  • 61. Data: 2009-05-26 21:37:02
    Temat: Re: Zapłata za mycie samochodu
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Robert Tomasik pisze:

    > Rozumiem, że Twoim zdaniem zabieranie w czasie usługi mycia laptopa z
    > samochodu klienta i przywłaszczanie go sobie jest właściwym sposobem
    > wykonywania obowiązków?

    W ogóle nie jest wykonywaniem obowiązków - nijak nie mieści się w
    zakresie pracy zleconej przez pracodawcę.

    > A poważnie, to pracownik w trakcie wykonywania
    > usługi podlegał kierownictwu właściciela myjni i powinien on sobie tak
    > to zorganizować, by nie kradziono przedmiotów należących do klientów.

    ROTFL

    > Sposobów jest kilka, od osobistego nadzoru, poprzez mianowanie osoby za
    > to odpowiedzialnej (kierownika), aż po jakieś rozwiązania techniczne w
    > postaci monitoringu. Nie wymagamy od właściciela rzeczy niemożliwych.

    To dlaczego to robisz? ;->

    Nie da się nadzorować każdego i zawsze - trzeba by postawić nad każdym
    pracownikiem kontrolera, nad każdym kontrolerem kontrolera kontrolera...

    Poza tym - jaką szkodę poniósł w opisanej sytuacji poszkodowany? Laptop
    się znalazł.

    Co innego gdyby się nie znalazł i nie byłoby wiadomo czy i kto ukradł -
    wtedy mamy zagubienie powierzonego mienia.

    > O alimenty, to pozywa dziecko ojca - matka jest jedynie przedstawicielem
    > dziecka. Żeby nie wiem jak kombinować Andrzej, to pracodawca ojcem tego
    > dziecka raczej nie będzie, stąd też jednak tych alimentów powinno się
    > dochodzić w tym wypadku od pracownika. Inna sprawa, że gdyby doszło do
    > zgwałcenia przez pracownika klientki, to wówczas uważam za możliwe
    > roszczenia odszkodowawcze kierowane do pracodawcy - ale nie alimenty.

    Wyjątkowo pozwolę sobie nie zgodzić się z Twoją interpretacją przepisów ;)

    Jak dla mnie intencją ustawodawcy było (zarówno w KP jak i KC)
    obciążenie odpowiedzialnością całej firmy za przypadki, kiedy pracownik
    schrzanił coś, co było jego obowiązkiem - np. ktoś za to odpowiedzialny
    nie dopilnował drzwi i do firmy wszedł sobie obcy złodziej albo jakiś
    gamoń podczas mycia uszkodził okno (np. stłukł szybę) i doprowadził do
    zniszczenia laptopa.

    A nie chodziło o przypadki, kiedy pracownik robi coś na własną rękę nie
    związanego ze zleconymi zadaniami. Przykład: pracownik jakiejś firmy
    podczas godzin pracy poprzez internet dokonuje oszustw w branży zupełnie
    niezwiązanej z działalnością jego firmy.

    Uważasz, że ta firma powinna za to odpowiadać finansowo??

  • 62. Data: 2009-05-26 22:13:28
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    wiadomości news:514ue6-av3.ln1@ncc1701.lechistan.com...
    > W ogóle nie jest wykonywaniem obowiązków - nijak nie mieści się w
    > zakresie pracy zleconej przez pracodawcę.

    Dość kontrowersyjne stwierdzenie.

> [...]
    > Co innego gdyby się nie znalazł i nie byłoby wiadomo czy i kto ukradł -
    > wtedy mamy zagubienie powierzonego mienia.

    Aaaa! Toś teraz dopaprał! A co późniejsze znalezienie się rzeczy zmienia w
    sytuacji cywilnoprawnej? Natomiast celnym jest pytanie o szkody w sytuacji,
    gdy laptop się znlzł. toteż na samym poczatku zastrzegłem, że roszczenei
    jest mozliwe, o ile one istnieją. Nie znamy szczegółów. Laptop mógł sie
    znaleźć po kilku minutach i pewnie szkody żadne nie nastapiły, ale mógł sie
    znaleźc po kilku miesiącach, co jakieś tam szkody mogło spokojnie
    wygenerować.

