  • 11. Data: 2024-01-16 22:45:22
    Temat: Re: list do zmarlego
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > Wydaje się, że nadawca może nadal żyć.

    No faktycznie. Mógł umrzeć. Ciekawe czy poczta odeśle do odbiorcy
    informację, ze nie może zwrócić, bo nadawca zmarł tyko p o to, by
    otrzymać informację od urzędu odbiorcy, że on zmarł i należy doręczyć
    t6o nadawcy :-)
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 12. Data: 2024-01-16 22:46:43
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > Własności listu, a nie tajemnicy, szerloku.

    Tu dochodzimy do kwestii, co to jest list. Czy listem jest treść, czy
    papierek, na którym go napisano. A może cały pakiet z kopertą. To nie są
    proste kwestie.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 13. Data: 2024-01-17 00:38:27
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-01-16, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

> [...]
    > informację, ze nie może zwrócić, bo nadawca zmarł tyko p o to, by
    > otrzymać informację od urzędu odbiorcy, że on zmarł i należy doręczyć

    Prrr. Napisałeś o penalizacji i tajemnicy korespondecji, więc pewnie
    art. 267 miałeś na myśli. Skąd przypuszczenie, że dotyczy to wyłącznie
    adresata? Tam nie ma nic o adresacie, a jest o uzyskiwaniu informacji
    dla kogos nieprzeznaczonej. To jest niezalezne od adresata. A czy tylko
    adresat może być pokrzywdzony? Wydaje się, że równiez nie. Nawet
    zaryzykuje, że to wcale nie musi być ani adresat ani nadawca, ale tu MZ
    pokrzywdzonym może być jak najbardziej nadawca, więc MZ jest to czyn jak
    najbardziej karalny, czy adresat zyje czy nie.

    MZ pokrzywdzonym moze być też w tym przypadku rodzina zmarłego, bo np.
    prawo autorskie czyni ją dysponentem korespondencji tego zmarłego.
    Powiedzmy, JF jako pociotek dobiera się do listu, a zona zmarłego się na
    to nie godzi. Uprzedzając, chodzi o interes prawny, nie że ma to coś
    wspólnego z rozpowszechnianiem.

    --
    Marcin

  • 14. Data: 2024-01-17 10:46:10
    Od: cef <c...@i...pl>

    > Tu dochodzimy do kwestii, co to jest list. Czy listem jest treść, czy
    > papierek, na którym go napisano. A może cały pakiet z kopertą. To nie są
    > proste kwestie.

    A jak wiadomo w sprawach tworzenia komplikacji w prostych kwestiach
    jestes mistrzem.

  • 15. Data: 2024-01-17 18:15:03
    Od: Monika Głowacka <m...@g...pl>

    W dniu 2024-01-16 o 13:05, J.F pisze:
    > Przyszedł polecony.
    > Ale adresat już nie żyje.
    >
    > Czy rodzina ma prawo odebrać taki list?
    >
    > Zeby było ciekawiej, to od jakiejs kancelarii adwokackiej ...
    > ale czy poczta ma prawo ujawnic rodzinie od kogo ten list?
    >
    > A chyba nie wiadomo - rachunek, testament, pozew, windykacja długu,
    > alimenty ...

    Może was to rozbawi, ale powinna być procedura, avizo na cmentarz, a
    odebrać może spadkobierca lub kurator powołany do odbierania listów.

  • 16. Data: 2024-01-18 00:13:23
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-01-17, Monika Głowacka <m...@g...pl> wrote:

    > Może was to rozbawi, ale powinna być procedura, avizo na cmentarz, a
    > odebrać może spadkobierca lub kurator powołany do odbierania listów.

    To by oznaczało, że nadawca wie, że adresat nie zyje. To po co słać to
    na cmentarz? Adresat nie odbierze. Osoby z interesem prawnym też
    niekoniecznie.

    --
    Marcin

  • 17. Data: 2024-01-18 08:28:38
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > To by oznaczało, że nadawca wie, że adresat nie zyje. To po co słać to
    > na cmentarz? Adresat nie odbierze. Osoby z interesem prawnym też
    > niekoniecznie.

    Taka opowieść pewnie sprzed 20 lat. Kiedyś były takie firmy, które
    pośredniczyły w uzyskiwaniu kredytów. Działało to tak, że firma miała
    biuro. Pośredniczyła w udzieleniu kredytu za prowizję, ale jednocześnie
    była żyrantem swoich klientów, więc w wypadku oszustwa była pokrzywdzonym.

