  • 1. Data: 2008-01-10 06:07:54
    Temat: Ważne pytanie odnosnie ZUS i prawa pracy.
    Od: "Wydrak" <w...@i...pl>

    Witajcie.

    Znajomi maja problem. Malzenstwo pracuje w jednej firmie.
    Maz chce z firmy odejsc, zlozyl wypowiedzenie. Zona zostala zatrudniona w
    firmie,
    gdy sie okazalo, ze jest w ciazy. Od tego czasu pobierala swiadczenia z ZUS,
    teraz przyszedl czas na zasilek macierzynski. Pracodawca szantarzuje meza
    tej kobiety, ze jesli odejdzie, to zglosi on do ZUS, ze zatrudnil zone
    fikcyjnie tylko, zeby otrzymywala swiadczenia z ZUS. Teraz pytanie czy moze
    cos takiego zrobic i jak to sie ma do kontroli z ZUS? I jeszcze jedno - maz
    tej kobiety pracuje w fimie juz ponad 4 lata - takze przysluguje mu 3
    miesieczny okres wypowiedzenia. Czy czas ten mozna skrocic? Na umowie
    widnieje 2 tygodniowy okres wypowiedzenia.

    Bardzo prosze o porade
    Zbyszek

  • 2. Data: 2008-01-10 08:02:27
    Temat: Re: Ważne pytanie odnosnie ZUS i prawa pracy.
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Thu, 10 Jan 2008 07:07:54 +0100, Wydrak napisał(a):

> [...]
    > zone fikcyjnie tylko, zeby otrzymywala swiadczenia z ZUS. Teraz pytanie
    > czy moze cos takiego zrobic i jak to sie ma do kontroli z ZUS?

    Może to zrobić - ale po co? Przecież narobi sobie tym jeszcze więcej
    problemów.

> [...]
    > przysluguje mu 3 miesieczny okres wypowiedzenia. Czy czas ten mozna
    > skrocic? Na umowie widnieje 2 tygodniowy okres wypowiedzenia.

    Tylko w drodze porozumienia z pracodawcą.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis, najlepsze czasopismo w internecie ==> http://olgierd.bblog.pl/

  • 3. Data: 2008-01-10 08:44:40
    Od: "Wydrak" <w...@i...pl>

    > Może to zrobić - ale po co? Przecież narobi sobie tym jeszcze więcej
    > problemów.

    Ok, ale jeśli jednak zrobi "w ramach zemsty", to co może grozić tej kobiecie
    i co może grozić mu jako pracodawcy?

  • 4. Data: 2008-01-10 09:05:27
    Od: "przempo" <p...@p...fm>

    Użytkownik "Wydrak"

    > Ok, ale jeśli jednak zrobi "w ramach zemsty", to co może grozić tej
    > kobiecie
    > i co może grozić mu jako pracodawcy?

    Generalizując, to ta kobieta nie ma szans w starciu z pracodawcą,
    wystarczy, że pracodawca nie przedłozy do kontroli jakiegoś papierka,
    np. zaświadczenia o zdolności do podjęcia zatrudnienia i ZUS uzna, że
    zatrudnienie było fikcyjne - oczywiście przesłuchuje się także
    ubezpieczonego, pracodawcę i świadków, ale w tej sytuacji zgadnij jak
    będą zeznawać świadkowie, którzy sa jednocześnie pracownikami.
    Kobieta straci prawo do WSZYSTKICH pobranych nienależnie świadczeń i
    będzie musiałe je zwrócić - Pracodawcy nic nie grozi, poza zrobieniem
    korekt dokumentów rozliczeniowych

    pozdrawiam

  • 5. Data: 2008-01-10 09:22:03
    Od: "Roman Rumpel" <romane@screwspam,gazeta.pl>

    Wydrak dość niespodziewanie napisał(a):
> [...]
    > ponad 4 lata - takze przysluguje mu 3 miesieczny okres wypowiedzenia.
    > Czy czas ten mozna skrocic? Na umowie widnieje 2 tygodniowy okres

    Jak na umowie widnieją dwa tygodnie, to jest to zapewne umowa na czas
    określony - wówczas nie przysługują 3 miesiace, tylko właśnie 2 tygodnie.

