    From: Roman Rumpel <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Zastepstwo procesowe
    Date: Mon, 04 Feb 2008 12:16:57 +0100

    diok pisze:
    > Użytkownik "Roman Rumpel" <r...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Dlaczego?
    > W podobnej sprawie (gdy żona zleciła dochodzenie długu firmie
    > zewnętrznej), sąd wydając nakaz zapłaty dłużnkowi zasądził 600,00 zł
    > tytułem kosztów zastępstwa procesowego. Czym różni się firma zewnętrzna
    > ode mnie?;)

    Zewnętrznością?

    > Padło w tym wątku pytanie, więc dodam, że jest to jednoosobowa
    > działalość gospodarcza. Reprezentowanie mojego pracodawcy (żony) przed
    > sądem nie jest wpisane w moim zakresie uprawnień i obowiązków.

    To akurat nie ma znaczenia. Tzn - ma ogólne znaczenie dla stosunków
    pracodawca - pracownik, ale w Twoim przypadku te stosunki (nomen omen)
    zachodzą na jeszcze innych płaszczyznach, a sądu n ie będą interesować.
    Pracownik może być pełnomocnikiem pracodawcy, ale wówczas nie
    przysługuje pracodawcy zwrot kosztów zastępstwa, bo nie ponosi( tak
    zakłada ustawodawca) dodatkowych kosztów zastępstwa

    Żona
    > mogłaby napisać dla mnie upoważnienie (względnie prokurę - bo jak widzę
    > zdania są podzielone)

    Zdania nie są podzielone czy prokura, czy upoważnienie. Zdania są
    podzielone, czy w obecnym stanie prawnym może prokurę. Natomiast może z
    całą pewnością wypisać, jak to nazywasz upoważnienie, będące po prostu
    pełnomocnictwem

    i wynagrodzić mnie na podsatwie umowy zlecenie lub
    > o dzieło. Dlaczego sąd nie uzna tego jako koszt zastępstwa procesowego?

    Bo sądu nie interesuje jak się dogaduje finansowo mąż z żoną albo
    pracownik z pracodawcą.

    > Czy faktuta VAT w takim przypadku więcej znaczy niż umowa zlecenie? A
    > może chodzi o brak wykształcenia prawniczego (z tego co wiem, to chyba
    > kidyś było to omijane za pomocą prokury - "czarni adwokaci"? a może coś
    > mi się pomyliło)

    Coś Ci się pomyliło. Prokura ze swej istoty jest specjalnym
    pełnomocnictwem, obejmującym m.in występowanie w sądzie. Jeżeli
    prokurent reprezentuje przedsiębiorcę, to znów jest sprawa wewnętrrznych
    rozliczeń między prokurentem, a przedsiębiorcą dlaczego i za ile to
    robi. Sąd nie zwraca kosztów.

    > Cieszę się, że dla Ciebie są proste, tym lepiej dla mnie:)
    >
    > Jeszcze raz pozdrawiam,
    > diok

    Nawzajem

    --