  • 31. Data: 2022-01-21 23:47:08
    Temat: Re: "Watykan knebluje biskupów" (Rzepa)
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 21.01.2022 o 20:44, J.F pisze:
    > Czemu nie - sad ma swobode doboru i oceny dowodow.
    > Skoro mozna powolac na swiadka np wspolwieznia z celi, ktory zezna, ze
    > oskarzony mu powiedzial, ze policjanta wykonczyl,
    > to czemu nie mozna powolac ksiedza-prokuratora, ktory powie,
    > ze ksiadz-oskarzony zeznal, ze stosunki intymne mial, i prosil o
    > lagodny wymiar kary koscielnej....

    Przyznanie się sprawcy - nawet przed sądem karnym - nie jest dowodem
    winy. "Ksiądz - prokurator" tego nie widział, więc takie zeznanie jest
    bez sensu. Materiały z procesu kościelnego oczywiście mogły by
    dostarczyć poszlak. Ale tu równie dobrze można uczestników przesłuchać,
    a nie z uporem maniaka domagać się samych dokumentów, skoro Kościół z
    sobie znanych - ufam, ze istotnych - powodów upiera się przy oporze w
    tym zakresie. Moim zdaniem szkoda czasu.

    --
    Robert Tomasik

  • 32. Data: 2022-01-22 00:37:39
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-01-20, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

    > Prowadzą.

    W stylu którym charakteryzuje się KRK? Uściślę, nieprzejrzyście, z
    silnymi uwarunkowaniami hierarchicznymi, z dominującym celem ochrony
    samorządu i jego członków?

    > Tu już faktycznie pewnie trochę masz rację. Ale jak rozumiem, my nie
    > chcemy na świadka tych księży, a inne osoby świeckie.

    Chcemy z osób, które mogą mieć wiedzę o sprawie. Ksiądz, osoba świecka,
    bez znaczenia.

    > No więc prokurator i sąd nie jest zainteresowany wynikami wewnętrznego
    > postępowania. A jeśli już, to przeprowadza się dowód ponownie.

    Nie mówimy o wynikach, bo sąd sam jest od oceny i nie potrzebuje
    posiłkować się oceną innych. Bardziej chodzi informacje, które coś mogą
    wnieść do sprawy.

    --
    Marcin

  • 33. Data: 2022-01-22 00:51:45
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-01-20, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

    > To nie jest dobra analogia. Bo postępowanie prowadzone przez Kościół nie
    > jest postępowaniem sądowym. Wydaje mi się, ze lepszą analogię będzie
    > traktowanie sądu kościelnego, jako sądu polubownego. Ale o ile sądy
    > polubowne opierają się na postępowaniach karnych, to nie spotkałem się,
    > by w drugą stronę tak to działało.

    Zafiksowałeś się MZ na znalezieniu właśnie jakiś analogii w postępowaniu
    a tu MZ chodzi o rzecz dużo prostszą - informacje/wiedzę, która może coś
    wnieść do sprawy.

    Niech to przez chwilę nie będzie KRK a np. Szkolne Kółko Młodych Atletów
    "Wysoka Tyczka". Osoba stająca przed sądem zeznała, że w ramach tego
    kółka, uczniowie sporządzili listę nauczycieli, którzy obmacywali ich
    podczas treningu. Sąd może chcieć poznać treść tej listy i zapewne nie
    będzie z tym miał żadnego problemu o ile "Wysoka Tyczna" nie okaże się
    instytucją KRK.

    --
    Marcin

  • 34. Data: 2022-01-22 19:13:38
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > W stylu którym charakteryzuje się KRK? Uściślę, nieprzejrzyście, z
    > silnymi uwarunkowaniami hierarchicznymi, z dominującym celem ochrony
    > samorządu i jego członków?

    Dostrzegam tu pewną niekonsekwencję. Z jednej strony twierdzisz, że to
    postępowanie jest prowadzone wadliwie, a z drugiej domagasz się akt, bo
    są cenne i zawierają istotne dla postępowania karnego materiały. N o to
    są tam ważne rzeczy, czy nie ma?

    > Chcemy z osób, które mogą mieć wiedzę o sprawie. Ksiądz, osoba świecka,
    > bez znaczenia.

    OK! Z tym się zgodzę. To po co chcemy tych akt, zamiast je przesłuchać?

    > Nie mówimy o wynikach, bo sąd sam jest od oceny i nie potrzebuje
    > posiłkować się oceną innych. Bardziej chodzi informacje, które coś mogą
    > wnieść do sprawy.

    Co w nich jest takiego, czego sami od świadka nie możemy uzyskać?

