  • 1. Data: 2012-04-11 16:24:53
    Temat: Zaskarżenie uchwały wspólnoty.
    Od: marsel <marcin@pl>

    W art. 25.1 Ustawy o własności lokali jest mowa, że uchwałę może
    zaskarżyć właściciel.
    Czy uchwałę wspólnoty mieszkaniowej może zaskarżyć tylko właściciel czy
    może to zrobić też osoba z poza tej wspólnoty?
    Dokładnie chodzi o byłego właściciela, który sprzedał mieszkanie miesiąc
    przed podjęciem uchwały, która narusza jego interesy.

  • 2. Data: 2012-04-11 16:58:01
    Temat: Re: Zaskarżenie uchwały wspólnoty.
    Od: maruda <m...@n...com>

    W dniu 2012-04-11 16:24, marsel pisze:
> [...]
    > Dokładnie chodzi o byłego właściciela, który sprzedał mieszkanie miesiąc
    > przed podjęciem uchwały, która narusza jego interesy.

    Przecież masz wyraźnie napisane, że "właściciel może zaskarżyć".
    Dlaczego sądzisz, że może zaskarżyć byle-kto, kto uważa, że jego
    interesy zostały naruszone?
    Jeśli np. wspólnota sobie uchwali, że strzela się z kartofli do
    nie-członków przechodzących przez wspólnotowy trawnik, to sąsiedzi mogą
    sobie, owszem, dochodzić tego-i-owego, ale nie mogą zaskarżyć uchwały
    wspólnoty.

    --
    Dziękuję. Pozdrawiam Ten Maruda

  • 3. Data: 2012-04-11 17:15:54
    Od: marsel <marcin@pl>

    > Przecież masz wyraźnie napisane, że "właściciel może zaskarżyć".
    > Dlaczego sądzisz, że może zaskarżyć byle-kto, kto uważa, że jego
    > interesy zostały naruszone?
    Chciałem żeby jakaś "maruda" upewniła mnie, że dobrze rozumiem ten zapis. ;)

> [...]
    > nie-członków przechodzących przez wspólnotowy trawnik, to sąsiedzi mogą
    > sobie, owszem, dochodzić tego-i-owego, ale nie mogą zaskarżyć uchwały
    No tak, ale do momentu aż taki sąsiad kartoflem nie oberwie, to chwała
    nie godzi w sumie w niczyj "interes".
    Po oberwaniu kartoflem, to już otwiera się szeroki wachlarz możliwości
    dla lubiących latać po sadach.

  • 4. Data: 2012-04-11 22:00:20
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 11 Apr 2012, marsel wrote:

> [...]
    > Dokładnie chodzi o byłego właściciela, który sprzedał mieszkanie miesiąc
    > przed podjęciem uchwały, która narusza jego interesy.

    Napisz w jaki niby sposób narusza.
    Bo być może cos przekręciłes - np. to że uchwała dotyczy okresu "wstecz"
    albo cos w tym stylu.
    Przecież jak sprzedał to sprzedał - teraz prawa ma nowy własciciel
    i tyle. To jego interesy moga być naruszone.

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2012-04-12 00:19:59
    Od: marsel <marcin@pl>

> [...]
    > Przecież jak sprzedał to sprzedał - teraz prawa ma nowy własciciel
    > i tyle. To jego interesy moga być naruszone.

    Właściciel sprzedał w lutym tego roku mieszkanie, niestety aż do teraz
    nie dostał rozliczenia rocznego za rok 2011, mimo spisania stanu
    liczników i protokołu z przekazania mieszkania z nowym właścicielem oraz
    przekazaniu tych informacji zarządcy, a z dużym prawdopodobieństwem za
    rok 2011 ma nadpłatę za zużycie wody i ciepła.
    W połowie marca odbyło się zebranie roczne, na którym zarządca podsunął
    właścicielom uchwałę, w myśl której wszystkie nadpłaty za media z roku
    2011 zostaną przekazane na jakiś inny wydatek(jeszcze nie sprecyzowano
    dokładnie na co) w roku 2012. No i uchwała przeszła, jednak nadal
    zarządca nie rozliczył indywidualnie właścicieli, w sumie nie wiadomo,
    kto ma i ile nadpłaty, a kto ma niedopłatę. Wiadomo tylko, że w ogólnym
    rozrachunku wspólnoty jest jakaś nadwyżka.
    W/g mnie taka uchwała narusza interes poprzedniego właściciela a nie nowego.

  • 6. Data: 2012-04-12 09:43:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 12 Apr 2012, marsel wrote:

> [...]
    > informacji zarządcy, a z dużym prawdopodobieństwem za rok 2011 ma nadpłatę za

    Dotad.
    Dalsze jest IMO bez znaczenia:

> [...]
    > zostaną przekazane na jakiś inny wydatek(jeszcze nie sprecyzowano dokładnie
    > na co) w roku 2012. No i uchwała przeszła,

    "a kogo to obchodzi"?
    Teraz znowu interesujace:

    > jednak nadal zarządca nie
    > rozliczył indywidualnie właścicieli,

    ...tyle, tylko tyle i aż tyle.

    > w sumie nie wiadomo, kto ma i ile nadpłaty, a kto ma niedopłatę.

    No własnie.
    I nic więcej byłego własciciela nie obchodzi - ale rozliczenie
    okresu kiedy tym włascicielem był jak najbardziej.
    I *TYLKO* to.

    > Wiadomo tylko, że w ogólnym rozrachunku
    > wspólnoty jest jakaś nadwyżka.
    > W/g mnie taka uchwała narusza interes poprzedniego właściciela a nie nowego.

