  • 21. Data: 2004-09-12 15:56:51
    Temat: Re: Wezwanie od strazy miejskiej
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    Jerzy Wawrzyniak wrote:
> [...]
    > czynności, aby się w 14 lub 30 dniach zmieścić (zależy czy sprawcę schwytał
    > na gorącym uczynku, czy musi go ustalić). To jego problem.
    > Kara za złe parkowanie jest jednoznacznie określona w taryfikatorze, i nie
    > przewiduje się karania za to konkretne wykroczenie w inny sposób. W
    > przypadku złego parkowania przesłanki postępowania mandatowego są spełnione
    > jednoznacznie. Jest wykroczenie, jeśli sprawcy nie schwytano na gorącym
    > uczynku to należy go w ciągu 30 dni ustalić. Można ustalić i później, ale
    > wtedy nie można sprawcy ukarać mandatem, a innej kary za to wykroczenie nasz

    Ależ przewiduje. Karą za wykroczenie jest grzywna. Co do zasady do 5.000
    zł. W naszym systemie nie istnieją sztywne kary za poszczególne
    wykroczenia (poza nieszczęsnym taryfikatorem). To, że za część wykroczeń
    można nałożyć grzywnę w szczególny sposób jakim jest postępowanie
    mandatowe nie zmienia faktu, że karą jest grzywna. Postępowanie
    mandatowe jest tylko szczególną i fakultatywną (organ _może_ nałożyć, a
    nie "nakłada") formą karania grzywną.
    Również taryfikator odnosi sie tylko do postępowania mandatowego i nie
    ma zastosowania w innych trybach postępowania

    > Winowajca może być ukarany jedynie za wykroczenie i to w sposób przewidziany
    > przepisami prawa. Nie można karać obwinionego za nieudolność funkcjonariuszy
    > odpowiedzialnych za ustalenie sprawcy.

    To nie jest kara za nieudolność. Po prostu nie są spełnione przesłanki
    nałożenia grzywny w drodze mandatu. Przepis nie mówi, że po upływie 30
    dni ustaje karalność wykroczenia, tylko że nie można nałożyć grzywny w
    drodze mandatu. W ten szczególny sposób, a nie w ogóle.

    KG

  • 22. Data: 2004-09-12 16:09:39
    Od: Andrzej Kłos <a...@k...wp.pl>

    Dnia 04-09-12 14:39, Użytkownik Artur Golanski napisał :

    > Oczywiście, że tak. Czytaj tu: http://artgola.webpark.pl/winny.htm

    Art. 78. 4. Właściciel lub posiadacz pojazdu jest obowiązany wskazać na
    żądanie uprawnionego organu, komu powierzył pojazd do kierowania lub
    używania w oznaczonym czasie, chyba że pojazd został użyty wbrew jego
    woli i wiedzy przez nieznaną osobę, czemu nie mógł zapobiec.

    kto jest właścicielem to się domyślam, a jaka jest definicja posiadacza?
    (w PoRD takowa nie wystepuje)

    andy_nek

  • 23. Data: 2004-09-12 16:21:34
    Od: "Jerzy Wawrzyniak" <J...@k...chip.pl>

> [...]
    > można nałożyć grzywnę w szczególny sposób jakim jest postępowanie
    > mandatowe nie zmienia faktu, że karą jest grzywna.

    Fakt. Postępowanie mandatowe jest szczególnym sposobem nakładania grzywien.

    > Również taryfikator odnosi sie tylko do postępowania mandatowego i nie
    > ma zastosowania w innych trybach postępowania

    A czy ja powiedziałem, że ma?

    > To nie jest kara za nieudolność. Po prostu nie są spełnione przesłanki
    > nałożenia grzywny w drodze mandatu.
    Zgoda. Nieudolnością jest nieustalenie sprawcy w terminie wskazanym w
    normach prawnych.

    > Przepis nie mówi, że po upływie 30 dni ustaje karalność wykroczenia,

    Ale ja też tak nie powiedziałem.

    > tylko że nie można nałożyć grzywny w
    > drodze mandatu. W ten szczególny sposób, a nie w ogóle.

    Z tym zdaniem też się zgadzam.
    Ale jest też przepis, który mówi, że - "W celu ustalenia, czy istnieją
    podstawy do wystąpienia z wnioskiem o ukaranie oraz zebrania danych
    niezbędnych do sporządzenia wniosku o ukaranie, Policja przeprowadza
    czynności wyjaśniające. Czynności te w miarę możności należy podjąć w
    miejscu popełnienia czynu bezpośrednio po jego ujawnieniu i zakończyć w
    ciągu miesiąca".
    Inny przepis też mówi, że tym organem nie koniecznie musi być Policja, może
    to być inny upoważniony organ, ale procedury i terminy obowiązujące go są
    takie same.

