  • 1. Data: 2007-06-17 18:57:49
    Temat: Znaki towarowe Adidas, Nike itd jak to właściwie jest?
    Od: kasiamach1 <k...@w...pl>

    Prowadzę sklep z butami sportowymi. Nie jestem autoryzowaną
    przedstawicielką żadnej z marek - kupuję towar od pośredników.
    Pytania:
    1. W jakim zakresie mogę używać znaków towarowych producentów moich
    butów (logo adidas, Nike itd.)?
    Czy mogę umieścić znak firmowy na:
    Kasetonie zawieszonym nad sklepem?
    Bannerze reklamowym zawieszonym przy drodze?
    Torbach w których pakuję towar w sklepie?
    Stronie internetowej sklepu?
    Wizytówkach sklepu?

    2. Jak wygląda sprawa jeśli chcę zamieścić w ww. sytuacjach zdjęcie
    butów, które sprzedaję u siebie w sklepie z widocznym logiem producenta...?

    Podobno wraz z wejściem Polski do Unii można swobodnie zamieszczać loga
    producentów obuwia ponieważ mogę kupować towar gdziekolwiek w Unii i
    polskie przedstawicielstwo np. Nike nie może powołać się na brak
    odpowiedniej umowy z nimi zezwalającej na używanie takiego znaku.
    Słyszałam o przypadku wezwania przez firmę Nike polska sp zoo do zdjęcia
    kasetonu z logiem Nike - sprzedawca towaru kupował buty Nike za granicą
    - nie od polskiego przedstawicielstwa. Pomimo odmowy sprawa nie została
    przez Nike skierowana do sądu.

    Jaki ma sens zawieranie takiego zastrzeżenia jak na tych stronach (na
    samym dole):
    http://www.but1.pl/ czy http://totalsport.pl/
    ...?

    Bardzo dziękuję każdemu, kto zechce zabrać głos :)

  • 2. Data: 2007-06-17 20:42:18
    Od: demicron <n...@n...pl>

    Dnia Sun, 17 Jun 2007 20:57:49 +0200, kasiamach1 napisał(a):

> [...]
    > Kasetonie zawieszonym nad sklepem?
    > Bannerze reklamowym zawieszonym przy drodze?
    > Torbach w których pakuję towar w sklepie?
    Na wszystkie pytania: Bez zezwolenia nie.

    > 2. Jak wygląda sprawa jeśli chcę zamieścić w ww. sytuacjach zdjęcie
    > butów, które sprzedaję u siebie w sklepie z widocznym logiem producenta...?

    Z tym nie ma problemu, możesz pokazywać zdjęcia towaru, jeśli ma to na celu
    jego sprzedaż.

> [...]
    > kasetonu z logiem Nike - sprzedawca towaru kupował buty Nike za granicą
    > - nie od polskiego przedstawicielstwa. Pomimo odmowy sprawa nie została

    Tu jest inna sytuacja. Wywieszenie loga na sklepie jest promocją nie tyle
    towaru co sklepu, a tego już bez zezwolenia nie wolno robić. A to że Nike
    nikogo nie pozwał to rozsądne z jego strony, co nie znaczy, że nie mógł.

    > Jaki ma sens zawieranie takiego zastrzeżenia jak na tych stronach (na
    > samym dole):
    > http://www.but1.pl/ czy http://totalsport.pl/

    Podkreślenie, że pokzauje się towar producenta, a nie promuje swój sklep.

  • 3. Data: 2007-06-17 21:17:03
    Od: "Przemek Lipski" <d...@e...WYTNIJ.pl>

    Użytkownik "demicron" <n...@n...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > nikogo nie pozwał to rozsądne z jego strony, co nie znaczy, że nie mógł.

    Tylko że wywieszenie loga nie musi byc uznane za promocję sklepu, tylko
    promocje towau danrgo producenta sprzedawanego w tym sklepie. Wywieszenie
    loga na sklepie informuje, że w tym sklepie sprzedaje się produkty danego
    producenta.

