  • 71. Data: 2023-11-20 19:02:28
    Temat: Re: postrzelony rolnik
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 19 Nov 2023 06:37:43 +0100, Shrek wrote:

    > Czyli wiesz ale nie powiesz... Typowe.

    > Ciekawe dlaczego:P

    bo "nikt tak nie strzela".
    Co nie znaczy, ze pocisk nie doleci.

    > A czym strzelali?

    J.

  • 72. Data: 2023-11-20 19:07:10
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 19 Nov 2023 07:18:16 +0100, Shrek wrote:

    > Sam sobie znalazłem:
    >
    > http://www.dropslubice.pl/produkty/amunicja-geco-93x
    62-express-165-g-255gr/

    > Amunicja GECO 9,3×62 EXPRESS 16,5 g/255gr
    >
    > Waga: 16,5 g/255gr
    >
    > Prędkość:
    >
    > V0= 760m/s V50= 724m/s V100= 689m/s V150= 655m/s V200= 622m/s
    > V250 = 591m/s V300 = 560m/s
    >
    > Energia:
    >
    > E0 = 4765J E50 = 4324J E100 = 3916J E150 = 3539J E200 = 3192J
    > E250 = 2882J E300 = 2587J
    >
    > Trajektoria:
    >
    > 50m = -0,2 cm 100m = ? 150m = -5 cm 200m = -15,8 cm 250m = -32,9
    > cm 300m = -57 cm
    >
    > Po 300 metrach traci niemal połowę energii.

    No ale ciagle duzo zostaje.

    > BTW przechodzisz płynnie od energii zdolnej zabić człowieka do 17J (tyle
    > to jest limit na wiatrówki ale też mocniejsze paintballe), od blisko

    po cos ten limit jest.
    w w/w pocisku 17J to ciagle 45m/s ... myslisz, ze przezyjesz ?

    > 10km do "rekord to 7km, czyli blsko" choć to było zapewne z karabinu
    > wielkokalibrowego. Wychodzi na to że nawet w swoim mateczniku czyli
    > strzelectwie jesteś gaszony przez amatorów i jeszcze się rzucasz.

    J.

  • 73. Data: 2023-11-20 19:25:04
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 20.11.2023 o 19:07, J.F pisze:

    > No ale ciagle duzo zostaje.

    No zostaje. Ale nijak z tego nie wynika że poleci kolejne 33 razy dalej.
    Wręcz skoro po pierwszych 300 metrach traci połowę energii to raczej
    wskazuje na to że poleci kilka razy dalej niż kilkadziesiąt.

    > po cos ten limit jest.

    No właśnie nie jest takie oczywiste skąd się wziął. Oczywiście robert
    napisał, żebym sobie poszukał... tylko na to info trafiłem wcześniej - i
    wcale nie jest oczywiste skąd się wziął. Jedna z bardziej
    prawdopodobnych hipotez to że jest to zaokrąglone w górę angielskie 16
    coś tam, żebyśmy mogli bez zezwoleń brać udział w jakiś tam zawodach. Z
    kolei brytole ponoć zrobili tak... na złość niemcom żeby w UK ich
    pierdołowate wiatrówki nie zdobyły rynku...P Limity są od 1 do 24 dzuli
    albo i bez limitu, więc ciężko powiedzieć czemu akurat tyle.

    > w w/w pocisku 17J to ciagle 45m/s ... myslisz, ze przezyjesz ?

    Zależy w co trafi...

    Tylko patrząc na tabelę to ma prędkość początkową 760m/s i traci średnio
    30m/s (zakładam że na początku szybciej, potem wolniej) na każde 50
    metrów. Czyli do zera zejdzie jakieś 1,25km. No doba bardzo
    pesymisycznie wyszło - widocznie potem zwalnia wolniej bo wolniej leci.
    Załóżmy bardzo optymistycznie że 5km. I tak spadnie wcześniej niż mu się
    składowa pozioma prędkości skończy. Także nie wierzę w te 10km z
    karabiny - tym bardziej że robert zamiast podać linka powołuje się na
    haubice twierdząc że kalibry nie mają znaczenia;)

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 74. Data: 2023-11-20 19:34:09
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 20.11.2023 o 19:02, J.F pisze:

    > bo "nikt tak nie strzela".
    > Co nie znaczy, ze pocisk nie doleci.