> [...]
    > nie dopilnował drzwi i do firmy wszedł sobie obcy złodziej albo jakiś
    > gamoń podczas mycia uszkodził okno (np. stłukł szybę) i doprowadził do

    Włąśnie z tego powodu firmy się ubezpeiczają od odpowiedzialności cywilnej.

> [...]
    > podczas godzin pracy poprzez internet dokonuje oszustw w branży zupełnie
    > niezwiązanej z działalnością jego firmy.

    Skoro nie ma toz wiązku z powierzoną mu pracą, to i firma za to nie
    odpowiada.

    > Uważasz, że ta firma powinna za to odpowiadać finansowo??

    Zdecydowanie nie.

  • 63. Data: 2009-05-26 23:55:03
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Robert Tomasik pisze:

    > Dość kontrowersyjne stwierdzenie.

    Chyba nie twierdzisz, że kradzież leży w zakresie obowiązków pracowników
    myjni? ;)

    [ciach]

    > Aaaa! Toś teraz dopaprał! A co późniejsze znalezienie się rzeczy zmienia
    > w sytuacji cywilnoprawnej? Natomiast celnym jest pytanie o szkody w

    To, że (a) wpływa to na wielkość szkody (zerowa) oraz (b) wiadomo, co
    się stało i że nie wynikło to w ramach wykonywania obowiązków służbowych.

> [...]
    > Laptop mógł sie znaleźć po kilku minutach i pewnie szkody żadne nie
    > nastapiły, ale mógł sie znaleźc po kilku miesiącach, co jakieś tam

    Tylko jeśli przez te kilka miesięcy nie było wiadomo, co się z nim
    stało, to mamy zaniedbanie firmy w nadzorze nad powierzonym mieniem.

    [ciach]

    > Włąśnie z tego powodu firmy się ubezpeiczają od odpowiedzialności cywilnej.

    ...która często-gęsto wyłącza działania celowe, a zwłaszcza przestępstwa.

    > Skoro nie ma toz wiązku z powierzoną mu pracą, to i firma za to nie
    > odpowiada.

    Uważasz, że kradzież ma jakiś związek z myciem? ;)

    > Zdecydowanie nie.

    A widzisz.

  • 64. Data: 2009-05-27 06:57:19
    Od: "Baloo" <b...@o...eu>

    "Andrzej Lawa" <a...@l...SPAM_PRECZ.com> napisał w wiadomości

    > W ogóle nie jest wykonywaniem obowiązków - nijak nie mieści się w
    > zakresie pracy zleconej przez pracodawcę.

    Mówisz tak jak prawnik z Lucas Bank, który tłumaczył, że okradanie kont
    klientów nie należy do obowiązków pracowników banku, w związku z czym Lucas
    Bank nie ponosi odpowiedzialności za swoich pracowników w przypadku
    włamania się na konto klienta ;-)

  • 65. Data: 2009-05-27 08:19:00
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Baloo pisze:

> [...]
    > Lucas Bank nie ponosi odpowiedzialności za swoich pracowników w
    > przypadku włamania się na konto klienta ;-)

    Za tych co się włamali to nie. Ale za tych, których obowiązkiem było
    dbanie o odporność kont na włamania...

  • 66. Data: 2009-05-27 14:40:23
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    wiadomości news:o3cue6-ob4.ln1@ncc1701.lechistan.com...
    > Chyba nie twierdzisz, że kradzież leży w zakresie obowiązków pracowników
    > myjni? ;)

    Oczywiście, ze nie, ale w jego zakresie leży czuwanie nad tym, by nic nie
    zginęło z powierzonych myjni przedmiotów.

