a pocisk jeszcze tarczę przebił.

    pocisk Geco dwa razy cięższy, i ma bardziej aerodynamiczny kształt.
    Zagwarantujesz, ze 5km nie przeleci?

    > 10 km:P

    Nie strzelali na 1km, wiec nie wiadomo, jaką dziurę w żelu by zrobił.
    A jak wyzej - Geco znacznie cięższy, znacznie bardziej zaokrąglony,
    i raczej znacznie szybszy przy wylocie z lufy - choc tu z jakiegos
    wynalazku strzelali ...

    J.

  • 87. Data: 2023-11-21 16:14:10
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 21.11.2023 o 14:46, J.F pisze:
    > nie będzie?

    Nie, bo blacha cienka a wewnątrz masa śmieci. Chyba, ze kamienny, to do
    środka trzeba trafić.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 88. Data: 2023-11-21 16:15:18
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > Ale juz chocby ten Geco 2 razy cięższy, i kształt bardziej
    > aerodynamiczny.

    Ale on koziołkując ma większe pole powierzchni,
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 89. Data: 2023-11-21 16:20:44
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 21.11.2023 o 14:35, J.F pisze:
    > A tych przejsc jest tam chyba znacznie więcej, bo zaczynamy od
    > nadzwiekowych.

    Zależy jak dokładnie chcesz to badać. Na samym początku przykładowo gazy
    z lufy "podpierają" pocisk.

    > Breneka chyba ma kiepska aerodynamike ... ale tez moze pare km
    > przeleciec.

    W lesie zawsze trafi w jakiś pień. Ale tu problemem jest strzał poza
    obszar kontrolowany.

    > W nogi to wam chyba regulamin nakazuje i to raczej z innych przyczyn.

    Nie. Jak trafisz w tętnicę udową, to szanse na ratunek też znikome.

    > No jak - poleci, ale przeciez spadnie ?

    Spadnie, ale składowa pionowa będzie właśnie ~20 J, a pozioma też spada.
    Dlatego Policja raczej pistoletowej amunicji używa, a ne karabinów.

    > Ale moze bedzie nie do namierzenia ?

    Może.

    --
    (~) Robert Tomasik

  • 90. Data: 2023-11-21 16:49:14
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 21 Nov 2023 16:15:18 +0100, Robert Tomasik wrote:

    > Ale on koziołkując ma większe pole powierzchni,

    O ile bedzie koziołkował.
    Przy jakiej prędkosci/odległości zacznie?

    Nawiasem mówiąc - pocisk strzelony pod jakims większym kątem w górę,
    na etapie opadania musi byc juz inaczej zorientowany.
    A skoro wiruje, to mamy zjawisko precesji.

    J.