  • 1. Data: 2011-09-05 15:05:30
    Temat: Zabezpieczenie przed nie odebraniem wykonanych prac
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    Witam

    W nawiązaniu do moich wcześniejszych problemów z cwaniakami chciałbym
    zapytać, czy jest jakiś skuteczny sposób zabezpieczenia się przed
    brakiem odbioru wykonanych prac i związanym z tym brakiem zapłaty?

    Przykładowo zawieram z klientem umowę na wykonanie pewnych rzeczy,
    wykonuję je, wysyłam mu protokół odbioru i ... cisza. Albo lepiej:
    podtykam mu protokół pod nos, a on "nie podpisze, bo nie". Ewentualnie
    chyba nawet gorsza sytuacja, czyli podpisuję umowę jako podwykonawca,
    robię swoje, generalny wykonawca nie podpisuje protokołu/nie płaci.

    Jakieś pomysły?

    Maciek

  • 2. Data: 2011-09-05 15:12:40
    Od: tomek <t...@o...pl>

    On 05.09.2011 17:05, Maciek wrote:
> [...]
    > chyba nawet gorsza sytuacja, czyli podpisuję umowę jako podwykonawca,
    > robię swoje, generalny wykonawca nie podpisuje protokołu/nie płaci.

    Rozliczać się np. za godziny a nie za wykonanie.

    Tomek

  • 3. Data: 2011-09-05 17:09:10
    Od: "Hades" <w...@v...pl>

    > Użytkownik "tomek"
    [ciach]

    > Rozliczać się np. za godziny a nie za wykonanie.
    > Tomek

    Dokladnie tak. Podzielic zlecenie na fazy (wykonania) i rozliczac
    sie po wykonaniu kolejnych faz. Jesli w ktoryms momencie powstanie
    problem z platnoscia to konczy sie robote i do widzenia. Pewnie
    wiesz ze znalezienie nowego wykonawcy na rozgrzebana robote nie
    jest latwe.
    AM
    P.S.Opowiesc klienta z ostatniej soboty. Zajmuje sie on wykonywaniem
    instalacji wewnetrznych a wiec elektryka, alarmy, TV itp. Zdazylo mu sie
    ze po polozeniu wszystkich kabli do kilku instalacji w budynku, zleceniodawca
    odmowil zaplaty za wykonana prace. No coz. Zdaza sie. Jak to mowia
    ryzyko zawodowe. Jaki byl final sprawy? Ano wykonawca zasilil wykonana
    instalace z dwoch stron odpowiednim napieciem i pozegnal zleceniodawce.
    Powiedzial ze mial po tygodniu telefon z "podziekowaniami".

  • 4. Data: 2011-09-05 17:17:32
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 5 Sep 2011, Maciek wrote:

> [...]
    > chyba nawet gorsza sytuacja, czyli podpisuję umowę jako podwykonawca,
    > robię swoje, generalny wykonawca nie podpisuje protokołu/nie płaci.

    Zamawiający nie ma prawa korzystania z nieodebranego zamówienia,
    zaś w razie bezumownego korzystania dolicza się do kwoty należnego
    wynagrodzenia stosowną kwotę, należną odrębnie (ta odrębność
    jest ważna, można "już" wystawić fakturę i pozwać o zapłatę :P).
    Wersja druga: rozpoczęcie korzystania przez zamawiającego z przedmiotu
    umowy uznaje się za akceptację wykonania bez zastrzeżeń.
    Bis: do momentu zaakceptowania wykonania wykonawcy przysługuje
    prawo do nadzoru stanu przedmiotu umowy, również jeśli zgodnie
    z umową ryzyko zachowania w stanie niepogorszonym przeszło
    już na zamawiającego.

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2011-09-05 18:28:06
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 5 Sep 2011, Hades wrote:

    > ryzyko zawodowe. Jaki byl final sprawy? Ano wykonawca zasilil wykonana
    > instalace z dwoch stron odpowiednim napieciem i pozegnal zleceniodawce.

    Ja w sprawie formalnej.
    Nie bić ;)
    Wykonawca pożegnał zamawiającego, w żadnym razie zleceniodawcę.

    > Powiedzial ze mial po tygodniu telefon z "podziekowaniami".

    Co, niezapłacona instalacja działała stosownie do zapłaty?
    No to chyba nic dziwnego? ;)
    (jeszcze i to wskazuje że chodzi o zamawiającego - zleceniodawca
    może oczekiwać "staranności", zamawiający nie ma takiego prawa,
    może oczekiwać wyłącznie efektu).

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2011-09-05 18:42:26
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" napisał w wiadomości grup
    .
> [...]
    > wynagrodzenia stosowną kwotę, należną odrębnie (ta odrębność
    > jest ważna, można "już" wystawić fakturę i pozwać o zapłatę :P).

    Gdzie zgłaszać takie złamanie? Znam od pewnej osoby, że zleciła inwestycję,
    odbiór idzie ponad rok, a towar który mają z "produkcji" sprzedają bez
    problemów.

  • 7. Data: 2011-09-05 19:06:34
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2011-09-05 19:09, Hades pisze:
> [...]
    > problem z platnoscia to konczy sie robote i do widzenia. Pewnie
    > wiesz ze znalezienie nowego wykonawcy na rozgrzebana robote nie
    To niestety żadne zabezpieczenie. Cwaniaki dawno już odkryli, że
    praktycznie cały zarobek zawarty jest w okolicach ostatniej raty i
    wszystkie raty pośrednie płacą grzecznie. W ten sposób cały sprzęt mają
    zazwyczaj dostarczony i zamontowany, zaś schody zaczynają się, gdy
    dochodzi do rozliczenia robocizny. Oczywiście wiele zależy od rodzaju
    usług, ale w moim akurat przypadku się to raczej nie sprawdza.

    Maciek

  • 8. Data: 2011-09-05 19:09:36
    Od: Maciek <m...@n...pl>

> [...]
    > prawo do nadzoru stanu przedmiotu umowy, również jeśli zgodnie
    > z umową ryzyko zachowania w stanie niepogorszonym przeszło
    Wystarczy zawrzeć takie magiczne punkty w umowie i już? Można wszystkie
    wersje? :-)

    Maciek

  • 9. Data: 2011-09-05 19:10:49
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2011-09-05 20:42, qwerty pisze:
    > Gdzie zgłaszać takie złamanie? Znam od pewnej osoby, że zleciła inwestycję,
    > odbiór idzie ponad rok, a towar który mają z "produkcji" sprzedają bez
    > problemów.
    Pewnie w sądzie. Tylko trzeba mieć najpierw tak skonstruowaną umowę :-(
    Też mam "klienta" który w ten sposób pół roku produkował i towarem
    handlował.

    Maciek

  • 10. Data: 2011-09-05 20:02:58
    Od: tomek <t...@o...pl>

    On 05.09.2011 21:06, Maciek wrote:
> [...]
    > dochodzi do rozliczenia robocizny. Oczywiście wiele zależy od rodzaju
    > usług, ale w moim akurat przypadku się to raczej nie sprawdza.

    To może czas zmienić kraj? Piszę poważnie, od kiedy przestałem się
    kolegować z "polisz byznesmenami" to wszelkie zatory i inne problemy się
    skończyły

    Tomek