    Ale też nie znaczy że doleci. Skoro dolatują to powinno być o tym w
    necie. Jako ciekawostka, na jutubie na kanale jakiegoś redneka, w
    pogromcach mitów, gdziekoliwek. Ale mamy tylko słowo człowieka, który
    niegdy nie poparł swojego zdanie nawet zakładem o przekonanie a
    wszystkie "potencjalne" przegrał:)

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 75. Data: 2023-11-20 19:53:40
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 20 Nov 2023 19:25:04 +0100, Shrek wrote:

    > No zostaje. Ale nijak z tego nie wynika że poleci kolejne 33 razy dalej.
    > Wręcz skoro po pierwszych 300 metrach traci połowę energii to raczej
    > wskazuje na to że poleci kilka razy dalej niż kilkadziesiąt.

    powiedzmy 10x dalej i juz 3 km.

    Albo polowa energii po 300m, kolejna polowa (z połowy) po kolejnych
    300 ... i po 2400m ciagle zostaje 18J.
    Ale to zły model :-)

> [...]
    > pierdołowate wiatrówki nie zdobyły rynku...P Limity są od 1 do 24 dzuli
    > albo i bez limitu, więc ciężko powiedzieć czemu akurat tyle.

    W głowe, w noge, w piers ..

    > Tylko patrząc na tabelę to ma prędkość początkową 760m/s i traci średnio
    > 30m/s (zakładam że na początku szybciej, potem wolniej) na każde 50
    > metrów. Czyli do zera zejdzie jakieś 1,25km.

    Ale to tez bardzo zły model.

    Od pewnej predkosci obowiazuje wzor F=cqSv^2/2
    gdzie S - przekrój czołowy, q - gestosc powietrza, c - stały
    wspólczynnik.
    I mozesz sobie pocalkowac, ale raczej numerycznie, bo juz trzeba
    bedzie uwzgledniac zakrzywiony tor lotu.

    P.S. https://youtu.be/-rNmdmFpx_w?t=37

    Jak on mierzy predkosc wylotową?
    I czemu nie pokazali jak trafia w cel?

    J.

  • 76. Data: 2023-11-20 20:43:37
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 20 Nov 2023 19:34:09 +0100, Shrek wrote:

    > Ale też nie znaczy że doleci. Skoro dolatują to powinno być o tym w
    > necie.

    tu masz 1000 yardow z rewolweru
    https://www.youtube.com/watch?v=jJ3XwizTqDw

    Mozesz sobie poszukac danych dla pocisku i broni

    I zauwaz, ze jeszcze trafil w cel, a lufa calkiem poziomo byla - jak
    daleko by dolecial, gdyby strzelal pod katem okolo 45 stopni?

    https://www.prnewswire.com/news-releases/victor-avil
    a-sets-new-world-record-for-longest-handgun-shot-301
    132805.html

    2km

    > Jako ciekawostka, na jutubie na kanale jakiegoś redneka, w
    > pogromcach mitów, gdziekoliwek.

    No i bylo. Pamietam taki jeden odcinek gdzie ktos na festiwalu w USA
    padł martwy. Zastrzelony, a nikt obok nie strzelal.
    Sie okazało, ze kilkaset metrow dalej, na grillu w ogródku, sobie
    towarzystwo strzelało do celu z pistoletu. Jedna dziewczyna nie
    trafila w cel i pocisk gdzies polecial.

    A kogo skazali? Wlasciciela broni i organizatora zabawy, bo to
    wczesniejszy przestepca był, juz raz skazany.

    https://youtu.be/_wXFf34bB34?t=363
    A tu masz znacznie slabszy pocisk, ktory moze zabić z 400m - i to
    chyba nie jest kres jego mozliwosci.

    I krajowy przypadek
    https://interwencja.polsatnews.pl/reportaz/2017-04-2
    6/kierowca-postrzelony-w-szyje-niedaleko-jest-strzel
    nica_1550276/

    ale "4-cm kula" ... z jakiej to broni? Kula oczywiscie nie kulista,
    ale 4cm długosci to raczej dosc duzo.
    Na pewno nie mysliwy?

    J.

  • 77. Data: 2023-11-20 20:58:37
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 20.11.2023 o 19:53, J.F pisze:

    > powiedzmy 10x dalej i juz 3 km.

    Rozmawiamy z robertem o 10;)

    > W głowe, w noge, w piers ..

