  • 11. Data: 2006-08-04 07:08:10
    Temat: Re: Termin wymiany sprzetu komputerowego...
    Od: w...@p...onet.pl

    > sprzetu
    > sadze)?
    >
    > Warunki gwarancji to jedno, a niezgodnosc z umowa to drugie, pytanie z czego
    > skorzytales oddajac sprzet, domyslam, sie ze jednak z gwarancji. W takim
    > przypadku beda trzmac sie warunkow gwarancji.

    poszepralem w ustawie i chyba jednak nie masz racji. Nie ma roznicy pomiedzy
    gwarancja a niezgodnoscia towaru z umowa, a w kazdym razie "warunki gwarancyjne"
    w zaden sposob nie moga ograniczac uprawnien przyslugujacych mi na mocy
    przepisow ww. ustawy.

    Art. 13. 1. Udzielenie kupującemu gwarancji następuje bez odrębnej opłaty przez
    oświadczenie gwaranta, zamieszczone w dokumencie gwarancyjnym lub reklamie,
    odnoszących się do towaru konsumpcyjnego; określa ono obowiązki gwaranta i
    uprawnienia kupującego w przypadku, gdy właściwość sprzedanego towaru nie
    odpowiada właściwości wskazanej w tym oświadczeniu. