  • 11. Data: 2008-06-10 23:05:10
    Temat: Re: "naloty" policji na akademiki
    Od: Rzecznik Prokurwatury Krajowej <r...@p...pl>

    Robert Tomasik pisze:
    > A wzięcie całego komputera ewentualnie zabezpiecza przed przeciekiem
    > danych?

    Nie, ale jak sam zauważyłeś zrobienie kopii danych jest szybsze i
    prostsze. Przy tym mniej kłopotliwe dla podejrzewanych, więc można się
    obawiać, że będzie to nadużywane "bo nie wyrządza szkody". Poza tym
    prawdopodobieństwo wycieku lub zagubienia nośnika danych jest większe
    niż całego komputera, nieprawdaż?

    --
    pzdr, Rzecznik Prokurwatury Krajowej
    Nie ma ludzi niewinnych, są tylko źle przetrzepani.

  • 12. Data: 2008-06-10 23:46:12
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Rzecznik Prokurwatury Krajowej wrote:

> [...]
    > obawiać, że będzie to nadużywane "bo nie wyrządza szkody". Poza tym
    > prawdopodobieństwo wycieku lub zagubienia nośnika danych jest większe

    Policja potrafi zgubic nawet rakiete. Zgubienie komputera to dla nich
    bułka z masłem.

  • 13. Data: 2008-06-10 23:56:58
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    Robert Tomasik <r...@g...pl> napisal:
    > W mojej ocenie jedynym mozliwym rozwiazaniem systemowym jest wyposażenie
    > organów ścigania w urządzenia do dokonywnaia w sensownym czasie kopii
    > dysków na trwałym nośniku.

    Cos takiego kilka lat temu widzialem w wykonaniu IBM.
    Nazywalo sie to, o ile sie nie myle, Shark. Tylko drogie bylo niemozebnie.
    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 14. Data: 2008-06-11 10:18:45
    Od: S <e...@g...pl>

    Dnia Tue, 10 Jun 2008 11:19:30 -0500, witek napisał(a):

    > Wolno.
    > Policja sama sobie decyduje ile zabrac zeby uzbierac dowody.

    No, ale czy oni nie powinni zbierac dowodow na ta osobe, ktorej sa to
    komputery, a nie na osoby postronne?

    Wiem, ze studentow mozna poniewierac, ale przykladowo gdyby to nie byli
    studenci w jednym pomieszczeniu, a dwie "powazne" firmy. Czy jakby wtedy
    obu firmom zabrali komputery, to by bylo tez wszystko ok?

  • 15. Data: 2008-06-11 10:47:12
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    Użytkownik "S" <e...@g...pl> napisał
    > No, ale czy oni nie powinni zbierac dowodow na ta osobe, ktorej sa to
    > komputery, a nie na osoby postronne?

    Zbiera się dowody w sprawie, a nie na osobę, teoretycznie. Jeśli uznają, że
    to mogą być również inne dowody to biorą. Często dane będące podstawą
    przeszukania prowadzą do określonego lokalu czy komputera, komputery mogą
    być powiązane itp. to wszystko może uzasadnić zabranie innych.
    Prawda jest taka, że IMHO jest to zbyt szeroko interpretowane i
    wykorzystywane. Zwłaszcza przy warunkach, że na zwrot czeka się latami, więc
    jest to równoznaczne z całkowitą utratą sprzętu.

    > Wiem, ze studentow mozna poniewierac,

    W świetle prawa nie można. Ciekawy jestem jakby się sprawy miały w przypadku
    składania pozwów przeciwko Skarbowi Państwa za zabranie sprzętu. Zakładam,
    iż były jakieś podstawy, aby to zabrać, ale ostatecznie wykazano, że gość
    był niewinny i nic nie znaleziono. Należałoby mu się odszkodowanie? Błędu
    organów nie było, straty tak.

    >ale przykladowo gdyby to nie byli
    > studenci w jednym pomieszczeniu, a dwie "powazne" firmy. Czy jakby wtedy
    > obu firmom zabrali komputery, to by bylo tez wszystko ok?

    Zastanawa mnie jak tu uniknąć tego, przecież małe firmy itp przy zabraniu
    jakiegoś serwera to są skazane na upadek. A jak ktoś prowadzi działanośc
    typu lokalny provider internetu, hosting, magazyn danych itp. to w zasadzie
    niczym nie winiąc może być w centrum zainteresowania dowodowego. Wystarczy,
    że jego klient coś tam zrobi i trzeba będzie to wyjaśnić czy udowodnić.
    Różnie bywa. Robert podał propozycję, ale czy bez jakiś zmian legislacyjnych
    będzie się komus chciało to szybko robić, kiedy można zabrać i zrobić
    przeszukanie zawartości "w późniejszym czasie"...?

