  • 1. Data: 2008-01-05 10:29:56
    Temat: Zmiana przedmiotu dzialalnosci i wykup akcji przez spolke
    Od: AmtoPm <a...@g...com>

    Aby zmiana przedmiotu działalności była skuteczna spółka powinna
    wykupić akcje tych którzy nie zgadzają się na zmianę. Jednak możliwa
    jest zmiana przedmiotu bez wykupu gdy tak stanowi statut.

    I teraz pewna ciekawostka. Spółka nie ma zapisu w statucie
    pozwalającego na zmianę przedmiotu działalności bez wykupu akcji,
    jednak zwołuje walne i w porządku obrad ma:
    1. zmiana statutu tak by zmiany przedmiotu działalności nie wymagały
    wykupu akcji
    2. zmiana przedmiotu działalności (bez wykupu)

    Czy takie działanie jest zgodne z prawem? Pewność obrotu wskazuje, że
    jest to niezgodne z zasadami uczciwego obrotu, ktoś co jedynie
    sprawdza zmiany w statucie danej spółki ma pewność, że żadna zmiana
    przedmiotu działalności bez wykupu nie wchodzi w grę. I jest
    zaskoczony taką uchwala (właściwie dwoma uchwałami) - taki stan
    wskazuje, iż uregulowania statutowe są trochę iluzoryczne.

    Spółka z pewnością zrobi tak, że w uchwale o zmianie przedmiotu
    działalności będzie, iż wchodzi ona w życie po zarejestrowaniu zmiany
    statutu pozwalającej dokonywać zmian przedmiotu działalności bez
    wykupu. Jednak czy podejmowanie takiej uchwały w sytuacji gdy
    obowiązuje jeszcze statut nie pozwalający na zmianę przedmiotu
    działalności bez wykupu jest zgodny z prawem? Czy spółka nie powinna
    najpierw zwołać walnego zmieniającego statut w sprawie braku wykupu
    akcji w przypadku zmiany przedmiotu działalności? Tutaj spółka może
    oczywiście podnieść argument, że celowe ze względów na czas i
    oszczędności jest zwołanie jednego walnego zgromadzenia, ale czy to
    jest wystarczający argument?.

    Taki dylemat

    Przepisy ksh:

    Art. 416.
    § 1. Do powzięcia uchwały o istotnej zmianie przedmiotu działalności
    spółki wymagana
    jest większość dwóch trzecich głosów.
    § 2. W przypadku, o którym mowa w § 1, każda akcja ma jeden głos bez
    przywilejów
    lub ograniczeń.

    § 3. Uchwała powinna być powzięta w drodze jawnego i imiennego
    głosowania
    oraz ogłoszona.
    § 4. Skuteczność uchwały zależy od wykupienia akcji tych
    akcjonariuszy, którzy
    nie zgadzają się na zmianę. Akcjonariusze obecni na walnym
    zgromadzeniu,
    którzy głosowali przeciw uchwale, powinni w terminie dwóch dni od dnia
    walnego
    zgromadzenia, natomiast nieobecni w terminie miesiąca od dnia
    ogłoszenia
    uchwały, złożyć w spółce swoje akcje lub dowody ich złożenia do
    rozporządzenia
    spółki; w przeciwnym przypadku akcjonariusze ci będą uważani za
    zgadzających się na zmianę.
    § 5. (skreślony).

    Art. 417.
    § 4. Statut może przewidywać zmianę przedmiotu działalności spółki bez
    wykupu,
    jeżeli uchwała powzięta będzie większością dwóch trzecich głosów w
    obecności

  • 2. Data: 2008-01-06 12:18:25
    Od: AmtoPm <a...@g...com>

    On 5 Sty, 12:29, AmtoPm <a...@g...com> wrote:
> [...]
    > wykupu,
    > jeżeli uchwała powzięta będzie większością dwóch trzecich głosów w

    Moim zdaniem spółka jednak ma prawo na jednym walnym zgromadzeniu
    zmienić statut zezwalając na zmianę przedmiotu działaności bez wykupu
    akcji i podjąc uchwałę o takiej zmianie przedmiotu. Akcjonariusze
    wszakże mieli prawo zapoznać się z przedmiotem obrad walnego i poznać,
    że będą głosowane wskazane uchwały. Druga uchwała (o zmianie
    przedmiotu działaności) jest warunkowa. Za takim podejściem
    przemawiaja koszty i czas.

    Jednak czy sąd rejestrowy będzie mógł zminić statut w obu miejscach
    równocześnie? I tutaj wydaje się że jednak nie. Spotkałem się z
    sytuacją że zmiany statutu muszą się uprawomocnić - cokolwiek by to
    oznaczało... I to jest ciekawe czy rzeczywiście wpisy rejeastrowe są
    dwuinstancyjne??? Wpis do rejestru jednak nie zawiera takiej wzmianki
    i praktycznie wywiera skutek natychmiat. A jednak sa spółki, które
    wnosza o potwierdzenie prawomocności dokonania zmiany statutu i
    otrzymuja od sądu takie zaświadczenie.

    Kto ma inne zdanie?