    > [ciach]
    > To, że (a) wpływa to na wielkość szkody (zerowa) oraz (b) wiadomo, co
    > się stało i że nie wynikło to w ramach wykonywania obowiązków służbowych.

    Co do "b" mam pewną wątpliwość.

    > Tylko jeśli przez te kilka miesięcy nie było wiadomo, co się z nim
    > stało, to mamy zaniedbanie firmy w nadzorze nad powierzonym mieniem.
    > [ciach]

    Której, bo nie do końca rozumiem.

    > ...która często-gęsto wyłącza działania celowe, a zwłaszcza przestępstwa.

    Raczej celem działania właściciela firmy nie było pozbawienie własności
    klienta.

    > Uważasz, że kradzież ma jakiś związek z myciem? ;)

    Zdecydowanie tak - zakąłdając, ze w jego trakcie doszło do kradizeży.

    > A widzisz.

    Nie bardzo

  • 67. Data: 2009-05-27 15:32:38
    Od: "szomiz" <s...@k...dostawac.reklamy.przez.net>

    Użytkownik "Szerr" <n...@p...pl> napisał w wiadomości

    > Wcisneła. Analogicznie do wzioł.

    Oj ginie poczucie humoru w narodzie, oj ginie...

    sz.

  • 68. Data: 2009-05-27 16:10:11
    Od: "Baloo" <b...@o...eu>

    "Andrzej Lawa" <a...@l...SPAM_PRECZ.com> napisał

    > Za tych co się włamali to nie.

    A niby dlaczego nie?

    > Ale za tych, których obowiązkiem było
    > dbanie o odporność kont na włamania...

    Mylisz dwie zupełnie inne sprawy. Oczywiście, że osoby odpowiedzialne za
    bezpieczeństwo konta powinny ponieść konsekwencje zaniedbania tej kwestii
    (np. obcięcie premii itp.), ale nie są odpowiedzialne materialnie za
    kradzież środków z konta, bo tu odpowiedzialny jest pracownik-złodziej, a w
    następstwie jego pracodawca.
    I na szczęście tak jest, w przeciwnym razie w przypadku włamania na konto
    przez pracownika, bank rozkładałby ręce tłumacząc się - "ale to nie my, to
    nasz pracownik się włamał".

  • 69. Data: 2009-05-28 09:28:11
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Baloo pisze:

> [...]
    > kwestii (np. obcięcie premii itp.), ale nie są odpowiedzialne
    > materialnie za kradzież środków z konta, bo tu odpowiedzialny jest

    Miałem na myśli to, że za ich zaniedbanie finansowo odpowiadałby pracodawca.

> [...]
    > I na szczęście tak jest, w przeciwnym razie w przypadku włamania na
    > konto przez pracownika, bank rozkładałby ręce tłumacząc się - "ale to

    Hmm... Coś w tym jest - powoli zaczynasz mnie przekonywać ;)

    Orzecznictwo jakieś może jest?

  • 70. Data: 2009-05-28 09:33:02
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Robert Tomasik pisze:

    > Oczywiście, ze nie, ale w jego zakresie leży czuwanie nad tym, by nic
    > nie zginęło z powierzonych myjni przedmiotów.

    Hmm... Coś w tym jest...

    [ciach]

    > Której, bo nie do końca rozumiem.

    Tej, której mienie powierzono.

    > Raczej celem działania właściciela firmy nie było pozbawienie własności
    > klienta.

    Ale pracownika było.

    > Zdecydowanie tak - zakąłdając, ze w jego trakcie doszło do kradizeży.

    Polemizowałbym...

    > Nie bardzo

    IMHO analogiczna sytuacja... chociaż jeśli w obowiązkach ująć
    pracownikowi czuwanie nad mieniem... Argh... Zaczynam się wahać ;)

    Może jest jakieś orzecznictwo w takich przypadkach?