    Policja w biurze takiej firmy zatrzymała oszusta. Chciał wyłudzić
    pożyczkę / kredyt na podstawie sfałszowanego dowodu osobistego. Na
    pokrzywdzonego przesłuchano dziewczynę, która go obsługiwała w biurze,
    bo była jedynym przedstawicielem spółki z oo., która to biuro
    prowadziła. Prezes ją upoważnił do występowania w imieniu spółki i w ten
    sposób jedną czynnością ogarnięto i pokrzywdzonego (spółka) i świadka.

    Krótko później spółka została zlikwidowana. Sprawa na wokandę trafiła z
    rok, czy więcej później. No i dzwoni ta dziewczyna i pyta, co ma zrobić,
    bo dostała wezwanie jako pokrzywdzona. Poradziłem, by sąd powiadomiła,
    ze spółki nie ma. Jakiś czas później dowiedziałem się, że sąd stwierdził
    (w osobie sędziego), ze "pokrzywdzony musi być, bo on ma zamiar zasądzić
    odszkodowanie na rzecz pokrzywdzonego. I zasądzili jakąś tam kwotę na
    rzecz ... tej dziewczyny, bo spółki nie było. :-)
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 18. Data: 2024-01-18 10:12:06
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 18 Jan 2024 08:28:38 +0100, Robert Tomasik wrote:

> [...]
    > odszkodowanie na rzecz pokrzywdzonego. I zasądzili jakąś tam kwotę na
    > rzecz ... tej dziewczyny, bo spółki nie było. :-)

    Nawiązkę czy odszkodowanie?

    Co by nie mówic, jakby oszustowi sie udało, to spółka mialaby
    pretensje do dziewczyny ... więc cos jej sie słusznie należy :-)

    J.

  • 19. Data: 2024-01-18 12:10:50
    Od: rowerex rowerex <r...@o...pl>

    wtorek, 16 stycznia 2024 o 20:37:42 UTC+1 Dawid Rutkowski napisał(a):
> [...]
    ciekawe,
    > czy jest gdzieś jakiś ich katalog), zmarłego przechodzą na spadkobierców z chwilę
    otwarcia
    > spadku, czyli śmierci spadkodawcy.
    > Osobiste wygasają.
    > Więc zmarły praw nie ma - bo i go nie ma.
    > Czy tajemnica korespondencji jest prawem?
    > W sumie to może jest "prawem osobistym"...
    > A jeśli nie, to spadkobiercy listy powinni móc odbierać.
    > A może tajemnica korespondencji wynika z prawa własności?
    > Kto właściwie jest "właścicielem" listu - nadawca czy adresat?

    Pisma z wydziałów ksiąg wieczystych idą z automatu odbiorców do których urzędowo iść
    muszą i nie ma znaczenia na którym ew. cmentarzu owi odbiorcy leżą, a same adresy na
    które
    się te listy wysyła bywają dość dziwne. Oczywiście to sprawa wpisów w księgach -
    pewnie
    dałoby się sprawdzić czy adresat żyje zanim się pismo wyśle, choć robienie tego za
    każdym razem byłoby może i bez sensu.

    Pozdr-
    -Rowerex

  • 20. Data: 2024-01-18 14:22:13
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    czwartek, 18 stycznia 2024 o 12:10:52 UTC+1 rowerex rowerex napisał(a):
> [...]
    pewnie
    > dałoby się sprawdzić czy adresat żyje zanim się pismo wyśle, choć robienie tego za

    Wygląda więc na to, że komuniści bez sensu stworzyli system PESEL.
    Może więc w końcu te niepotrzebne numery PESEL znikną z ksiąg wieczystych.
    Inna sprawa, że na akcie zgonu nie ma PESEL i żeby załatwić akt poświadczenia
    dziedziczenia trzeba iść po zaświadczenie o numerze PESEL zmarłego
    (dobrze się poradzić pani w okienku, a nie samemu wypełniać, bo ona ma tam
    template'owy grymuar w którym są zapisane odpowiednie zaklęcia, inaczej nie
    zadziała).
    Co ciekawe, w DC można chcieć dostać numer PESEL albo z rejestru PESEL albo
    z rejestru mieszkańców Warszawy...
    Więc wcale nie jest takie oczywiste, że w rejestrze PESEL pojawi się wpis o
    śmierci...

    Ale ale, to skąd wydziały ksiąg wieczystych biorą adresy do wysyłki?
    Tego akurat w księgach nie ma.