  • 1. Data: 2002-08-08 21:48:40
    Temat: (długie) Zła atmosfera pracy
    Od: <a...@p...onet.pl>

    Witam,

    dzisiaj kolejny problem żona wróciła z pracy zapłakana, wszystko ją boli, ma
    36,3 temperatury (mierzona prawidłowo ponad 10 minut) co podobno jest
    jeszcze gorsze niż np. stan podgorączkowy 37

    O powrocie do pracy raczej nie ma mowy, jak najkorzystniej dla żony rozstać
    się z tym "szefem"?

    Trochę suchych danych:

    Żona pracuje w hotelu sezonowo jako kelnerka od maja do końca września. W
    zeszłym roku pracowało 3 w tym jest tylko 2 kelnerki. Szef szuka w ten
    sposób oszczędności (koszty pracy są największe) ale wypłaca za to dodatkowo
    150 zł do ręki (bez odprowadzania składek, podatków od tej kwoty). Żona
    zarabia 850 brutto miesięcznie. W maju przepracowała 187 godzin, w czerwcu
    215, w lipcu 230. Niekiedy wychodzi do pracy o 5 rano a wraca o 1 następnego
    dnia. Dojerzdza do pracy rowerem 4 km przez las drogą samochodową.

    Trochę OT

    Z tymi samochodami jest dość niebezpiecznie np. TIR zamiast wyprzedzić
    jedzie dalej ciskając na klakson, bez usunięcia się do rowu grozi śmiercią -
    już było kilka wypadków śmiertelnych rowerzystów. Samochody osobowe też nie
    są lepsze - niektórzy chyba dla własnej chorej satysfakcji zjerzdzają na pas
    po którym jedziesz i w ostatnim momencie wracają na właściwy. Z autobusu
    komunikacji miejskiej raczej nie da się skorzystać bo nie kursują po 21
    Trzeba pracować cały dzień (następny niezawsze jest wolny) o pustym żołądku
    bo szef nie toleruje spożywania posiłków czy napojów w pracy. Je się wiec w
    ukryciu. Nie wydaje posiłków, czasami tylko wodę mineralną z wielką łaską.

    Atmosfera pracy

    Generalnie szef przekazuje wszystkie krytyczne uwagi (plotki, narzekania)
    jednego pracownika - drugiemu (na jego temat) na osobności. Jakiejkolwiek
    konfrontacji czyli spotkania wszystkich stron razem w celu wyjaśnienia
    sytuacji unika jak ognia.
    A cała afera w tym że żona mając wolne (zamieniła się z koleżanką) poszła ze
    mną na plażę i zobaczyła nas tam recepcjonistka. Rec. przekazała szefowi co
    widziała, szef innym pracownikom, pracownicy oburzenie, oburzenie
    pracowników żonie. "Było tyle ludzi a ty chodzisz po plaży ..." słowa szefa.
    Od tego momentu sytuacja w pracy jest bardzo napięta. Wczoraj przekazała
    szefowi że zostawiają brudne stoliki, nie są umyte toalety - to wszystko
    należy do obwiązków barmanek. Szef zwrócił się do barmanek że żona ma
    pretensje do was o .... . Wychodzi więc na to że szef nie jest szefem tylko
    przekazuje informacje a rządzi żona, ciekawe. Dzisiaj każdy z pracowników ma
    o coś pretensje, barmanki nie odzywają się, szef chodzi i podjudza chyba
    czerpie przyjemność ze złego samopoczucia innych.

    Trochę to wszystko zagmatwane, mam nadzieję że mnie zrozumieliście.

    Pytanie. Jak rozstać się z tą pracą? Do zasiłku dla bezrobotnych brakuje te
    niecałe dwa miesiące i myślę że dogadamy się z jakimś pracodawcą.

    Co myślicie o tym żeby żona poszła jutro do lekarza rodzinnego, później do
    psychologa. Złożyła wypowiedzenie z pracy z winy pracodawcy. Jaki paragraf
    jest na to? I być może pozew cywilny.

    --
    pozdrawiam
    Artur

  • 2. Data: 2002-08-09 08:21:12
    Temat: Re: (długie) Zła atmosfera pracy
    Od: "Monia" <m...@i...pl>

    temperatura 36,3 ?? Gorsza od stanu goraczkowego ?? Nie sadze, ja mam
    aktualnie 35,5 i czuje sie strasznie a jak bym miala 36,3 to bylabym
    szczesliwa !!

  • 3. Data: 2002-08-09 08:34:50
    Od: "ania" <a...@e...pl_#@!%>

    > temperatura 36,3 ?? Gorsza od stanu goraczkowego ?? Nie sadze, ja mam
    > aktualnie 35,5 i czuje sie strasznie a jak bym miala 36,3 to bylabym
    > szczesliwa !!

    ja bym jeszcze dodala do tego cytat: "ze w tej chwili nie ma w polsce nakazu
    pracy!"
    jesli kots nie chce pracowac - to nie musi, najwyzej moze jesli chce

    ania

  • 4. Data: 2002-08-09 09:31:32
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Thu, 8 Aug 2002 23:48:40 +0200, <a...@p...onet.pl>
    zakodował:
    >Co myślicie o tym żeby żona poszła jutro do lekarza rodzinnego, później do
    >psychologa. Złożyła wypowiedzenie z pracy z winy pracodawcy. Jaki paragraf
    >jest na to? I być może pozew cywilny.

