  • Data: 2007-01-05 10:30:53
    Temat: i co mam o Was myśleć?
    Od: "fart" <a...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Q2
    Niedawno zadałem na tej grupie pytanie, o Wasze zdanie na temat umieszczania
    opisowej kwoty wysokości wynagrodzenia

    Pomijam dupków, którzy tylko i wyłącznie dokopują mi z tytułu formy, w
    jakiej przedstawiam problemy, ale ja to i ich pieprze.

    Sprawa wygląda tak:
    Jedna z mądrzejszych osób udzielająca się na tej grupie podała, że
    następująca forma określenia wysokości wynagrodzenia jest błędna:
    "minimalne wynagrodzenie za pracę na podstawie ustawy z 10 października 2002
    r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę"
    jest błędna.

    Utwierdziło mnie również wystąpienie kontrolującego inspektora powołującego
    się na art 29 KP więc zamknąłem ryja i przestałem się odzywać, licząc na
    wiedzę innych.

    Tlił się jednak pieprzony płomyk nadziei wskazujący, że do końca nie
    popełniam błędu.
    Wiem, że pieprzone publikacje poradników nie są źródłem prawa

    Niedawno dostałem jednak następującą publikację WiP
    -------
    Od 1 stycznia 2007 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 936 zł brutto.
    Czy w związku z tym, jeśli pracownik ma wpisane w umowie o pracę
    wynagrodzenie w kwocie 899,10 zł (minimalne wynagrodzenie z 2006 r.) i
    oprócz tego wynagrodzenia nie dostaje innych składników pensji, pracodawca
    musi zmienić pracownikowi umowę, sporządzając do niej aneks?

    W 2007 r. pracodawca ma obowiązek wypłacać pracownikom wynagrodzenie nie
    niższe od 936 zł. Zapis w umowie ma znaczenie drugorzędne. Z Kodeksu pracy
    wynika bowiem, że postanowienia umów o pracę mniej korzystne dla pracownika
    niż prawo pracy są automatycznie zastępowane przez odpowiednie przepisy tego
    prawa. Ze względów informacyjnych dla pracownika oraz do celów kontroli PIP
    lepiej jednak nie rezygnować z aneksu.

    A najlepiej gdy w samej umowie jest zapisane, że pracownik będzie otrzymywał
    "minimalne wynagrodzenie za pracę na podstawie ustawy z 10 października 2002
    r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę", bez podawania konkretnej kwoty.

    Wypłacenie wynagrodzenia w kwocie niższej od minimalnego jest wykroczeniem.
    Za ten czyn inspektor pracy może ukarać mandatem do 1.000 zł lub wystąpić z
    wnioskiem o ukaranie do sądu (maksymalna grzywna - 5.000 zł). Niezależnie od
    tego, pracownik ma prawo pozwać pracodawcę o zapłatę wyrównania wraz z
    odsetkami liczonymi od dnia, w którym powinna nastąpić wypłata należności.

    Podstawa prawna

    a.. art. 6 ust. 1, art. 8 ust. 1 ustawy z 10 października 2002 r. o
    minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz.U. z 2002 r. nr 200, poz. 1679, ze
    zm.),
    b.. art. 18 § 1 i 2, art. 282 § 1 pkt 1 Kodeksu pracy.
    -------
    Podzwoniłem po poradach prawnych w inspekcjach pracy
    i gówno .........
    Miałem rację. Nie ma podstaw aby kwestionować opisowy zapis wielkości
    wynagrodzenia.
    W art. 29 Kp nie jest jasno powiedziane jak powinien wyglądać zapis
    wielkości. Tak mi argumentowała jedna z osób udzielająca porad prawnych.

    A jakie jest Wasze zdanie

    pozdrawiam
    fart