    > Podkreślenie, że pokzauje się towar producenta, a nie promuje swój sklep.

    Ale tak naprawdę trudno odzielic promocję sklepu od pokazania towaru danego
    producenta.

    Pozdrawiam Przemek

  • 4. Data: 2007-06-17 22:15:41
    Od: "Mariusz" <m...@o...eu>

    No tak, ale czy np może to być zezwolenie od belgijskiego oddziału Nike czy
    Adidasa?
    Jakie akty prawne regulują tą sprawę...?

    www.obuwie-sportowe.pl
    www.obuwie-damskie.pl

  • 5. Data: 2007-06-17 22:35:01
    Od: "Mariusz" <m...@o...eu>

    No ale chyba napisać na reklamie czcionką Arial "Nike" to można - nie można
    tylko używać tej "łyżwy".

    www.obuwie-sportowe.pl
    www.obuwie-damskie.pl

  • 6. Data: 2007-06-18 11:29:55
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    "Mariusz" <m...@o...eu> writes:

    > No tak, ale czy np może to być zezwolenie od belgijskiego oddziału Nike czy
    > Adidasa?
    > Jakie akty prawne regulują tą sprawę...?

    Może porozumienia międzynarodowe? http://www.wipo.int

    Nawiasem mówiąc, to IMO nazwa sklepu (BUT1) jest tak dobra, że nie ma
    żadnej potrzeby podpierania się jakąkolwiek inną mniej lub bardziej
    znaną marką :)

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl

  • 7. Data: 2007-06-18 15:14:36
    Od: "::WireFree::" <spamerskie@robotydo devnull.pl>

    Najprosciej i najlepiej uderz do zrodel czyli producenta, posrednicy maja
    g... do gadania, jesli masz legalny towar producenta kupiony nawet w chinach
    pod warunkiem ze maja tam fabryke mozesz spac spokojnie .

    Problem ma oficjany przedstawiciel i krzykacz ktory ma niby
    przedstawicielstwo, jesli juz to oni moga uderzyc do producenta ze ich
    wyrolowal, zreszta normalna praktyka w handlu nie bez przyczyny zlodzieje i
    hadlowcy maja tego samego patrona Hermesa.

  • 8. Data: 2007-06-18 17:01:33
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "demicron" <n...@n...pl> napisał w wiadomości

    > Na wszystkie pytania: Bez zezwolenia nie.

    Dość radykalne zdanie, aczkolwiek moim zdaniem pozostające w sprzeczności
    z treścią art. 156 prawa własności przemysłowej.

    Podejrzewam, że przegraliby.

  • 9. Data: 2007-06-18 19:23:02
    Od: demicron <n...@n...pl>

    Dnia Mon, 18 Jun 2007 19:01:33 +0200, Robert Tomasik napisał(a):

    > Dość radykalne zdanie, aczkolwiek moim zdaniem pozostające w sprzeczności
    > z treścią art. 156 prawa własności przemysłowej.

    Art. 156. 1 "Prawo ochronne na znak towarowy nie daje uprawnionemu prawa
    zakazywania używania przez inne osoby w obrocie:
    3) zarejestrowanego oznaczenia lub oznaczenia podobnego, jeżeli jest to
    konieczne dla wskazania przeznaczenia towaru,..."

    Rodzi się tylko jedno pytanie: czy koniecznie trzeba się posługiwać znakiem
    Nike, aby wskazać przeznaczenie butów?

    Jednak patrząc na to rozsądnie, chyba muszę Ci przyznać rację.

  • 10. Data: 2007-06-18 19:24:17
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Jednak patrząc na to rozsądnie, chyba muszę Ci przyznać rację.

    Ja znam sprawę od strony praktycznej. Gdyby taka zgoda byłą wymagana, to
    nie istniały by sklepy z reklamami ADIDAS, NIKE, REEBOK w jednym. Bo każda
    z tych sieci ma odrębnych sprzedawców. A takie sklepi istnieją i są solą w
    oku firm.