    --
    Robert Tomasik

  • 35. Data: 2022-01-22 19:15:52
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

> [...]
    > podczas treningu. Sąd może chcieć poznać treść tej listy i zapewne nie
    > będzie z tym miał żadnego problemu o ile "Wysoka Tyczna" nie okaże się

    Nie prościej, zamiast walczyć o tę bezwartościową z punktu widzenia
    dowodowego przesłuchać tych uczniów? Przecież chyba wiedzą, kto ich
    obmacywał.

    --
    Robert Tomasik

  • 36. Data: 2022-01-23 02:41:26
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-01-22, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

> [...]
    > postępowanie jest prowadzone wadliwie, a z drugiej domagasz się akt, bo
    > są cenne i zawierają istotne dla postępowania karnego materiały. N o to

    To chyba nie tak, że ktoś twierdzi, że postępowanie jest wadliwe, a że
    może dostarczyć nowych informacji, których sąd nie był świadomy.
    Uznanie, że coś jest wadliwe to ocena postępowania, a nie spodziewam się
    aby sąd to robił.

    > OK! Z tym się zgodzę. To po co chcemy tych akt, zamiast je przesłuchać?

    Bo z tych akt być może się dowiemy, że warto przesłuchać więcej osób lub
    przeprowadzić jakieś dodatkowe działąnia.

    > Co w nich jest takiego, czego sami od świadka nie możemy uzyskać?

    Jeśli nie znamy świadka to nie możemy.

    Dygresja: to nie jest tak, jak już parę razy napisałeś, że sam fakt, że
    sprawa dotyczy KRK odbiera niektórym trzeźwy jej osąd.
    https://www.rp.pl/plus-minus/art19310441-tomasz-p-te
    rlikowski-franciszek-sobie-kuria-sobie
    Na Terlikowskiego dość często ostatnio się powołuję, ale jest on dobrym
    przykładem, że nawet ćwierć fanatyczni Katolicy, którym hednak naprawdę
    zalezy na dobru KK mają takiego postępowania serdecznie dosyć. Zobacz w
    jakim tonie napisany jest ten artukuł. To, że postępowanie hierachii KK
    niszczy ten kościół jest jasne dla każdego nawet średnio rozgarniętego
    osobnika.

    --
    Marcin

  • 37. Data: 2022-01-23 02:42:34
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-01-22, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

    > Nie prościej, zamiast walczyć o tę bezwartościową z punktu widzenia
    > dowodowego przesłuchać tych uczniów? Przecież chyba wiedzą, kto ich
    > obmacywał.

    No ale kogo przesłuchać jest na tej liście. To nie koniecznie muszą być
    członkowie koła.

    --
    Marcin

  • 38. Data: 2022-01-23 19:04:00
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

> [...]
    > jakim tonie napisany jest ten artukuł. To, że postępowanie hierachii KK
    > niszczy ten kościół jest jasne dla każdego nawet średnio rozgarniętego

    W tym artykule jest bardzo dużo sensu. Z tym, że autor nie zauważa
    pewnych złożonych problemów technicznych i prawnych. Nie w każdym kraju
    mamy Konkordat. Nie chce mi się teraz rozkminiać tego dokładnie, ale
    Konkordat wiele zmienia, bo zagwarantowaliśmy Kościołowi Katolickiemu
    niezależność. Pozostałe kościoły są po prostu stowarzyszeniami. Pytanie,
    jak to w innych krajach jest. Dlatego przywoływanie przykładów z innych
    krajów bez zbadania tego aspektu jest nierzetelne.

    --
    Robert Tomasik

  • 39. Data: 2022-01-24 00:56:05
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-01-23, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:
> [...]
    > jak to w innych krajach jest. Dlatego przywoływanie przykładów z innych
    > krajów bez zbadania tego aspektu jest nierzetelne.

    Myślę, że Terlikowskiemu bardziej chodzi o aspekt dobrej woli i empatii,
    który jest wpisany w chrześcijąńską filozofie, a który to aspekt porusza
    też Franciszek. W praktyce wychodzi coś zupełnie innego. Jakby była wola
    to czy Konkordat czy nie, nie byłoby zapewne problemu.

    --
    Marcin

  • 40. Data: 2022-01-24 16:52:55
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

> [...]
    > też Franciszek. W praktyce wychodzi coś zupełnie innego. Jakby była wola
    > to czy Konkordat czy nie, nie byłoby zapewne problemu.

    Dobra wola też ma swoje granice oparte na zdrowym rozsądku. Jak co
    chwile wybucha jakiś oszołom twierdzący, że wszyscy księża, to
    zboczeńcy, to nie ma co się dziwić, że księża nie chcą z takim
    współpracować.

    --
    Robert Tomasik