  • 1. Data: 2008-02-01 22:56:19
    Temat: Zastepstwo procesowe
    Od: "diok" <d...@d...pl>

    Witam,

    Żona prowadzi działalność gospodarczą. Pozwała dłużnika (klienta).
    Sprawa będzie się toczyć w postępowaniu uproszczonym upominawczym. Ja
    jestem zatrudniony u żony na umowę o pracę (mamy rozdzielność
    majątkową). Czy w razie gdyby sąd wezwał żonę do złożenia wyjaśnień w
    tej sprawie, będzie mnie mogła upoważnić do reprezentowania jej przed
    sądem?
    Jak to zrobić? Upoważnienie potwierdzone notarialnie? Prokura? Nie mam
    wykształcenia prawniczego.
    Czy będę mógł zarządać od żony wynagrodzenia za to zastępstwo procesowe?
    A w razie wygranej, czy żona będzie mogła dochodzić kosztów zastępstwa
    procesowego od swojego dłużnika?
    Czy jest ustalona wielkość wynagrodzenia za zastępstwo porcesowe,
    wielkość kosztów jakich można dochodzić od dłużnika?

    Jeden post, wiele pytań...

    Pozdrawiam serdecznie, diok

  • 2. Data: 2008-02-01 23:55:46
    Temat: Re: Zastepstwo procesowe
    Od: Roman Rumpel <r...@g...pl>

    diok pisze:
> [...]
    > majątkową). Czy w razie gdyby sąd wezwał żonę do złożenia wyjaśnień w
    > tej sprawie, będzie mnie mogła upoważnić do reprezentowania jej przed

    Jako małżonek możesz być pełnomocnikiem procesowym. Jako praconi też
    mozesz być pełnomocnikiem. Wszystkie inne przytoczone przez Ciebie
    okoliczności są bez znaczenia w tym przypadku.

    > Jak to zrobić? Upoważnienie potwierdzone notarialnie? Prokura? Nie mam
    > wykształcenia prawniczego.

    Oświadczenie żony, jako powódki, do protokołu w czasie rozprawy, albo
    pisemne pełnomocnictwo ( w zwykłej formie pisemnej)

    > Czy będę mógł zarządać od żony wynagrodzenia za to zastępstwo procesowe?

    Czemu nie -zawsze możesz poprosić żonę, żeby Ci dała trochę pieniędzy. A
    skoro macie rozdzielność, a Ty jestś pracownikiem to może nawet dać Ci
    premię :)

    > A w razie wygranej, czy żona będzie mogła dochodzić kosztów zastępstwa
    > procesowego od swojego dłużnika?

    Nie

    > Czy jest ustalona wielkość wynagrodzenia za zastępstwo porcesowe,
    > wielkość kosztów jakich można dochodzić od dłużnika?

    Jest określona, ale nie będzie Was dotyczyć

    > Jeden post, wiele pytań...

    Proste odpowiedzi

    > Pozdrawiam serdecznie, diok

    Też pozdrawiam

    --
    Roman Rumpel Skype: rumpel.roman www.ip.biz.pl

  • 3. Data: 2008-02-02 09:44:30
    Temat: DG, było: Zastepstwo procesowe
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 1 Feb 2008, diok wrote:

    > Witam,
    >
    > Żona prowadzi działalność gospodarczą. [...]
    > Ja jestem
    > zatrudniony u żony na umowę o pracę (mamy rozdzielność majątkową).

    Ja tak offtopicznie: czy mógłbyś wyjaśnić cel zastosowania takiego
    rozwiązania?
    Z rzadka (głównie na podgrupie tematycznej pt. .prawo.podatki) wybucha
    krótki flejm, spowodowany czyjąś wypowiedzią w stylu "nie można zatrudnić
    małżonka", która to wypowiedź oczywiście jest z gruntu fałszywa.
    Zazwyczaj jej wypowiadacz broni się później, powiadając iż skoro
    takie zatrudnienie jest niekorzystne z p. widzenia podatków i ZUS, to
    nie ma sensu, więc na logikę (itepe) uprościł.
    I zazwyczaj nie ma mocnego, zdolnego wskazać "po co" ktoś mógłby
    zatrudniać małżonka :)

    Oczywiście uwagę o rozdzielności widzę, ale to "niekorzystności" nic
    to nie ma (nadal wynagrodzenie jest opodatkowane u pracownika,
    a jednocześnie nie jest kosztem dla pracodawcy - więc efektywnie
    jest opodatkowane dwa razy!)
    Możesz ujawnić/opisać z jakiego powodu opłaca Wam się płacic podwójny
    podatek dochodowy? (ZUS "od osoby współpracującej" pomijam, bo jak
    się *na przykład* zarabia dużo, to wcale nie musi być niekorzystne).