    W głowę... Zależy - jak czaszki nie przebije to raczej przeżyjesz.
    Generalnie byle nie w tętnice.

> [...]
    > wspólczynnik.
    > I mozesz sobie pocalkowac, ale raczej numerycznie, bo juz trzeba
    > bedzie uwzgledniac zakrzywiony tor lotu.

    Bardzo zgrubnie oszacowałem... Dlatego pomnożyłem razy 4;)
    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 78. Data: 2023-11-20 21:09:52
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 20.11.2023 o 20:43, J.F pisze:

    > tu masz 1000 yardow z rewolweru
    > https://www.youtube.com/watch?v=jJ3XwizTqDw

    Dalej ponad 10 razy blizej. Niech robert znajdzie 10km i pogadamy.

    Rozmawiamy o dystansach 10 razy większych.

> [...]
    > Sie okazało, ze kilkaset metrow dalej, na grillu w ogródku, sobie
    > towarzystwo strzelało do celu z pistoletu. Jedna dziewczyna nie

    10 km:P

  • 79. Data: 2023-11-21 00:53:06
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 20.11.2023 o 18:59, J.F pisze:
    > A jak przepisy nakazuja oddac strzal ostrzegawczy, w powietrze,
    > w tym takze policjantom, to gdzie ten pocisk spada?
    > Raczej z pistoletu niz z kałasza ... ale moze i z kałasza ..

    Ustawa nakazuje oddać strzał ostrzegawczy "w bezpiecznym kierunku" (art.
    23.2 UoŚPBiBP), a nie w górę. W ten sposób ustawodawca wybrnął z
    problemu, który Ty dostrzegasz. Jaki kierunek jest bezpieczny? Jeśli
    pocisk komuś spadnie na głowę, to okaże się, że "uprawniony" źle ocenił,
    a nie ustawodawca. ale pomyślmy, jak to działa - bo faktycznie jest
    bezpieczne względnie.

    Ja przykładowo stoję na stanowisku, że bezpieczny kierunek, to taki z
    dala od ludzi, ale który kontrolujemy. Przykładowo w stojący obok kosz
    na śmieci. Nie będzie rykoszetu. Wystraszy. Kosz nie ma wartości
    oczywiście większej, niż potencjalne życie ludzkie. Wał
    przeciwpowodziowy. Miękka ziemia. Czy strzał w górę jest bezpieczny?

    Tak, o ile pod ostrym kątem. Jeżeli wystrzelisz pocisk do góry, to ona
    dolatuje do wierzchołka, by zacząć spadać w dół od prędkości zerowej. Na
    taki pocisk działają dwie siły. Przyciągania ziemskiego oraz oporu
    powietrza.

    Wzór na siłę oporu powietrza spadającej swobodnie kulki jest następujący:

    Fop = 1/2 * ? * v^2 * C * S
    gdzie:

    F_op - siła oporu powietrza
    ? - gęstość powietrza
    v - prędkość kulki
    C - współczynnik oporu powietrza
    S - pole powierzchni kulki

    Współczynnik oporu powietrza zależy od kształtu i chropowatości
    powierzchni kulki. Dla kulki o gładkiej powierzchni współczynnik oporu
    powietrza wynosi około 0,4. Przy prędkościach mniejszych od prędkości
    granicznej siła oporu powietrza jest proporcjonalna do kwadratu
    prędkości. Wzrasta więc wraz ze wzrostem prędkości kulki. Przy
    prędkościach równych prędkości granicznej siła oporu powietrza jest
    równa sile ciężkości. Wówczas kulka spada z prędkością równą prędkości
    granicznej, która jest niezależna od jej masy. Przy prędkościach
    większych od prędkości granicznej siła oporu powietrza jest większa od
    siły ciężkości. Wówczas kulka zaczyna hamować i jej prędkość spada.

    Nie chce mi się szukać współczynnika dla pocisku, ale chodzi mi o
    przedstawienie zasady, a nie dokładne policzenie. Bo to proste ne jest i
    dalej to omówię. Siła ciążenia, to:

    Fc = m * g

    Gdzie g - to przyspieszenie ziemskie
    m - masa pocisku.