  • 16. Data: 2008-06-11 10:54:40
    Od: SzalonyKapelusznik <s...@g...com>

    On 11 Cze, 12:47, "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl> wrote:
    Robert podał propozycję, ale czy bez jakiś zmian legislacyjnych
    > będzie się komus chciało to szybko robić, kiedy można zabrać i zrobić
    > przeszukanie zawartości "w późniejszym czasie"...?

    Teoretycznie nie trzeba nic kopiowac. Bo IMHO wystarczy przeciez
    odpowiedni log z danymi ze na komputerze "XYZ" zainstalowane byly
    programy o takim a takim numerze seryjnym zarejestrowana na tego i
    tego. Ale pewnie wlasnie w ustawodawstwie jest gdzies myk ze trzeba
    moc pokazac fizycznie komputer i fizycznie dysk i dane na tym dysku.
    Choc jak policja komputer zgubi to i tak nic nie pokaze poza notatka.

  • 17. Data: 2008-06-11 11:27:11
    Od: Rzecznik Prokurwatury Krajowej <r...@p...pl>

    Piotr [trzykoty] pisze:
> [...]
    > że jego klient coś tam zrobi i trzeba będzie to wyjaśnić czy udowodnić.

    Była niegdyś analogiczna mega-sprawa. Ktoś coś zamieścił na swojej
    stronie, więc służby z gracją i kompetencją sobie właściwą wzięły się za
    "te internety". Zatrzymano jako dowód serwer DNS* jednego z operatorów,
    przy okazji unieruchamiając jego sieć. :))

    *) tak jakby zatrzymać centralę telefoniczną, która obsługiwała telefon
    przestępcy.

  • 18. Data: 2008-06-11 16:58:39
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Rzecznik Prokurwatury Krajowej" <r...@p...pl>
    napisał w wiadomości news:g2n1b5$pv$1@news2.task.gda.pl...

> [...]
    > obawiać, że będzie to nadużywane "bo nie wyrządza szkody". Poza tym
    > prawdopodobieństwo wycieku lub zagubienia nośnika danych jest większe niż

    Nie zgodzę się z Tobą. I jedno i drugie de facto trafia do biegłego. Ten -
    jeśli by był nieuczciwy - to spokojnie może skopiować i z płyty i z dysku.
    Co do Policji, to z punktu widzenia policjanta łatwiej skopiować dane z
    dysku, niż z płyty, bo na płycie przeważnie bywają kompresowane.

  • 19. Data: 2008-06-11 20:01:55
    Od: Rzecznik Prokurwatury Krajowej <r...@p...pl>

    Robert Tomasik pisze:
    > I jedno i drugie de facto trafia do biegłego.

    Hoho, temat-rzeka... :)

    > - jeśli by był nieuczciwy - to spokojnie może skopiować i z płyty i z
    > dysku.

    No mógłby, jednak rozpatrujemy różnice a nie podobieństwa, nieprawdaż?

    > Co do Policji, to z punktu widzenia policjanta łatwiej skopiować
    > dane z dysku, niż z płyty, bo na płycie przeważnie bywają kompresowane.

    1. Jeśli na płycie są skompresowane, więc zajmują mniej miejsca, to
    chyba łatwiej je skopiować, nieprawdaż?

    2. Jeśli są skompresowane, to zapewne w postaci jednego łącznego
    archiwum. Nawet jeśli archiwów jest wiele, to zapewne o wiele mniej niż
    pierwotnych plików, bo inaczej kompresja nie miałaby większego sensu.
    Jeśli więc jest o wiele mniej plików to łatwiej i szybciej jest je
    skopiować, nieprawdaż?

    W mniejszym stopniu boję się wycieków informacji, bo te SĄ JUŻ TERAZ.
    Obawiam się raczej zwiększenia liczby przeszukań i zatrzymań owych
    danych jako dowodów. Chociaż to i tak mały problem by był w porównaniu
    do obecnych metod.

  • 20. Data: 2008-06-11 20:50:12
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    napisał w wiadomości news:g2pavj$kqe$1@news2.task.gda.pl...

    > 1. Jeśli na płycie są skompresowane, więc zajmują mniej miejsca, to chyba
    > łatwiej je skopiować, nieprawdaż?

    Trzeba umieć, mieć czym i na co. To w realiach podstawowych jednostek
    Policji bywa wbrew pozorom problemem.

> [...]
    > pierwotnych plików, bo inaczej kompresja nie miałaby większego sensu.
    > Jeśli więc jest o wiele mniej plików to łatwiej i szybciej jest je

    Nie, bo trzeba odpowiedni nośnik. No i jak masz pliki w normalnym układzie,
    to łatwiej znaleźć interesujące Cię dane.

> [...]
    > Obawiam się raczej zwiększenia liczby przeszukań i zatrzymań owych danych
    > jako dowodów. Chociaż to i tak mały problem by był w porównaniu do

    Uważam, że zwiększenie liczby przeszukań nie jest problemem, o ile ma na
    celu faktycznie wykrywanie przestępstw.