  • 1. Data: 2002-06-20 12:16:48
    Temat: Ubezwłasnowolnienie
    Od: "Pablo" <k...@p...onet.pl>

    Witam wszystkich grupowiczów!

    Poszukuję materiałów nt ubezwłasnowolnienia. W necie jest wiele
    informacji, ale mało konkretnych i nie pasujących do iteresującej mnie
    sytuacji. Może opiszę ją po krótce, to ktoś z Was mi podpowie:
    kobieta kilka lat temu zgodziła się (razem ze swoim mężem) na
    zrzeczenie się praw do domu i gospodarstwa na rzecz swego pasierba.
    Oczywiście w tej sytuacji przysługuje jej prawo do dożywotniego
    zamieszkiwania w tym domu i powinna mieć zapewniona opiekę ze strony
    pasierba. Po śmierci jej męża żadnej opieki z jego strony nie ma,
    opiekują się nią jej synowie i córka, w tym domku na wsi przebywa
    sporadycznie - pasierb dąży do przejęcia domku. Ze względu na brak
    opieki - wiec nie wywiązywanie się z obowiązków można spowodować
    odebranie prawa własności do ziemi i domu, jednak ta kobieta (lekarze
    podejrzewają u niej chorobę alzcheimera lub głębokie otępienie
    starcze) nie zamierza występować przeciw swemu pasierbowi. Czy
    istnieje mozliwość ubezwłasnowolnienia jej, aby jej dzieci mogły
    dochodzić jej praw do ziemi?

    Troche to zagmatwałem, ale może ktoś zrozumie.
    Z góry dzięki za ew. odpowiedzi.

    ====== pablo =======
    \\ k...@p...onet.pl //

  • 2. Data: 2002-06-20 16:26:41
    Temat: Odp: Ubezwłasnowolnienie
    Od: "Sandra" <d...@w...pl>

    Użytkownik Pablo <k...@p...onet.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:aesgus$oe8$...@n...onet.pl...
> [...]
    > kobieta kilka lat temu zgodziła się (razem ze swoim mężem) na
    > zrzeczenie się praw do domu i gospodarstwa na rzecz swego pasierba.

    Nie bylabym tego taka pewna ostatnio czytałam takie zrzeczenie sie i nie
    było w treści za opieke nad staruszką.
    Bez tego punktu wykiwali starszą panią.
    Być moze z gospodarstwami jest inaczej. To było własnościowe mieszkanie.

> [...]
    > starcze) nie zamierza występować przeciw swemu pasierbowi. Czy
    > istnieje mozliwość ubezwłasnowolnienia jej, aby jej dzieci mogły

    Tak bliska rodzina może wystąpic z wnioskiem do SO o ubezwłasnowolnienie
    doł. zaswiadczenie o stanie zdrowia.
    A następnie gdy zostanie dokonane SO zwroci sie o ustanowienie opieki
    prawnej dla całkowicie ubezwłasnowolnionej wtedy któres z dzieci może
    deklarować sie,że zgadza sie być opiekunem prawnym .
    Opiekę taką ustanawia sad rejonowy. Sprawy tego typu zwolnione są od
    kosztów.
    Wtedy można załatwić obalenie tego zrzeczenia sie na rzecz pasierba.

    Sandra

  • 3. Data: 2002-06-21 07:24:56
    Temat: Re: Ubezwłasnowolnienie
    Od: "DarekS" <n...@a...com.pl>

    SO to Sąd Opiekuńczy?
    --
    Darek
    wyciąć anty spam z adresu

  • 4. Data: 2002-06-21 10:16:03
    Od: "Sandra" <d...@w...pl>

    Użytkownik DarekS <n...@a...com.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:aeukag$f0b$...@n...onet.pl...
    > SO to Sąd Opiekuńczy?

    Sąd Okręgowy
    Sandra

  • 5. Data: 2002-06-21 15:52:25
    Od: "DarekS" <n...@a...com.pl>

    A więc procedura wygląda tak, że pisze sie do sądu okręgowego (czy jest
    jakiś określony wydział - cywilny, rodzinny? czy tylko wystarczy napisać Sąd
    Okręgowy w XXXX?) wniosek o ubezwłasnowolnienie jako uzasadnienie podając
    stran zdrowia ograniczający zdolność do czynności prawnych np. chorobę
    Alzheimera. Do wniosku dołacza się kopię dokumentów związanych z chorobą
    (wypis ze szpitala, opinię lekarza rodzinnego czy specjalisty, u którego
    chory się leczy itp.). Czy coś jeszcze? Ile może trwać taka sprawa? Czy
    opiekunem prawnym może być osoba niepełnosprawna (grupa inwalidzka - emeryt
    ze sztywną nogą)?
    Proszę przybliż mi ten temat - możer być na priv.

    --
    Darek
    wyciąć anty spam z adresu

  • 6. Data: 2002-06-21 16:04:09
    Od: "Sandra" <d...@w...pl>

    Użytkownik DarekS <n...@a...com.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:aevi22$k2p$...@n...onet.pl...
    > A więc procedura wygląda tak, że pisze sie do sądu okręgowego (czy jest
    > jakiś określony wydział - cywilny, rodzinny? czy tylko wystarczy napisać
    Sąd
    > Okręgowy w XXXX?)

    Sąd Okręgowy Wydz. Cywilny

> [...]
    > Alzheimera. Do wniosku dołacza się kopię dokumentów związanych z chorobą
    > (wypis ze szpitala, opinię lekarza rodzinnego czy specjalisty, u którego
    To wystarczy + dokładne dane osoby kwalifikującej sie do
    ubezwłasnowolnienia.

    Czy coś jeszcze? Ile może trwać taka sprawa?

    Trudno określić /zależne od wpływu spraw, okresów urlopowych,wakacji/

    Czy
    > opiekunem prawnym może być osoba niepełnosprawna (grupa inwalidzka -
    emeryt
    > ze sztywną nogą)?
    Jeśli nie ma kłopotu w poruszaniu sie i będzie gwarantowała opieke,sąd nie
    będzie robił trudności.
    Ale to dopiero druga sprawa odrębna.

    > Proszę przybliż mi ten temat - możer być na priv.

    Ponieważ gdy sąd okregowy wyda orzeczenie o ubezwłasnowolnieniu ,przesle
    kopie do sądu rodzninnego dla miejsca zam. osoby ubezwł. i wtedy w sądzie
    rodzinnym będzie ustanawiana opieka prawna a postepowanie to będzie wszczęte
    z urzędu..

    Sandra

  • 7. Data: 2002-06-24 07:30:19
    Od: "DarekS" <n...@a...com.pl>