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2008-02-02 09:44:35
    Od: "Heming" <h...@w...gazeta.pl>

    Użytkownik "diok" <d...@d...pl> napisał w wiadomości

    [cut]

    Niestety nie napisales w jakiej formie zona prowadzi owa dzialalnosc
    gospodarcza. Zakladam, ze w formie jednoosobowej dzialalnosci gospodarczej,
    wpisanej do eweidencji dzialalnosci gospodarczej. Wtedy maz moze
    reprezentowac zone, jako osobe fizyczna. Wystarczy pelnomocnitwo do
    czynnosci procesowych na pismie (najlepiej z podpisem mazlonki posw.
    notarialnie), wraz z dwoma odpisami. Co do prokury, to udzielac jej moga
    tylko podmioty gospodarcze, ktore musza miec wpis KRS.

  • 5. Data: 2008-02-02 10:14:10
    Temat: Prokura, było: Zastepstwo procesowe
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 2 Feb 2008, Heming wrote:

    > Co do prokury, to udzielac jej moga
    > tylko podmioty gospodarcze, ktore musza miec wpis KRS.

    Ja tak bardziej z ciekawości: co ma powodować, ze wpis do rejestru
    przedsiębiorców w formie EDG jest "za mało ważny" aby wypełnić
    znamiona KC 109[1]?
    Przyznam, ze mnie zaskoczyłeś, KC wymaga tylko "podlegajšcego
    obowišzkowi wpisu do rejestru przedsiębiorców".
    Wpisany do EDG podlega? - podlega.
    Oczywiscie to ze małżonek z postu "nie podlega" widzę, idzie
    o to dlaczego napisałeś ze "muszą mieć wpis w KRS".

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2008-02-02 11:49:09
    Temat: Re: Prokura, było: Zastepstwo procesowe
    Od: "Heming" <h...@w...gazeta.pl>

    wiadomości news:Pine.WNT.4.64.0802021110320.3348@athlon64...

    [cut]

    Sprawa faktycznie nie jest do konca oczywista, ale generalnie zarowno w
    doktrynie, jak i praktyce, przyjmuje sie, ze prokura to instytucja
    przeznaczona dla przedsiebiorcow dzialajacych w formie wyzej zorganizowanej
    niz jednoosobowa DG, czy spolka cywilna. Stad brak w ewidencji dzialalnosci
    gosp. odpowiedniej rubryki, w ktorej moznaby prokurenta wpisac.

  • 7. Data: 2008-02-02 18:54:50
    Od: "diok" <d...@d...pl>

    Użytkownik "Roman Rumpel" <r...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Nie

    Dlaczego?
    W podobnej sprawie (gdy żona zleciła dochodzenie długu firmie
    zewnętrznej), sąd wydając nakaz zapłaty dłużnkowi zasądził 600,00 zł
    tytułem kosztów zastępstwa procesowego. Czym różni się firma zewnętrzna
    ode mnie?;)

    Padło w tym wątku pytanie, więc dodam, że jest to jednoosobowa
    działalość gospodarcza. Reprezentowanie mojego pracodawcy (żony) przed
    sądem nie jest wpisane w moim zakresie uprawnień i obowiązków. Żona
    mogłaby napisać dla mnie upoważnienie (względnie prokurę - bo jak widzę
    zdania są podzielone) i wynagrodzić mnie na podsatwie umowy zlecenie lub
    o dzieło. Dlaczego sąd nie uzna tego jako koszt zastępstwa procesowego?
    Czy faktuta VAT w takim przypadku więcej znaczy niż umowa zlecenie? A
    może chodzi o brak wykształcenia prawniczego (z tego co wiem, to chyba
    kidyś było to omijane za pomocą prokury - "czarni adwokaci"? a może coś
    mi się pomyliło)?

    > Proste odpowiedzi

    Cieszę się, że dla Ciebie są proste, tym lepiej dla mnie:)

    Jeszcze raz pozdrawiam,
    diok

  • 8. Data: 2008-02-03 10:11:00
    Od: causa1980 <p...@g...com>

    On 2 Lut, 12:49, "Heming" <h...@w...gazeta.pl> wrote:
> [...]
    > niz jednoosobowa DG, czy spolka cywilna. Stad brak w ewidencji dzialalnosci
    > gosp. odpowiedniej rubryki, w ktorej moznaby prokurenta wpisac.

