eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawonie-malzenstwo i ksiazeczka mieszaniowa na mieszkanie spoldzielcze › nie-malzenstwo i ksiazeczka mieszaniowa na mieszkanie spoldzielcze
    From: Sebastian Bialy <h...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: nie-malzenstwo i ksiazeczka mieszaniowa na mieszkanie spoldzielcze
    Date: Thu, 09 Oct 2003 21:54:14 +0200

    Witam!

    Jestem tu po raz pierwszy, ale odrobiłem pracę domową przeglądając
    internet w poszukiwaniu odpowiedzi na poniższe pytania, niestety nie
    udało mi się znaleźć nic pewnego, wiec proszę o pomoc.

    Jesteśmy parą, która poszukuje własnego mieszkania. Szykuje nam się nie
    najgorsza okazja zakupu lokalu od spółdzielni. Mieszkanie będzie
    własnościowe. Ja daje gotówkę, natomiast moja dziewczyna ma część kasy i
    dwie książeczki mieszkaniowe (jedna jest brata, po cesji na nią).

    Grzebiąc po internecie i aktach prawnych udało mi się dowiedzieć, że
    moje kochane państwo nie da jej premii gwarancyjnej jeśli nie będzie
    miała pełnego prawa własności mieszkania. Jednak na stronie:

    http://www.softax.com.pl/prywatne/marcink/mieszkanie
    /mieszkanie_premia_gwar

    dowiedziałem się, że w przypadku mieszkania kupowanego od spółdzielni
    nie jest to prawdą, i można uzyskać premię gwarancyjną nawet w przypadku
    zakupu tylko części lokalu. Ponadto jest tam też wzmianka o wyroku
    Trybunału Konstytucyjnego, który pozwala osobom nie będącym małżeństwem
    być współczłonkami w spółdzielni.

    I teraz pytanie: jaki jest stan prawny na dzisiaj ? Czy dalej możemy
    liczyć na premię będąc wpółwłaścicielami bez ślubu ?

    Druga sprawa: jesli odpowiedz na to pytanie jest negatywna, to czy
    zgodnie z prawem mogę wykonać następujący manewr:

    1. Pozyczam (notarialnie) pieniądze dziewczynie
    2. Ona kupuje i uzyskuje premie gwarancyjną
    3. "Oddaje" mi pieniądze w postaci połowy własności mieszkania.

    Nie chciałbym żrobić czegoś wbrew prawu, więc pytam się, czy jest to
    możliwe.

    I jeszcze jedna sprawa na marginesie: czy pozyczając powyższe pieniądze
    muszę wykonać to notarialnie, czy wystarczy umowa słowna (z
    odprowadzeniem podatku).

    Prosze o jakieś namiary, choćby na akty prawne, które musze przeczytać,
    bo sprawa jest coraz bardziej nagląca, a nie mam żadnej osoby
    kompetentnej z którą mógłbym porozmawiać.

    A właśnie, czy jest w okolicy Katowic, Sosnowca prawnik, który mógłby mi
    odpowiedzieć na te pytania (za opłatą, jeśli trzeba) ?

    --
    Sebastian Bialy - h...@p...onet.pl