  • 1. Data: 2004-03-30 17:32:55
    Temat: kupno mieszkania - watpliwosci prawne
    Od: Mariusz <b...@m...pl>

    Witam

    Niedlugo zamierzamy wraz z dziewczyna kupic mieszkanie,
    wyniknal przy tej okazji jednak "maly" problem...
    Sytuacja bedzie taka, ze ja mam swoje oszczednosci, czesc
    pieniedzy dostane od rodzicow, na reszte razem z dziewczyna
    chcemy wziac kredyt.
    Tutaj pojawia sie (zrozumialy) strach rodzicow, ze jezeli
    np. za pol roku zdarzy sie tak (podobno wszystko jest mozliwe)
    ze rozstaniemy sie z dziewczyna, to mieszkanie bedzie wspolne,
    a ja sobie dluuugo drugiego mieszkania nie kupie.
    Dziewczyna to swietnie rozumie, calosc kasy wnosze ja i tutaj
    nie ma watpliwosci. Ustalila, ze po prostu pieniadze przeznaczone
    na splate kredytu z jej strony beda po prostu jakby pieniedzmi
    ktore i tak musialaby placic za wynajem mieszkania - jezeli
    rozstaniemy sie to trudno, po prostu sie wyprowadzi, a ja kredyt
    bede splacal sam.
    Oczywiscie rodzicow to nie przekonuje, lubia ją ale jak wiadomo
    w zyciu roznie bywa, chca miec pewnosc.
    Teraz pytanie do szanownych grupowiczow - jak z tego wybrnac?

    1) Czy biorac kredyt na dwie osoby, moge kupic mieszkanie na
    jedna? (a w ogole robi sie inaczej?)
    2) Czy bedzie problem z dostaniem kredytu na jedna osobe,
    nawet nienajgorzej zarabiajaca? (wiem, ze niekoniecznie
    odpowiednia grupa - w razie czego mozna ten punkt pominac ;)
    To pewnie byloby najrozsadniejsze, ale chcemy oboje miec
    swoj wyrazny wklad w to przedsiewziecie...
    3) Jezeli by cos rzeczywiscie sie rozpadlo - jak "odciazyc"
    dziewczyne od kredytu (przepisac na kogos innego? tylko na
    siebie?)
    4) Jak wyglada sprawa dostania pieniedzy od rodzicow? Czy moga
    byc problemy z US?

    Sytuacja zmusza mnie do skorzystania z pomocy rodzicow, ale
    chce ich uspokoic ze byt ich dziecka jest zapewniony.
    Bardzo bede wdzieczny za pomoc z wybrniecia z tej patowej
    sytuacji

    pozdrawiam,

    Mariusz

  • 2. Data: 2004-03-30 19:17:57
    Temat: Re: kupno mieszkania - watpliwosci prawne
    Od: "Deni" <d...@w...pl>

    > 1) Czy biorac kredyt na dwie osoby, moge kupic mieszkanie na
    > jedna? (a w ogole robi sie inaczej?)

    Dla banku nie ma znaczenia kto bedzie figurowal w akcie notarialnym
    jako wlasciciel mieszkania. Wiec mozesz brac kredyt z rodzicami a
    kupic mieszkanie tylko na siebie.

    > 2) Czy bedzie problem z dostaniem kredytu na jedna osobe,
    > nawet nienajgorzej zarabiajaca?

    Nie bedzie problemu, bardziej liczy sie wysokosc zarobkow
    niz ilosc osob ktore beda chcialy brac kredyt. Jesli jedna osoba
    osiaga zdolnosc kredytowa na wymarzone mieszkanie to
    wystarczy.

    > 3) Jezeli by cos rzeczywiscie sie rozpadlo - jak "odciazyc"
    > dziewczyne od kredytu (przepisac na kogos innego? tylko na
    > siebie?)

    Wez kredyt na siebie lub siebie i rodzicow. A raty splacajcie razem
    z tego co czytam ona sie zgodzila.
    Bez sensu sytuacja jest taka, ze kredyt bierzecie na siebie, a
    mieszkanie prawnie jest tylko Twoje.

    Pozdrawiam
    Deni

  • 3. Data: 2004-03-30 19:54:45
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Mariusz" <b...@m...pl> napisał w wiadomości

    Ja bym mieszkanie kupował na Ciebie i kredyt też brał na Ciebie. Przy
    kredycie mieszkaniowym głównym zabezpieczeniem jest samo mieszkanie, więc
    nie powinno być trudności. Jeśli dziewczyna i jej rodzice nie wnoszą
    żadnych pieniędzy w to mieszkanie, to powinni to zrozumieć, że mieszkanie
    jest Twoje, a nie Wasze wspólne.

  • 4. Data: 2004-03-31 18:25:47
    Od: Mariusz <n...@m...pl>

> [...]
    > wnoszą żadnych pieniędzy w to mieszkanie, to powinni to zrozumieć, że
    > mieszkanie jest Twoje, a nie Wasze wspólne.

    dzieki wam obu, moze tak zrobimy... a co z punktem 4, czyli US?