    Na mój gust, prawa poprzedniego własciciela wcale nie narusza uchwała,
    lecz fakt niedostarczenia indywidualnego rozliczenia zużycia, dokładnie
    tak jak to wskazujesz.
    IMO, wplatujac we własne rozliczenia jakas uchwałę która nic Cię nie
    obchodzi, narażasz się na odsyłanie na drzewo. Skuteczne.
    I zarzadca (być może z rozmysłem) to własnie robi.
    Być może liczy, że jeszcze do sadu pójdziesz z bezzasadnymi żadaniami
    (przeciwko nic nie obchodzacej Cię uchwale) i ichni adwokat sobie
    dorobi na kosztach :>

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2012-04-12 11:41:15
    Od: marsel <marcin@pl>

    > "a kogo to obchodzi"?

    Byłego właściciela jak najbardziej obchodzi, nadpłaty za media zamiast
    zostać mu zwrócone albo zaliczone na poczet zużycia z przyszłych
    miesięcy zostaną wydane nie wiadomo kiedy i na co w roku bieżącym, choć
    "bieżąco" to już nie jego wspólnota.

    > No własnie.
    > I nic więcej byłego własciciela nie obchodzi - ale rozliczenie
    > okresu kiedy tym włascicielem był jak najbardziej.
    > I *TYLKO* to.

    No i tego nie chce lub nie potrafi dostarczyć zarządca, zasłaniając się
    uchwałą wspólnoty, że na razie potencjalne nadwyżki są zablokowane na
    inne "zbożne" cele. Na pytanie, a co z tymi co mają niedopłatę,
    właściciel nie uzyskał odpowiedzi.

    > Na mój gust, prawa poprzedniego własciciela wcale nie narusza uchwała,
    > lecz fakt niedostarczenia indywidualnego rozliczenia zużycia, dokładnie
    > tak jak to wskazujesz.

    Tylko co mu po rozliczeniu, skoro będzie miał tylko świadomość, że jakaś
    nadwyżka jest, ale nie może jej odzyskać.

> [...]
    > Być może liczy, że jeszcze do sadu pójdziesz z bezzasadnymi żadaniami
    > (przeciwko nic nie obchodzacej Cię uchwale) i ichni adwokat sobie

    Na razie właściciel wysłał do zarządcy pismo z dostarczeniem
    indywidualnego rozliczenia, a zarządca zasłania się uchwałą, która daje
    mu możliwość odłożenia rozliczenia właścicieli w czasie. Dlaczego to
    robi to już inna sprawa.
    Jednak bez tego rozliczenia właściciel nie wie ile ma nadwyżki, i czy w
    ogóle ją ma, równie dobrze może mieć niedopłatę za media, a chce się po
    prostu ze wspólnota rozliczyć i zamknąć jej temat.

  • 8. Data: 2012-04-12 12:18:40
    Od: "_ąćęłńóśźż." <j...@N...gazeta.pl>

    Może naruszyć.
    Np. rozliczenie mediów lub rozliczenie kosztów zarządu nieruchomością wspólną
    lub rozliczenie funduszu remontowego 3 lata wstecz lub jakieś odsetki za
    ubiegłe lata itp.

    -----

  • 9. Data: 2012-04-12 12:24:06
    Od: "_ąćęłńóśźż." <j...@N...gazeta.pl>

    Narusza, ponieważ "nie wolno" nadwyżek z mediów (koszty przypadające na
    lokal) przesuwać na "inne cele" (różnica przychodów i kosztów przypadająca na
    nieruchomość wspólną) - wiele wyroków uchylających podobne uchwały było, i
    słusznie.
    Co do "ichniego" adwokata: wiesz jaka jest urzędowa stawka?
    OIDP 160 zł

  • 10. Data: 2012-04-12 14:27:20
    Od: maruda <m...@n...com>

    W dniu 2012-04-12 00:19, marsel pisze:

> [...]
    > właścicielom uchwałę, w myśl której wszystkie nadpłaty za media z roku
    > 2011 zostaną przekazane na jakiś inny wydatek(jeszcze nie sprecyzowano

    1. Ciepło, a media (czytaj: woda (zimna) i ścieki) to nie to samo.
    W skrócie: ciepło wspólnota rozlicza jak chce. Np może sobie uchwalić,
    ze kowalski płaci 90%, a reszta po równo. Kowalski to zaskarża, uchwała
    jest uchylona, wspólnota sobie uchwala jw., ale 80% itd aż komuś się
    znudzi. Za wodę wspólnota ma kasować wg wskazań legalizowanych liczników
    (wodomierzy) i obowiązujących cen "urzędowych". Różnicę ma pokrywać z
    "eksploatacji", a ew. nadwyżkę zwracać właścicielom. Albo przenosić na
    bilans otwarcia na kolejny rok.

    2. Tak ("nadpłaty za media z roku 2011 zostaną przekazane na jakiś inny
    wydatek") robić nie wolno. Prawo zabrania. Media, to nie "utrzymanie
    części wspólnej". Jeśli taka była uchwała, to się przed sądem nie
    utrzyma. Ale zaskarżyć może niestety tylko właściciel i na to ma
    niewiele czasu.
    Nadwyżkę na mediach można co najwyżej przenieść jako bilans otwarcia na
    kolejny rok.

    ... ale "były właściciel" może dochodzić od wspólnoty swojej nalezności
    na drodze cywilnej i chyba tylko taka możliwość zostaje.

> [...]
    > rozrachunku wspólnoty jest jakaś nadwyżka.
    > W/g mnie taka uchwała narusza interes poprzedniego właściciela a nie

    A kto bronił poprzedniemu zawrzeć w umowie kupna-sprzedaży stosowną
    klauzulę, skoro "z dużym prawdopodobieństwem za rok 2011 ma nadpłatę"?

    --
    Dziękuję. Pozdrawiam Ten Maruda