    Prokury nie może udzielić spółka cywilna, ale może osoba fizyczna
    prowadząca działalność gospodarczą i tworząca umowę spółki cywilnej.
    Udzielający prokury nie musi być wpisany do KRS, nie ma takiego
    warunku!!! Faktem jest, że nie ma takie rubryki w ewidencji
    działalności gospodarczej, by móc wpisać prokurę, ale to nie stanowi
    przesłanki ważności jej udzielenia!!! Proszę spojrzeć do komentarzy
    lub nawet podręcznika do prawa handlowego Kidyby.

    Od października 2008 ma wejść w życie nowelizacja ustawy o swobodzie
    działalności gospodarczej, gdzie uwzględnia się już specjalną rubrykę
    w ewidencji działalności gospodarczej na wpisanie prokury udzielonej
    przez osobę fizyczną prowadząca działalność gospodarcza.

    Pozdrawiam

  • 9. Data: 2008-02-04 11:16:57
    Od: Roman Rumpel <r...@g...pl>

    diok pisze:
> [...]
    > zewnętrznej), sąd wydając nakaz zapłaty dłużnkowi zasądził 600,00 zł
    > tytułem kosztów zastępstwa procesowego. Czym różni się firma zewnętrzna

    Zewnętrznością?

    > Padło w tym wątku pytanie, więc dodam, że jest to jednoosobowa
    > działalość gospodarcza. Reprezentowanie mojego pracodawcy (żony) przed
    > sądem nie jest wpisane w moim zakresie uprawnień i obowiązków.

    To akurat nie ma znaczenia. Tzn - ma ogólne znaczenie dla stosunków
    pracodawca - pracownik, ale w Twoim przypadku te stosunki (nomen omen)
    zachodzą na jeszcze innych płaszczyznach, a sądu n ie będą interesować.
    Pracownik może być pełnomocnikiem pracodawcy, ale wówczas nie
    przysługuje pracodawcy zwrot kosztów zastępstwa, bo nie ponosi( tak
    zakłada ustawodawca) dodatkowych kosztów zastępstwa

    Żona
    > mogłaby napisać dla mnie upoważnienie (względnie prokurę - bo jak widzę
    > zdania są podzielone)

    Zdania nie są podzielone czy prokura, czy upoważnienie. Zdania są
    podzielone, czy w obecnym stanie prawnym może prokurę. Natomiast może z
    całą pewnością wypisać, jak to nazywasz upoważnienie, będące po prostu
    pełnomocnictwem

    i wynagrodzić mnie na podsatwie umowy zlecenie lub
    > o dzieło. Dlaczego sąd nie uzna tego jako koszt zastępstwa procesowego?

    Bo sądu nie interesuje jak się dogaduje finansowo mąż z żoną albo
    pracownik z pracodawcą.

> [...]
    > może chodzi o brak wykształcenia prawniczego (z tego co wiem, to chyba
    > kidyś było to omijane za pomocą prokury - "czarni adwokaci"? a może coś

    Coś Ci się pomyliło. Prokura ze swej istoty jest specjalnym
    pełnomocnictwem, obejmującym m.in występowanie w sądzie. Jeżeli
    prokurent reprezentuje przedsiębiorcę, to znów jest sprawa wewnętrrznych
    rozliczeń między prokurentem, a przedsiębiorcą dlaczego i za ile to
    robi. Sąd nie zwraca kosztów.

    > Cieszę się, że dla Ciebie są proste, tym lepiej dla mnie:)
    >
    > Jeszcze raz pozdrawiam,
    > diok

    Nawzajem

    --
    Roman Rumpel Skype: rumpel.roman www.ip.biz.pl

  • 10. Data: 2008-02-04 18:15:50
    Od: "diok" <d...@d...pl>

    > Bo sądu nie interesuje jak się dogaduje finansowo mąż z żoną albo
    > pracownik z pracodawcą.

    A gdybym prowadził własną działalność gospodarczą i wystawił żonie
    fakturę?
    Mógłbym w ramach tej działalności zajmować się np. handlem warzywami na
    targu i świedczeniem usług polegających na zastępowaniu kogoś na
    rozporawach sądowych (nie mając wykształcenia prawniczego)?

    Pozdrawiam,
    diok