    Mariusz

  • 5. Data: 2004-03-31 23:21:39
    Od: MariuszR <m...@n...post.pl>

    Mariusz napisał(a) Wed, 31 Mar 2004 20:25:47 +0200 na pl.soc.prawo:

    > dzieki wam obu, moze tak zrobimy... a co z punktem 4, czyli US?

    A co masz na myśli pisząc o problemach ze strony US?

    Jeśli chodzi ci o podatki to poczytaj sobie ustawę
    z dnia 28 lipca 1983 r.
    o podatku od spadków i darowizn

    masz tam np coś takiego:

    Art. 4.
    1. Zwalnia się od podatku:
    [...]
    5) nabycie w drodze darowizny pieniędzy lub innych rzeczy przez osobę
    zaliczoną do I grupy podatkowej w wysokości nieprzekraczającej 9 637
    zł od jednego darczyńcy, a od wielu darczyńców łącznie nie więcej niż
    19 274 zł w okresie 5 lat od daty pierwszej darowizny, jeżeli pieniądze
    te lub rzeczy obdarowany przeznaczy na wkład budowlany lub
    mieszkaniowy do spółdzielni, budowę lokalu w małym domu
    mieszkalnym, budowę domu jednorodzinnego albo nabycie lokalu
    mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość

    --
    | Mariusz Rzepkowski e-mail: m...@u...post.pl |
    | GG: 966498 ICQ: 134628796 www.mariuszr.prv.pl |

  • 6. Data: 2004-04-01 22:21:18
    Od: Mariusz <n...@m...pl>

    Dnia Thu, 01 Apr 2004 01:21:39 +0200
    MariuszR <m...@n...post.pl> naskrobał(a):

    > A co masz na myśli pisząc o problemach ze strony US?

    to ze zapytaja "Skad Pan ma 100tys PLN?"

> [...]
    > zł od jednego darczyńcy, a od wielu darczyńców łącznie nie więcej niż
    > 19 274 zł w okresie 5 lat od daty pierwszej darowizny,

    no wlasnie..20tys - malo :-(
    moze jeszcze orientujesz sie na szybko jaki jest podatek od wyzszej
    sumy?

    Lub - jak to inaczej mozna rozwiazac? Bez sensu.. najpierw rodzice
    oszczedzaja, placa podatki itp, aby potem zaplacic ponownie
    podatek od zaoszczedzonej sumy, ktora daja dziecku...

    Mariusz

  • 7. Data: 2004-04-01 23:01:49
    Od: MariuszR <m...@n...post.pl>

    Mariusz napisał(a) Fri, 2 Apr 2004 00:21:18 +0200 na pl.soc.prawo:

    > no wlasnie..20tys - malo :-(
    > moze jeszcze orientujesz sie na szybko jaki jest podatek od wyzszej
    > sumy?

    kwota do 10278 zł nadwyżki ponad zwolnoną od podatku - 3%
    10278 zł - 20 556 - 308 zł 30 gr i 5% nadwyżki ponad 10 278 zł
    20 556 - 822 zł 20 gr i 7% nadwyżki ponad 20 556 zł

    Ustawę ściągnąłem w polowie ubiegłego roku więc możliwe że była po
    drodze jakaś nowelizacja i te sumy są odrobinę wyższe.

  • 8. Data: 2004-04-02 11:02:53
    Od: "jt" <j...@g...SKASUJ-TO.pl>

    ROTFEL

    poczytaj dobrze...
    w szczególności art 16 ust o spadkach i darowizanach...

    pzdr
    jt

  • 9. Data: 2004-04-02 13:17:13
    Od: MariuszR <m...@n...post.pl>

    jt napisał(a) Fri, 2 Apr 2004 11:02:53 +0000 (UTC) na pl.soc.prawo:

    > ROTFEL
    >
    > poczytaj dobrze...
    > w szczególności art 16 ust o spadkach i darowizanach...

    No przeczytałem a właściwie przypomnialem sobie bo sam z niego
    korzytstałem.

    Ale ten artykuł mowi o opodatkowaniu gdyby podarowano mu to mieszkanie
    a nie tak jak jest w tym przypadku tzn. rodzice chcą mu podarować część
    sumy na zakup mieszkania.

    Oczywiście mogę mylnie interpetować ten art. w takim razie poproszę o
    wyjaśnienie.

  • 10. Data: 2004-04-05 07:47:37
    Od: "jt" <j...@g...SKASUJ-TO.pl>

> [...]
    > sumy na zakup mieszkania.
    >
    > Oczywiście mogę mylnie interpetować ten art. w takim razie poproszę o

    No przecież rozwiązanie jest banalne...
    rodzice kupują razem z nim, a następnie tego samego dnia darują mu zakupioną
    przez siebie część, albo jeszcze lepiej...
    rodzice kupują na siebie, a następnie darują mu całość...
    pzdr
    jt