    To prędkość graniczna będzie liczona z równania:

    Fop = Fc

    1/2 * ? * v^2 * C * S = m * g
    _____________
    / 2 * m * g
    v = \ / -----------
    \/ ? * C * S

    Energia kinetyczna takiego pocisku (by się pierwiastka pozbyć), to:

    2
    2 m * g
    Ek = 0,5 * m * V = -----------
    ? * C * S

    To teraz sobie podstawmy dla pocisku kal. 9 mm.

    m = 6,8-9,7 g - przyjmijmy 8 g

    2
    g = 9,81 m/s

    ? = 1,2 kg/m?

    2 2 2
    S = ? * 4,5 = 63,585 mm = 0,000064 m

    No to podstawiamy:

    2 2
    m * g 0,008 * 9,81 ~
    Ek = ----------- = ---------------------- = 20 J
    ? * C * S 1,2 * 0,4 * 0,000064

    W praktyce tu oszukałem trochę. Pocisk spadając koziołkuje. więc ma
    większy opór, bo przecież zwiększa się jego przekrój.

    Policzono, że tak mniej więcej do kal. 20 mm taki pocisk nie osiągnie
    energii na tyle dużej, by zabić lub ciężko zranić. Dlatego w amunicji
    przeciwlotniczej kal. ponad 20 mm instaluje się samolikwidatory, które
    mają rozerwać pocisk na mniejsze kawałki u szczytu zasięgu. W mniejszych
    nie, bo dokładając do tego stosunkowo niewielkie prawdopodobieństwo
    trafienia w coś uznano to za zbędne. Z tego też względu do rzutków
    strzela się drobnym śrutem, ale strzelnica nie musi mieć kulochwytów "do
    nieba".
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 80. Data: 2023-11-21 01:18:32
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 20.11.2023 o 19:53, J.F pisze:
    > Albo polowa energii po 300m, kolejna polowa (z połowy) po kolejnych
    > 300 ... i po 2400m ciagle zostaje 18J.
    > Ale to zły model ?

    Jak Ci zależy, to mogę zeskanować podręcznik do tego, bo gdzieś mam. Jak
    miałem egzamin z mechaniki płynów, to najpierw się tego uczyłem do
    egzaminu z miesiąc (straszna kobyła, a nie robiono wówczas jeszcze
    symulacji metodą elementów skończonych) a na końcu Profesor gratulując
    pozytywnie zdanego przyznał, że to "taka teoria opracowana w ich
    Instytucie i rzeczywistość lekko od tego odstaje".

    Problemem jest to, że tej pracy oporów powietrza nie nie można opisać
    jednym wzorem. Największym problemem jest ustalenie, co się dzieje na
    stykach. Jak przechodzi z turbulentny w laminarny, a potem jak zaczyna
    koziołkować. Na sensownych dystansach to się interpoluje nieźle
    wielomianem. Ale nikt tego nie liczy na 10 kilometrach. I to nie jest
    problem niewiedzy. Kilka samolotów spadło z tego powodu, zanim ktos
    zauważył, że przykładowo na granicy prędkości dźwięku te nasze wzory
    można o kant ... rozbić.

    Już nie pamiętam gdzie przeczytałem, że dla kal. 7,62 x 54R (takiego
    używam) zachowuje on energię niebezpieczną do 7500 metrów. Pisząc o
    rzędzie 10 kilometrów nie brałem pod uwagę idioty, który się czepi tego,
    czy to 9500, czy 10500 metrów. To nie ma znaczenia.

    Ani na 7500 metrów, ani na 10500 metrów nie jesteś w stanie wykluczyć,
    ze ktoś przypadkowy tam będzie stał. Chodzi głównie o to, że masz
    pamiętać, że pocisk na dystansie tarczy, terrorysty czy innego godnego
    celu nie wyparowuje, a leci dalej. I to o wiele dalej, niż taki Shrek
    ogarnia swoją wyobraźnią. Dlatego przykładowo nie strzelamy pociskiem
    pełnym do człowieka ja krawędzi dachu. Jak już musimy, to drobnym
    śrutem. Nie walimy breneką czy sztucerem po lesie równolegle do ziemi.
    Jak strzelamy do człowieka na ulicy, to na tle ściany, albo nisko w nogi
    (pocisk walnie w ziemię), albo leżąc na ziemi w barki (pocisk poleci w
    niebo). Dlatego przykładowo jestem sceptycznie nastawiony do noszenia
    broni przez sportowców - nawet tych doskonale strzelających - bo nikt im
    na to nie zwraca uwagi.
    --
    (~) Robert Tomasik