  • 1. Data: 2006-12-17 16:08:31
    Temat: Zmiana decyzji sadu przez ujawnienie testamentu po uplywie roku - jak interpretowac Art. 679. §?
    Od: "Sevi" <w...@w...pl>

    Proszę o podpowiedź w rozstrzygnięciu następującej kwestii:

    W Art. 679. § 1. (565) napisano, że (..)
    ten, kto był uczestnikiem postępowania o stwierdzenie nabycia spadku,
    może tylko wówczas żądać zmiany postanowienia stwierdzającego
    nabycie spadku, gdy żądanie opiera na podstawie, której nie mógł
    powołać w tym postępowaniu, a wniosek o zmianę składa przed
    upływem roku od dnia, w którym uzyskał tę możność.

    Krotkie kalendarium sprawy:
    17.III.1988 - data powstania testamentu w którego posiadaniu jest
    najmlodszy syn z 4 rodzenstwa, ale nigdy nie ujawnia jego tresci pomimo
    próśb pozostalej trojki rodzenstwa i dlatego wnosza oni o
    stwierdzenie nabycia spadku

    25.V.1992 -najmłodszy syn z 4 rodzenstwa umiera, testament przejmuje
    wdowa po nim, ale nadal nie chce ujawnic tresci

    21.II.2005 - sad wydaje decyzje o stwierdzeniu nabycia spadku w 1/4
    dla kazdego z 4 rodzeństwa

    Ponieważ najmldoszy syn już nie zyje założono sprawę o
    stwierdzenie nabycia spadku po nim i:

    01.VI.2006 - sad wydaje decyzje o stwierdzeniu nabycia spadku po
    najmlodszym synu (temu który posiadal testament) a po którym
    dziedziczy wdowa, a ta wynajmuje adwokata i

    27.02.2006 - pojawia się wniosek o zmianę postanowienia o
    stwierdzenia nabycia spadku i podziale na 1/4 , wg. wniosku caly spadek
    nabywa wylacznie najmlodszy syn, a co za tym idzie wdowa po nim.

    Moja watpliwosc dotyczy kwestii czy wdowa po najmlodszym synu może
    wnosic o zmiane stwierdzenia nabycia spadku powolujac się na
    testament, który istnieje od 1988 roku a nie był wczesniej ujawniony?

    Slowem czy to żądanie faktycznie nie moglo być powołane w tym
    postępowaniu wczesniej, a jeśli tak, to czy nie minal już
    przypadkiem rok odkad uzyskala taka moznosc?

    Jak okreslic czy byla ona uczestnikiem postepowania wczesniej, czy
    dopiero w momencie kiedy sama odziedziczyla po mezu?

    Czy jesli powolam sie na Art. 646 i zaputam sad czemu do tej pory nie
    ujawniono testamentu to mimo to sad moze zmienic postanowienie ktore
    sam wydal?

    Pozdrawiam,

  • 2. Data: 2006-12-17 16:15:02
    Od: "Maluch" <n...@m...pl>

    Użytkownik "Sevi" <w...@w...pl> napisał w wiadomości
    .com...

    >Proszę o podpowiedź w rozstrzygnięciu następującej kwestii:

    Dostałeś bezpłatną poradę na pl.soc.prawo.podatki w tym temacie.
    --
    Pozdrawiam.
    Maluch

  • 3. Data: 2006-12-17 16:38:52
    Temat: Re: Zmiana decyzji sadu przez ujawnienie testamentu po uplywie r
    Od: "Sevi" <w...@w...pl>

    Witam,

    Dzieki, czytalem, ale nie wyczerpalem wszystkich watpliwosci, a sam
    poradziles mi zebym temacik przerzucil na to forum.

    Pozdrawiam,

  • 4. Data: 2006-12-17 16:58:26
    Od: "Maluch" <n...@m...pl>

    Użytkownik "Sevi" <w...@w...pl> napisał w wiadomości
    s.com...

    >Dzieki, czytalem, ale nie wyczerpalem wszystkich watpliwosci, a sam
    >poradziles mi zebym temacik przerzucil na to forum.

    Nic nie napisałem o przerzucaniu.

  • 5. Data: 2006-12-17 17:46:10
    Od: "Sevi" <w...@w...pl>

    Faktycznie, doradziles jedynie: "Trzeba to dać było na pl.soc.prawo"
    a ja przerzucilem ...

  • 6. Data: 2006-12-17 21:04:49
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Sevi napisał(a):

    > Moja watpliwosc dotyczy kwestii czy wdowa po najmlodszym synu może
    > wnosic o zmiane stwierdzenia nabycia spadku powolujac się na
    > testament, który istnieje od 1988 roku a nie był wczesniej ujawniony?