    IMO ciężko coś będzie z tym zrobić.
    Można niby się powołać na KP:
    Art. 11.1. Pracodawca jest obowi?zany szanować godno?ć i inne dobra
    osobiste pracownika.

    Ale, jeżeli kierownik ani nie wyzywa, nie krzyczy, a jedynie
    przekazuje osobie x, co powiedziała osoba y to trudno pod ten paragraf
    podciągnąć. Nie zapewnienie dobrej atmosfery pracy może być co
    najwyżej uwagą do jego przełożonych, ale nie pozwu do sądu. To, że
    ktoś sobie nie radzi ze stresem w pracy nie pomoże wygrać niczego w
    sądzie.
    Gdyby pracodawca w ciągu ostatniego miesiąca np. spóźnił się z
    wypłatą, albo naruszył inny podstawowy obowiązek pracodawcy - wtedy
    można rozwiązać umowę bez wypowiedzenia z winy pracodawcy (działa tak,
    jakby to pracodawca wypowiedział umowę).
    Osobna historia to nadgodziny - KP:
    Art. 129. . Par. 1. Czas pracy nie może przekraczać 8 godzin na dobę i
    przeciętnie 40 godzin w pięciodniowym tygodniu pracy w przyjętym
    okresie rozliczeniowym nie przekraczaj?cym 3 miesięcy, z zastrzeżeniem
    przepisów art. 129 (4), 132 Par. 2 i 4 oraz art. 142.
    Par. 2. Praca w granicach nie przekraczaj?cych 8 godzin na dobę i
    przeciętnie 40 godzin na tydzień w przyjętym okresie rozliczeniowym
    nie stanowi pracy w godzinach nadliczbowych.
    Par. 3. W razie rozwi?zania umowy o pracę przed upływem okresu
    rozliczeniowego, pracownikowi przysługuje prawo do dodatkowego
    wynagrodzenia, obliczonego jak za pracę w godzinach nadliczbowych -
    przy odpowiednim stosowaniu przepisu Par. 2 - za czas przepracowany od
    pocz?tku okresu rozliczeniowego do dnia rozwi?zania umowy o pracę.

    Art. 129.1. skre?lony

    Art. 129.2. skre?lony

    Art. 129.3. skre?lony

    Art. 129.4. Par. 1. Jeżeli jest to uzasadnione rodzajem pracy lub jej
    organizacj?, mog? być stosowane rozkłady czasu pracy, w których jest
    dopuszczalne przedłużenie wymiaru czasu pracy do 12 godzin na dobę, a
    w stosunku do kierowców w transporcie samochodowym i w komunikacji
    samochodowej - do 10 godzin na dobę. W tych rozkładach czas pracy nie
    może przekraczać przeciętnie 40 godzin na tydzień w przyjętym okresie
    rozliczeniowym.
    Par. 2. Okres rozliczeniowy nie może być dłuższy niż jeden miesi?c. W
    szczególnie uzasadnionych przypadkach, po wyrażeniu na to zgody przez
    zakładow? organizację zwi?zkow?, a jeżeli taka organizacja nie działa
    u danego pracodawcy - po uprzednim zawiadomieniu wła?ciwego inspektora
    pracy - okres rozliczeniowy może być przedłużony, nie więcej jednak
    niż do trzech miesięcy.
    Par. 3. W trybie okre?lonym w Par. 2 zdanie drugie, okres
    rozliczeniowy - przy pracach uzależnionych od pory roku lub warunków
    atmosferycznych - może być przedłużony do sze?ciu miesięcy.

    Art. 129.11. Pracodawca jest obowi?zany prowadzić ewidencję czasu
    pracy, z uwzględnieniem pracy w godzinach nadliczbowych. Pracodawca
    udostępnia tę ewidencję pracownikowi, na jego ż?danie.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 5. Data: 2002-08-13 09:14:59
    Od: "Tomek Stawarz" <t...@o...pl>

    Użytkownik "ania" <a...@e...pl_#@!%> napisał w wiadomości

    > ja bym jeszcze dodala do tego cytat: "ze w tej chwili nie ma w polsce nakazu
    > pracy!"
    > jesli kots nie chce pracowac - to nie musi, najwyzej moze jesli chce

    Coś mi tu FASZYZMEM pachnie :)

    Nakazu nie ma, to fakt (i na szczęście ;) ale znącanie się nad pracownikiem
    to już będzie zdaje się KK, nie sądzicie drogie Panie ?

    Tomek

  • 6. Data: 2002-08-13 09:22:11
    Od: "Tomek Stawarz" <t...@o...pl>

> [...]
    > jeszcze gorsze niż np. stan podgorączkowy 37
    >
    > O powrocie do pracy raczej nie ma mowy, jak najkorzystniej dla żony rozstać

    Moja rada:

    Uzbroić się w cierpliwość i dystans do 'szefa' oraz pracy i ....
    kolekcjonować dowody, wszystko co może być użyte w sądzie jako dowód.
    Następnie nawiązać porozumienie z resztą pracowników i ...
    do sądu pracy (no ew strajk ale to juz nudne;) no też możecie szefa zbić
    jak Panowie ze Szczecina ale to lepiej nie Swojego szefa ale z innego hotelu
    a tamten personel w rewanżu obije buzie Waszemu (to niesmaczny żart).

    Tomek

    PS czy 850 - podatki - zusy + 150 jest warte tej 'pracy'.
    No rozumie że jak zarabiam 5000 PLN netto to moge znieść
    że szef _czasami_ ma 'zły humor'.