  • 31. Data: 2011-08-08 07:17:38
    Temat: Re: eksmisja osoby niezameldowanej
    Od: Andrzej Ława <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 08.08.2011 09:03, vari107 pisze:

    > Żadnej umowy nie było.

    Czyli co, włamał się ktoś?

    > Czy jak wpuszczę do domu gościa na wakacje a on się później nie wynosi to
    > była jakaś umowa ?
    > Ustna: przyjedż i pobądź DO KOŃCA WAKACJI.

    No i to jest umowa użyczenia.

    Nieważne, że ustna.

  • 32. Data: 2011-08-08 07:35:21
    Od: Andrzej Ława <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 08.08.2011 09:06, vari107 pisze:

    > Dzięki za fachową poradę.
    > Spróbuję i napiszę.

    Fachowa porada od ubeka ;->

    Dziwne, że ów ubek "wsiadł" na mnie i innych, a potem właściwie tylko
    zebrał to, co inny pisali...

    Co do proponowanych opłat miesięcznych to nie przegnij - dasz stawkę np.
    10x wyższą od obowiązujących w okolicy stawek wolnorynkowych i będziesz
    miał problem z powodu naruszenia "zasad współżycia społecznego".

    PS: ponawiam pytanie o podatki od nieruchomości - żeby przypadkiem nie
    okazało się, że tamta osoba je opłaca i mieszka tam już na tyle długo,
    żeby się na zasiedzenie załapać (20 lub prędzej 30 lat).

  • 33. Data: 2011-08-08 09:12:03
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 6 Aug 2011, witek wrote:

    > czyli wysylasz jej pismo z wypowiedzeniem laczacej was umowy, zapewne
    > uzyczenia (jesli to nie rodzina, to podatek zapewne zaplaciles? i ty i ona).

    Dla porządku: przepisy zmieniły się już w zeszłym roku (a raczej: *NA*
    zeszły rok) i podwójne opodatkowanie w takim przypadku na pewno nie
    występuje (skreślono przepis który to umożliwiał, sprawdzałem).
    Wydaje mi się że w przypadku rodziny podatku nie będzie w ogóle,
    ale tego dla odmiany NIE sprawdzałem :)

    Niemniej, co do zasady masz rację - podatek podlega przedawnieniu
    do 5 lat od końca okresu objętego zeznaniem, więc z grubsza za
    okres od 6,5 roku temu do 1,5 roku temu jak najbardziej mogą
    łupnąć (z odsetkami :>)

    pzdr, Gotfryd

  • 34. Data: 2011-08-08 09:23:02
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 7 Aug 2011, wromek wrote:

    > to z ustawy o ochronie lokatorow wcale nie wynika a jesli nawet to taki
    > delikwent w ogole pod taka nie podpada.

    W przypadku użyczenia jak najbardziej podpada, a co do wynikania
    chyba powinieneś ją przeczytać jeszcze raz i uważniej, do tego
    unikając "syndromu trawnika", czyli ignorowania istnienia innych
    przepisów, w tym przypadku - Kodeksu cywilnego :)

    Niedawno pisałem - mi wychodzi, że z momentem wyrażenia niechęci
    do dalszego użyczania ze strony właściciela, właścicielowi należy
    się czynsz (a o ile niechętny z kolei okazuje się korzystający
    - to odszkodowanie w wysokości czynszu), zaś użyczenie zamienia
    się w swoistą formę "dorozumianego najmu".
    Tak, jakbyś zabrał gazetę ze stoiska przy kiosku a właściciel
    się za tobą drze "zapłacić to kto???" :> (i w ten deseń
    zostajesz kupującym :P)

    Wynika to z faktu, że:
    - właściciel NIE WYRAŻA zgody na dalsze użyczanie
    - ale lokator MIESZKA i *doraźnie* jest chroniony; ochronę zapewniają
    mu przepisy Kodeksu cywilnego, i fakt że nie ma o tym wzmianki
    w ustawie o ochronie lokatorów nic nie zmienia
    - więc powstaje PRAWO WŁAŚCICIELA do wynagrodzenia
    - i w ten sposób mamy do czynienia z lokatorem który jest najemcą
    - a ten już jest chroniony

    pzdr, Gotfryd

  • 35. Data: 2011-08-08 09:25:40
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 7 Aug 2011, Konop wrote:

    > osobie mieszkania... A swoją drogą - można tak po prostu wypowiedzieć
    > użyczenia?