    Wnosić może, ale przegra. Ma głupiego adwokata.

    2001.03.21 uchwała SN III CZP 4/01 OSNC 2001/10/144

    Przepis art. 679 § 1 zdanie drugie k.p.c. ma zastosowanie do
    spadkobiercy uczestnika postępowania o stwierdzenie nabycia spadku, w
    razie zatajenia przez tego uczestnika istnienia testamentu.

    2001.01.26 postanow. SN II CKN 784/00 OSNC

    Ograniczenie przewidziane w art. 679 § 1 zdanie drugie k.p.c. dotyczy
    także spadkobiercy uczestnika postępowania o stwierdzenie nabycia spadku.

    Dodatkowo nie podałaś kiedy zmarł pierwszy spadkobierca. Na taką wdowę
    przyda się art. 928 §1 pkt 3 kc, z tym że tam jest termin określony w
    art. 929 kc. Jeśli termin byłby zachowany to można tę wdowę pozbawić
    jeszcze tej 1/4.

    --
    @ Johnson

    --- za treść postu nie odpowiadam
    "Prawdziwa cnota krytyk się nie boi"

  • 7. Data: 2006-12-18 22:37:23
    Temat: Re: Zmiana decyzji sadu przez ujawnienie testamentu po uplywie roku - jak interpretowac
    Od: "Sevi" <w...@w...pl>

    dzieki,
    Zaczynam wczytywac sie w te paragrafy, kto by pomyslal, ze przez
    porabana sprawe spadkowa zaczne studiowac privatnir pravo ;-)

    Pozdrawiam,

  • 8. Data: 2006-12-18 23:28:25
    Od: "Sevi" <w...@w...pl>

    Witam,

    na podstawie rad, ktore zebralem na tym i innym forum sformulowalem sam
    wniosek do sadu, mam tylko pytanie czy wnioskodawca musi byc jeden czy
    moge byc ja i drugi spadkobierca i czy moge w jednym pismie wnioskowaac
    o 2 rzeczy?

    Uwazam, ze podzial na 4 jest sprawiedliwy, dlatego zdecydowalem sie
    zawalczyc, wyglada to tak:

    WNIOSEK O USTALENIE PRZYCZYN NIEUJAWNIENIA TREŚCI TESTAMENTU
    WNIOSEK O ODRZUCENIE WNIOSKU O ZMIANĘ POSTANOWIENIA O STWIERDZENIE
    NABYCIA SPADKU

    W nawiązaniu do wniosku o zmianę postanowienia o stwierdzenie nabycia
    spadku wnosimy o ustalenie przyczyn dla których XXX pomimo, że jak
    sama twierdzi we wniosku jest w posiadaniu testamentu notarialnego od
    17.III.1988 roku do tej pory nie ujawniła go, pomimo tego iż zgodnie
    z art. 646 k.p.c. była do tego zobowiązana.

    XXX stała się zainteresowaną i uzyskała możność złożenia
    wniosku o zmianę postanowienia wydanego w postępowaniu z udziałem
    jej męża ze względu na następstwo prawne, rozumiemy zatem, że
    przeszły na nią również konsekwencje prawne wynikające z faktu
    nieujawnienia testamentu zgodnie z Art. 646 § 2.

    Wnosimy również o odrzucenie wniosku o zmianę postanowienia o
    stwierdzenie nabycia spadku.

    UZASADNIENIE

    We wniosku o zmianę postanowienia o stwierdzenie nabycia spadku
    powołano się na art. 679 k.p.c. Zgodnie z uchwałą SN III CZP 4/01
    OSNC 2001/10/144 z 2001.03.21 przepis art. 679 § 1 zdanie drugie
    k.p.c., ma zastosowanie do spadkobiercy uczestnika postępowania o
    stwierdzenie nabycia spadku w razie zatajenia przez tego uczestnika
    istnienia testamentu. Zgodnie z postanowieniem SN II CKN 784/00 OSNC
    2001.01.26 ograniczenie przewidziane w art. 679 § 1 zdanie drugie
    k.p.c. dotyczy także spadkobiercy uczestnika postępowania o
    stwierdzenie nabycia spadku.

    XXX wielokrotnie wspominała o istnieniu testamentu, a pozostali
    spadkobiercy bezskutecznie prosili o jego ujawnienie, w tym również w
    formie pisemnej 19.X.1988 (załącznik 1) co oznacza, że wiedziała o
    istnieniu testamentu, nie może być zatem mowy o jego zatajeniu.

    Pozdrawiam,