    From: Rex <w...@z...spamem>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Upadłość spółki, nowa spółka a egzekucja długu
    Date: Tue, 09 Jan 2007 08:47:09 +0100

    Witam,
    mam prawomocny wyrok w sprawie o zapłatę. Komornik do którego
    zamierzam złożyć wniosek egzekucyjny poinformował mnie, że mój dłużnik,
    spółka z o.o. ogłosiła upadłość. Jej właściciele założyli nową spółkę
    o nazwie Stara_spółka Invest sp. z o.o. Komornik powiedział, że stara
    spółka była mocno zadłużona i założenie nowej było typowym manewrem
    mającym na celu ucieczkę przed długami.
    Po starej spółce zostały ruchomości, które komornik wystawi na
    licytację. Jednak środki, które z niej uzyska nie wystarczą na pokrycie
    całości zadłużenia. Prawdopodobnie odzyskam jedynie niewielką część
    kwoty jaka mi się należy.

    1) W jaki sposób wyegzekwować należność od dłużnika?
    Słyszałem o czymś takim jak instytucja skargi pauliańska, która "chroni
    interesy wierzyciela przed nielojalnym postępowaniem dłużnika, który
    doprowadza swój majątek do stanu zagrażjącego realną możliwością
    zaspokojenia wierzyciela".
    Czy w moim przypadku ta skarga ma zastosowanie i jaka jest szansa
    na wyegzekwowanie należności?
    Jestem gotów skierować sprawę do sądu przeciwko nowo powstałej spółce,
    jednak nachodzą mnie takie obawy, że właściciele spółki mogą ponownie
    doprowadzić do jej upadłości, wyprowadzić z niej kapitał i zawiązać
    kolejną spółkę, później kolejną...
    Czy ma/miał ktoś z Was podobne doświadczenia z takimi dłużnikami?

    2) Jeśli zdecyduję się pozwać nowo powstałą spółkę o zapłatę, czy
    egzekucja komornicza może toczyć się równolegle, czy też wniosek do sądu
    będę mógł złożyć dopiero po zakończeniu sprawy egzekucyjnej?

    Z góry dziękuję za wszelkie porady i podpowiedzi.
    Pozdrawiam
    Rex