    From: Robert Tomasik <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: postrzelony rolnik
    Date: Tue, 21 Nov 2023 00:53:06 +0100

    W dniu 20.11.2023 o 18:59, J.F pisze:
    > A jak przepisy nakazuja oddac strzal ostrzegawczy, w powietrze,
    > w tym takze policjantom, to gdzie ten pocisk spada?
    > Raczej z pistoletu niz z kałasza ... ale moze i z kałasza ..

    Ustawa nakazuje oddać strzał ostrzegawczy "w bezpiecznym kierunku" (art.
    23.2 UoŚPBiBP), a nie w górę. W ten sposób ustawodawca wybrnął z
    problemu, który Ty dostrzegasz. Jaki kierunek jest bezpieczny? Jeśli
    pocisk komuś spadnie na głowę, to okaże się, że "uprawniony" źle ocenił,
    a nie ustawodawca. ale pomyślmy, jak to działa - bo faktycznie jest
    bezpieczne względnie.

    Ja przykładowo stoję na stanowisku, że bezpieczny kierunek, to taki z
    dala od ludzi, ale który kontrolujemy. Przykładowo w stojący obok kosz
    na śmieci. Nie będzie rykoszetu. Wystraszy. Kosz nie ma wartości
    oczywiście większej, niż potencjalne życie ludzkie. Wał
    przeciwpowodziowy. Miękka ziemia. Czy strzał w górę jest bezpieczny?

    Tak, o ile pod ostrym kątem. Jeżeli wystrzelisz pocisk do góry, to ona
    dolatuje do wierzchołka, by zacząć spadać w dół od prędkości zerowej. Na
    taki pocisk działają dwie siły. Przyciągania ziemskiego oraz oporu
    powietrza.

    Wzór na siłę oporu powietrza spadającej swobodnie kulki jest następujący:

    Fop = 1/2 * ? * v^2 * C * S
    gdzie:

    F_op - siła oporu powietrza
    ? - gęstość powietrza
    v - prędkość kulki
    C - współczynnik oporu powietrza
    S - pole powierzchni kulki

    Współczynnik oporu powietrza zależy od kształtu i chropowatości
    powierzchni kulki. Dla kulki o gładkiej powierzchni współczynnik oporu
    powietrza wynosi około 0,4. Przy prędkościach mniejszych od prędkości
    granicznej siła oporu powietrza jest proporcjonalna do kwadratu
    prędkości. Wzrasta więc wraz ze wzrostem prędkości kulki. Przy
    prędkościach równych prędkości granicznej siła oporu powietrza jest
    równa sile ciężkości. Wówczas kulka spada z prędkością równą prędkości
    granicznej, która jest niezależna od jej masy. Przy prędkościach
    większych od prędkości granicznej siła oporu powietrza jest większa od
    siły ciężkości. Wówczas kulka zaczyna hamować i jej prędkość spada.

    Nie chce mi się szukać współczynnika dla pocisku, ale chodzi mi o
    przedstawienie zasady, a nie dokładne policzenie. Bo to proste ne jest i
    dalej to omówię. Siła ciążenia, to:

    Fc = m * g

    Gdzie g - to przyspieszenie ziemskie
    m - masa pocisku.

    To prędkość graniczna będzie liczona z równania:

    Fop = Fc

    1/2 * ? * v^2 * C * S = m * g
    _____________
    / 2 * m * g
    v = \ / -----------
    \/ ? * C * S

    Energia kinetyczna takiego pocisku (by się pierwiastka pozbyć), to:

    2
    2 m * g
    Ek = 0,5 * m * V = -----------
    ? * C * S

    To teraz sobie podstawmy dla pocisku kal. 9 mm.

    m = 6,8-9,7 g - przyjmijmy 8 g

    2
    g = 9,81 m/s

    ? = 1,2 kg/m?

    2 2 2
    S = ? * 4,5 = 63,585 mm = 0,000064 m

    No to podstawiamy:

    2 2
    m * g 0,008 * 9,81 ~
    Ek = ----------- = ---------------------- = 20 J
    ? * C * S 1,2 * 0,4 * 0,000064

    W praktyce tu oszukałem trochę. Pocisk spadając koziołkuje. więc ma
    większy opór, bo przecież zwiększa się jego przekrój.

    Policzono, że tak mniej więcej do kal. 20 mm taki pocisk nie osiągnie
    energii na tyle dużej, by zabić lub ciężko zranić. Dlatego w amunicji
    przeciwlotniczej kal. ponad 20 mm instaluje się samolikwidatory, które
    mają rozerwać pocisk na mniejsze kawałki u szczytu zasięgu. W mniejszych
    nie, bo dokładając do tego stosunkowo niewielkie prawdopodobieństwo
    trafienia w coś uznano to za zbędne. Z tego też względu do rzutków
    strzela się drobnym śrutem, ale strzelnica nie musi mieć kulochwytów "do
    nieba".
    --
    (~) Robert Tomasik