    Jeżeli jednak jest to umowa na czas nieokreślony, to nie ma znaczenia, co na
    umowie, przysługują 3 miesiące i rzeczywiście trzeba sie dogadać z
    pracodawcą

    --
    Roman Rumpel GG 9429617 Skype: rumpel.roman www.ip.biz.pl

  • 6. Data: 2008-01-10 10:55:01
    Od: "Paweł Marcisz" <p...@g...com>

    On Jan 10, 10:22 am, "Roman Rumpel" <romane@screwspam,gazeta.pl>
    wrote:

    > Jeżeli jednak jest to umowa na czas nieokreślony, to nie ma znaczenia, co na
    > umowie, przysługują 3 miesiące i rzeczywiście trzeba sie dogadać z
    > pracodawcą

    Tu bym się nie zgodził. Przepisy KP regulujące długość wypowiedzenia
    są semiimperatywne i mają chronić pracownika. Jeśli w umowie zapisano
    2-tygodniowy okres wypowiedzenia, to co prawda nie może skorzystać z
    niego pracodawca (w tym zakresie postanowienie to jest nieważne i
    wchodzą tu odnośne przepisy KP), ale może z niego skorzystać pracownik.

  • 7. Data: 2008-01-10 11:04:55
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Paweł Marcisz pisze:

> [...]
    > niego pracodawca (w tym zakresie postanowienie to jest nieważne i
    > wchodzą tu odnośne przepisy KP), ale może z niego skorzystać pracownik.

    Tu bym się nie zgodził. Umowa o pracę może kreować inne warunki niż
    wynikające z KP pod warunkiem, że są to warunki korzystniejsze dla
    pracownika. Z tym że korzystność tych tych warunków należy rozpatrywać w
    momencie podpisania umowy, a nie w momencie jej rozwiązywania. Jeśli
    zatem uzna się, że 2-tygodniowy termin wypowiedzenia jest mniej
    korzystny dla pracownika niż 3-miesięczny, to obowiązuje 3-miesięczny
    termin, choćby pracownikowi zależało - w momencie rozwiązywania umowy -
    na terminie 2-tygodniowym.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 8. Data: 2008-01-10 11:49:32
    Od: "Paweł Marcisz" <p...@g...com>

    On Jan 10, 12:04 pm, Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote:

> [...]
    > pracownika. Z tym że korzystność tych tych warunków należy rozpatrywać w
    > momencie podpisania umowy, a nie w momencie jej rozwiązywania.

    Zgoda.

> [...]
    > korzystny dla pracownika niż 3-miesięczny, to obowiązuje 3-miesięczny
    > termin, choćby pracownikowi zależało - w momencie rozwiązywania umowy -

    Ale mnie nie chodzi o to, że termin ustali się na 2-tygodniowy zamiast
    3-miesięcznego. Chodzi mi o to, że już w momencie zawarcia umowy 2-
    tygodniowy termin został skutecznie zastrzeżony dla pracownika, nie
    został natomiast skutecznie zastrzeżony dla pracodawcy, którego nadal
    obowiązuje termin 3-miesięczny. Przecież ustalenie 2-tygodniowego
    terminu wypowiedzenia kreuje dwa prawa: prawo pracownika to
    wypowiedzenia z tym terminem i prawo pracodawcy do wypowiedzenia z tym
    terminem. Uważam, że może się zdarzyć tak, że tylko jedno z tych praw
    (prawo pracodawcy) nie zostało przyznane skutecznie i tylko na jego
    miejsce wchodzą przepisy KP.

  • 9. Data: 2008-01-10 11:55:02
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Paweł Marcisz pisze:

> [...]
    > terminem. Uważam, że może się zdarzyć tak, że tylko jedno z tych praw
    > (prawo pracodawcy) nie zostało przyznane skutecznie i tylko na jego

    Pozostanę na stanowisku, że w tym przypadku inny termin wypowiedzenia
    może obowiązywać obie strony, albo wcale nie obowiązywać.

  • 10. Data: 2008-01-10 18:41:56
    Od: Arek <a...@e...net>

    Użytkownik Wydrak napisał:
    > Pracodawca szantarzuje meza tej kobiety, ze jesli odejdzie, to zglosi on
    >doZUS,ze zatrudnil zone fikcyjnie tylko, zeby otrzymywala swiadczenia
    z ZUS.

    Musiałby być ciężkim idiotą.
    Poświadczenie nieprawdy, współudział w wyłudzeniu, no no... kozak z
    niego :)

    pozdrawiam
    Arek

    --