  • 31. Data: 2008-02-25 21:46:37
    Temat: Re: Występ estradowy-umowa
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Mon, 25 Feb 2008 11:34:11 -0800, Paweł Marcisz
    napisał(a):

    > Nie. Tzn. w jakimś szczególnym wypadku może się zdarzyć, że należy tak
    > umowę rozłożyć, ale generalnie się nie rozkłada.

    A to ciekawe jest. Gdzie się tak nie robi?

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Wszystko, co chcielibyście wiedzieć o prawie, ale wstydzicie się zapytać

  • 32. Data: 2008-02-26 13:17:45
    Od: "Paweł Marcisz" <p...@g...com>

    On Feb 25, 10:46 pm, Olgierd <n...@r...org> wrote:

    > A to ciekawe jest. Gdzie się tak nie robi?

    Np. w umowie licencji firmy.

  • 33. Data: 2008-02-26 13:27:43
    Od: "Paweł Marcisz" <p...@g...com>

    > Z tego, że skoro wykonawca jest odpowiedzialny za rezultat, to
    > zamawiający może go rozliczać z rezultatu.

    Równie dobrze można by przyjąć, że dłużnik odpowiada z przepisów
    ogólnych o skutkach niewykonania zobowiązań.

    > Wybacz, w pierwszym rzędzie liczy się wola stron. Sąd nie może nic
    > ustalać wbrew intencji stron.

    Wolna wola stron co do zasady nie obejmuje wyboru przepisów prawa
    stosujących się do ukształtowanego przez nie stosunku prawnego.

  • 34. Data: 2008-02-26 17:05:24
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Tue, 26 Feb 2008 05:17:45 -0800, Paweł Marcisz
    napisał(a):

    > Np. w umowie licencji firmy.

    Tak? To jaką umową nazwaną jest taka umowa licencyjna? Bo dla mnie to coś
    pomiędzy franszyzą a dzierżawą, ale nawet ta pierwsza nie jest umową
    nazwaną.

  • 35. Data: 2008-02-26 17:07:50
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Tue, 26 Feb 2008 05:27:43 -0800, Paweł Marcisz
    napisał(a):

    > Równie dobrze można by przyjąć, że dłużnik odpowiada z przepisów
    > ogólnych o skutkach niewykonania zobowiązań.

    Ale nie oznacza to, że ponosi odpowiedzialność za rezultat. Jeśli strony
    przyjmą, że wzorcem jest zlecenie to nie będzie ponosił odpowiedzialności
    za rezultat.

    > Wolna wola stron co do zasady nie obejmuje wyboru przepisów prawa
    > stosujących się do ukształtowanego przez nie stosunku prawnego.

    Bardzo ciekawe. A mnie się wydawało, że na tym właśnie polega swoboda
    umów.

  • 36. Data: 2008-02-26 18:03:11
    Od: "Paweł Marcisz" <p...@g...com>

    On Feb 26, 6:05 pm, Olgierd <n...@r...org> wrote:

    > Tak? To jaką umową nazwaną jest taka umowa licencyjna?

    Z tego, że się nie rozkłada nie wynika, że umowa nienazwana jest jakąś
    umową nazwaną. Dyskutujesz z tezami, które sam wkładasz mi w usta.

  • 37. Data: 2008-02-26 18:08:31
    Od: "Paweł Marcisz" <p...@g...com>

    On Feb 26, 6:07 pm, Olgierd <n...@r...org> wrote:

    > Ale nie oznacza to, że ponosi odpowiedzialność za rezultat.

    Jeśli strony zdecydują, że ponosi, to ponosi.

    > Jeśli strony
    > przyjmą, że wzorcem jest zlecenie to nie będzie ponosił odpowiedzialności
    > za rezultat.

    Nie sposób zaprzeczyć.

    > Bardzo ciekawe. A mnie się wydawało, że na tym właśnie polega swoboda
    > umów.

    Słyszałem o swobodzie kształtowania stosunku prawnego, wyboru
    kontrahenta, wejścia lub nie w stosunek prawny, nawet o swobodzie
    formy. Ale o swobodzie wyboru mających zastosowanie przepisów prawa
    nie słyszałem, poza poddaniu umowy prawu określonego państwa. Jacyś
    autorzy, którzy prezentują tę koncepcję?

  • 38. Data: 2008-02-26 21:37:37
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Tue, 26 Feb 2008 10:03:11 -0800, Paweł Marcisz
    napisał(a):

    > Z tego, że się nie rozkłada nie wynika, że umowa nienazwana jest jakąś
    > umową nazwaną. Dyskutujesz z tezami, które sam wkładasz mi w usta.

    No cóż. Zdanie nr 2 powyżej w zasadzie jest prawdziwe, co do reszty -
    bardzo nie masz racji.
    EOT.

  • 39. Data: 2008-02-26 21:39:25
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Tue, 26 Feb 2008 10:08:31 -0800, Paweł Marcisz
    napisał(a):

> [...]
    > Ale o swobodzie wyboru mających zastosowanie przepisów prawa nie
    > słyszałem, poza poddaniu umowy prawu określonego państwa.

    Właśnie swoboda kształtowania tegoż stosunku decyduje o tym jakie normy
    będą stosowane przy ocenie tego stosunku. Jeśli strony określą, że
    wykonawca odpowiada za rezultat to sąd będzie stosował przepisy o dziele.
    itd.

  • 40. Data: 2008-02-26 23:53:42
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 25 Feb 2008, Paweł Marcisz wrote:

    > Nie wiem, musiałbym się zastanowić, poczytać orzecznictwo itd. To ma
    > jakieś znaczenie dla dyskusji?

    Ma.
    Jeśli mamy usługę i nikt nie może wskazać, pod jaką umowę owa umowa
    podpada, to ma zastosowanie art.750 KC.

    >>> Nienazwaną. Mamy swobodę umów, co obejmuje również tworzenie umów

    > Nie. Tzn. w jakimś szczególnym wypadku może się zdarzyć, że należy tak
    > umowę rozłożyć, ale generalnie się nie rozkłada.

    A jak inaczej np. określisz zobowiązania podatkowe wynikłe z umowy,
    *w tym* fakt że dana czynność np. nie podlega pod podatek dochodowy
    lub VAT? :> (PCC jest wyjątkiem, bo działa odwrotnie - trzeba
    wskazać element umowny pasujący do przepisu).
    O ile wiem, właśnie z tego powodu, przed wprowadzeniem do KC opisu
    umowy leasingu, były cyrki spowodowane różnym "rozkładaniem" tej
    umowy przez USy.
    Zasada zaś jest prosta: SN kiedyś stwierdził, że podatki nie
    ustanawiają relacji prawnych między stronami (nie można z przepisu
    dotyczącego podatku wywodzić, że miała miejsce konkretna
    transakcja), tylko na odwrót - trzeba najpierw wywieść jakie
    to były transakcje i następnie je opodatkować.
    Z Twojej tezy wynikałoby wprost, ze dość łatwo ominąć podatki ;)

    pzdr, Gotfryd