    --
    Jerzy Wawrzyniak
    J...@k...chip.pl

  • 24. Data: 2004-09-12 16:32:49
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    Jerzy Wawrzyniak wrote:
> [...]
    > czynności wyjaśniające. Czynności te w miarę możności należy podjąć w
    > miejscu popełnienia czynu bezpośrednio po jego ujawnieniu i zakończyć w

    "w miarę możności"...

    KG

  • 25. Data: 2004-09-12 17:32:29
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Jerzy Wawrzyniak" <J...@k...chip.pl> napisał w
    wiadomości news:4144600c$1@news.vogel.pl...

    > To wcale nie znaczy, że wezwanie właściciela doprowadzi do ustalenia
    > sprawcy. Czas na ustalenie sprawcy jest prawnie ograniczony. Właściciel ma
    > jedynie obowiązek pomóc w ustaleniu, a nie wskazać sprawcę. Sam przyznasz,
    > że są to różne rzeczy. Jaki ma interes w przyznawaniu się do winy, jeśli
    > wie, że mu nie udowodnią lub osobiście nie był sprawcą? A jeśli
    właścicieli
    > jest kilku? Przecież polskie prawo dopuszcza taką możliwość.

    Ja sobie zdaje sprawę, że niekoniecznie musi to doprowadzić do ustalenia
    sprawcy. Sposobów obejścia tego jest wiele. Choćby wskazanie osoby, która
    ostatnio umarła - najprostszy.

  • 27. Data: 2004-09-12 17:56:16
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    Andrzej Kłos <a...@k...wp.pl> napisał:

    >kto jest właścicielem to się domyślam, a jaka jest definicja posiadacza?
    Jest to osoba uprawniona do rozporządzania rzeczą.

    Artur Golański

  • 26. Data: 2004-09-12 17:56:16
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    "Jerzy Wawrzyniak" <J...@k...chip.pl> napisał:

    >Ma wskazać osobę, której użyczył samochód, a nie wie, czy to ona popełniła
    >wykroczenie.
    Czytaj uważnej list na które odpowiadasz !
    Pytanie było "czy pożyczający kolejnej osobie też ma wskazać tą osobę"
    Nikt nie każe wiedzieć czy był sprawcą-to ustala właściwy organ.

    Artur Golański

  • 28. Data: 2004-09-12 18:19:16
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Jerzy Wawrzyniak" <J...@k...chip.pl> napisał w
    wiadomości news:414463f5$1@news.vogel.pl...

    > Nie. Aby ukarać za wykroczenie, muszą być spełnione warunki i procedury.
    Za
    > przekroczenie terminu stosuje się ściąganie mandatu w trybie egzekucyjnym,
    > ale to już inny temat.

    Jeśli organ uprawniony do nałożenia mandatu uzna na przykład, że
    przewidziana w taryfikatorze kara jest zbyt niska, to może mandatu w ogóle
    nie proponować, tylko skierować wniosek o ukazanie do sądu. Karalność
    wykroczenia ustaje, jeżeli od czasu jego popełnienia upłynął rok; jeżeli w
    tym okresie wszczęto postępowanie, karalność wykroczenia ustaje z upływem 2
    lat od popełnienia czynu - art. 45 kw. I fakt, że można za dane wykroczenie
    nałożyć mandat niczego tu nie zmienia.

  • 29. Data: 2004-09-12 19:56:48
    Od: Andrzej Kłos <a...@k...wp.pl>

    Dnia 04-09-12 19:56, Użytkownik Artur Golanski napisał :

    > Jest to osoba uprawniona do rozporządzania rzeczą.

    thx

    andy_nek

  • 30. Data: 2004-09-12 20:00:15
    Od: "Jerzy Wawrzyniak" <J...@k...chip.pl>

    > "w miarę możności"...

    To "w miarę możności" na które zwracasz uwagę, jest tak precyzyjne (znaczy
    bardzo nieprecyzyjne), że w sporze sądowym rację ma ten, kto ma lepszego
    przedstawiciela prawnego. Po prostu z naszego wątku jednoznacznie wychodzi
    niejednoznaczność przepisu na który obaj się powołujemy. W ten o to sposób
    sprawa o wykroczenie, doskonale może się sprowadzić do tego, że dobry
    adwokat udowodni, że nie wykorzystano wszystkich możliwości, które
    doprowadzają do ustalenia sprawcy w ciągu miesiąca.

    --
    Jerzy Wawrzyniak
    J...@k...chip.pl