  • 311. Data: 2008-02-20 15:21:47
    Temat: Re: p2p - rozważania teoretyczne
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Wed, 20 Feb 2008 16:02:47 +0100, Piotr Dembiński
    napisał(a):

    > Well, w spotach wyborczych LiD znalazły się zdjęcia polityków z innego
    > obozu. I były to takie zdjęcia, że wątpię, czy ci politycy zgodziliby
    > się na ich publikację (grymasy na twarzy, niekorzystne ujęcia etc).

    Ale nie poszli do sądu, a tutaj nie ma jakiegoś UOKiK, który by za nich
    działał ;)

    > Tak, oczywiście. Dlatego należy uważać, aby w takiej reklamie
    > wykorzystującej wizerunek nie naruszyć jednocześnie dóbr osobistych.

    Ale naruszeniem dóbr będzie w tym przypadku samo użycie zdjęcia w
    reklamie - nie chodzi o to czy to będą podpaski, wódka i czy premier jest
    na zdjęciu ładny czy brzydki.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Wszystko, co chcielibyście wiedzieć o prawie, ale wstydzicie się zapytać

  • 312. Data: 2008-02-20 22:16:34
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    Olgierd <n...@r...org> writes:

    [ciap]

    > Ale naruszeniem dóbr będzie w tym przypadku samo użycie zdjęcia
    > w reklamie - nie chodzi o to czy to będą podpaski, wódka i czy
    > premier jest na zdjęciu ładny czy brzydki.

    Tylko że IMO taki wizerunek niekoniecznie musi być przez sąd
    potraktowany jako dobro osobiste.

  • 313. Data: 2008-02-21 07:45:16
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Wed, 20 Feb 2008 23:16:34 +0100, Piotr Dembiński
    napisał(a):

    > Tylko że IMO taki wizerunek niekoniecznie musi być przez sąd
    > potraktowany jako dobro osobiste.

    No nie, wizerunek zawsze jest dobrem osobistym, art. 23 kc nie znajduje w
    tym zakresie wyłączeń. Jedyny sposób na uchylenie się od
    odpowiedzialności to wykazanie braku bezprawności działania.
    I powiem Ci (na czuja, ale tu prawie dałbym głowę), że 99,999% sądów
    zawsze uzna, że wykorzystanie wizerunku osoby publicznej w reklamie bez
    jej zgody, nawet jeśli art. 81 pr. aut. zezwalałby na wykorzystanie tej
    gęby w zwykłej informacji itd., będzie naruszeniem dóbr osobistych tej
    osoby.

  • 314. Data: 2008-02-21 09:44:03
    Od: Tapatik <t...@b...adresu>

    Użytkownik Habeck Colibretto napisał:

    > Dnia 19.02.2008, o godzinie 11.59.55, na pl.soc.prawo, Tapatik napisał(a):
    >
    > <ciach to o książkach>
    >
    > Pytanie zasadnicze - czy gdyby nie ściągnął to by kupił?

    Jeden by kupił. Drugi pewnie nie. To zależy co się ściąga. Jeśli byłby
    to program kosztujący kika tysięcy złotych, to pewnie ściągający by nie
    kupił. Natomiast na płytkę z muzyką za kilkanaście złotych albo książkę
    byłoby więcej kupujących.

    Czasami ludzie ściągają coś z Internetu, bo jest zbyt drogie i nie było
    by ich stać, a czasem ściągają wszystko co się nawinie, mimo że za te
    same pieniądze, które ładują w Internet + opłaty za energię elektryczną
    + lepszy komputer mogliby co tydzień chodzić do kina, albo wypożyczyć
    film z wypożyczalni, albo kupić książkę.

    --
    Pozdrawiam,
    Tapatik

  • 315. Data: 2008-02-21 10:10:25
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Tapatik napisał(a):

> [...]
    > + lepszy komputer mogliby co tydzień chodzić do kina, albo wypożyczyć
    > film z wypożyczalni, albo kupić książkę.

    Czasami też ściągają i nic ponadto. Nie oglądają, nie słuchają, ot po
    prostu ściągają. Potem kasują. Czy autor takiego ściąganego utworu coś
    stracił?

    j.

  • 316. Data: 2008-02-21 10:40:34
    Od: "Henry(k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl>

    Dnia 21 Feb 2008 11:10:25 +0100, januszek napisał(a):

    > Czasami też ściągają i nic ponadto. Nie oglądają, nie słuchają, ot po
    > prostu ściągają. Potem kasują. Czy autor takiego ściąganego utworu coś
    > stracił?

    Jego strata. Ja też mam sporo książek na półce których nie czytałem.
    Ale byłem nimi zainteresowany - a to już jest informacja dla wydawcy
    ułatwiająca planowanie nakładu kolejnego wydania.

    Pozdrawiam,
    Henry

  • 317. Data: 2008-02-21 13:01:48
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    Olgierd <n...@r...org> writes:

    > No nie, wizerunek zawsze jest dobrem osobistym, art. 23 kc nie
    > znajduje w tym zakresie wyłączeń.

    Czyli pozostają reklamy, w których wykorzystanie wizerunku nie narusza
    dóbr osobistych.

> [...]
    > art. 81 pr. aut. zezwalałby na wykorzystanie tej gęby w zwykłej
    > informacji itd., będzie naruszeniem dóbr osobistych tej osoby.

    Pewnie tak. Ale reklamy gazet i czasopism, w których korzysta się
    z reporterskich zdjęć osób pełniących funkcję publiczną już pod
    ten paragraf o rozpowszechnianiu wizerunku podpadają.

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl

  • 318. Data: 2008-02-21 13:53:14
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Henry(k) napisał(a):

    > Jego strata. Ja też mam sporo książek na półce których nie czytałem.
    > Ale byłem nimi zainteresowany - a to już jest informacja dla wydawcy
    > ułatwiająca planowanie nakładu kolejnego wydania.

    Ok, jeżeli zrobisz ksero takiej nie czytanej książki to czy i ile jezeli
    tak, autor na tym straci?

    j.