  • Data: 2003-12-04 07:25:52
    Temat: Urlopy wypoczynkowe
    Od: "Mela" <P...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Witam.
    Może ktos mógły przedstawic mi jakąś wykładnię prawną dotyczącą udzielania
    urlopów wypoczynkowych.
    Chodzi o "przymuszenie" pracownika do wzięcia urlopu.
    Czesto bywa tak, iż pracownik nie wykorzysta całego przysługującego mu
    urlopu w danym roku kalendarzowym. I nie chodzi mi o takie osoby, które z
    definicji nie chcą brac urlopów, albo ida tylko na parę dni.
    Z jednej strony pewien prawnik tłumaczył mi, iz urlop jest dla pracownika i
    nie mozna mu kazać iśc na urlop wg widzimisię pracodawcy. Z drugiej strony
    istnieja przepisy mówiące o tym, że pracodawca pod groźbą kary musi udzielic
    pracownikowi urlopu i urlop powinien byc wykorzystany najpóźniej w I
    kwartale roku następnego. To tak skrótowo.

    W wyniku takiej, a nie innej interpretacji tych przepisów , w moim zakładzie
    pracy stworzono uchwałę, która mówi m.in., że:
    1. Pracownik musi wykorzystać cały przysługujący mu urlop w danym roku
    kalendarzowym.
    2. W szczególnych przypadkach może go wykorzystać najpóźniej w I kwartale
    następnego roku kalendarzowego.
    3. Urlopy muszą być wykorzystywane zgodnie z "deklaracją" pracownika
    zapisaną w planie urlopów na dany rok sporządzonym do 31.12. roku
    poprzedniego.
    4. W razie nie wpłynięcia wniosku o urlop na dni wynikajace z planu urlopów,
    pracodawca sam wystawi pracownikowi karte urlopową i "wysle" pracownika na
    urlop zgodnie z planem.

    Czyli restrykcyjne podejscie do urlopów, chroniące pracodawcę przed ew.
    płaceniem jakiś kar, a pomijające zupełnie interes pracownika.
    A jak do tego ma sie przepis o tym, ze urlop niewykorzystany ulega
    przedawnieniu po 3 latach? Czyli mozna nie wykorzystac urlopu .
    Że nie wspomnę o fakcie, iz nie zawsze przełożeni chcą i mogą, ze względu na
    zakres i charakter prac wykonywanych przez pracownika , udzielic mu urlopu
    we wczesniej okreslonym terminie.

    Może ktos mnie wspomoże i poda przepisy na których moznaby sie oprzec, by
    wykazac niesłuszność stworzonych przez firme wymagań.

    Pozdrawiam.
    Mela