    Oczywiście.
    Pic w tym, że w tym momencie nie powstaje "pustka prawna", bo
    niechcianego lokatora chronią przepisy KC o posiadaniu oraz
    zakaz "wywalania na bruk".

    pzdr, Gotfryd

  • 36. Data: 2011-08-08 10:49:08
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 8 Aug 2011, vari107 wrote:

    [...ktoś...]

    > Żadnej umowy nie było.

    No to jak ta osoba się włamała, trzeba było się awanturować.

    Nie awanturuj się :), bo zdaję sobie sprawę że wygodnie tak pisać
    jak samemu nie ma się problemu (FYI: owszem, zdarzyło mi się dokonywać
    wymeldowania w trybie administracyjnym, ale to jakby operacja odwrotna,
    dużo prostsza).
    Niemniej tak to wygląda z p. widzenia prawa: Twoja zupełna obojętność
    na fakt że ta osoba sobie mieszka i mieszka stanowi *domniemanie*,
    że odbywało się to za Twoją zgodą.
    Masz jakieś DOWODY przeciwne?

    > Czy jak wpuszczę do domu gościa na wakacje a on się później nie wynosi to
    > była jakaś umowa ?

    Ależ oczywiście.

    > Ustna: przyjedż i pobądź DO KOŃCA WAKACJI.
    > Mam wypowiedzieć taką umowę.

    Nie musisz :>

    Problem w tym, że całkiem nierzadko do umów cywilnoprawnych stosuje
    się zasadę "skoro strony tolerowały istniejący stan mimo wygaśnięcia
    umowy, przyjmuje się iż umowa uległa przedłużeniu". Bezterminowo.

    > Pewnie. Mogę. Pisemnie i przy świadkach.

    Nie, wystarczy *wyegzekwować* zakończenie umowy!
    Jak tego gościa co po wakacjach się nie wyprowadził zawleczesz do sądu
    to sprawa będzie się rozbijała o to, czy on zechce potwierdzić że to
    miało być *tylko* "do końca wakacji i nie na zamieszkiwanie lecz
    w celu rekreacyjnym".
    Jak nie, to będziesz miał problem.
    I taki sam problem będzie jak pójdziesz w sprawie "końca wakacji"
    przed początkiem następnych wakacji. "Bo on po wakacjach zamieszkał".

    Jest jakieś takie określenie o miękkim sercu... prawo tak jest
    właśnie skonstruowane. Dasz palec, może urwać rękę.
    Trzeba niezwłocznie wyciągać palec, czyli jak kończyła się umowa
    użyczenia egzekwować jej zakonczenie.

    pzdr, Gotfryd

  • 37. Data: 2011-08-08 11:13:18
    Od: Andrzej Ława <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

> [...]
    > to sprawa będzie się rozbijała o to, czy on zechce potwierdzić że to
    > miało być *tylko* "do końca wakacji i nie na zamieszkiwanie lecz

    No właśnie - wnioskując z tego, że do końca wakacji jeszcze sporo, można
    przypuszczać że stan ten trwa co najmniej od niemalże roku.

  • 38. Data: 2011-08-08 13:34:00
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 8/8/2011 2:03 AM, vari107 wrote:

> [...]
    > Ustna: przyjedż i pobądź DO KOŃCA WAKACJI.
    > Mam wypowiedzieć taką umowę.
    > Pewnie. Mogę. Pisemnie i przy świadkach.

    no wiec wlasnie sam potwierdziles.
    byla umowa ustna.
    i co stoi na przeszkodzie, zeby ustna umowe wypowiedziec na papierze?

  • 39. Data: 2011-08-08 13:35:46
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 8/8/2011 2:06 AM, vari107 wrote:

    > Dzięki za fachową poradę.
    > Spróbuję i napiszę.

    no to uwazaj na te fachowe porady, bo cie moga drogo kosztowac.

  • 40. Data: 2011-08-08 13:37:20
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 8/8/2011 4:12 AM, Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > do 5 lat od końca okresu objętego zeznaniem, więc z grubsza za
    > okres od 6,5 roku temu do 1,5 roku temu jak najbardziej mogą

    wiem, ze sie zmienily, ale zdaje sie, ze ta osoba mieszka tam juz sporo
    czasu a i rodzina nie jest. Ot znajoma zdaje sie.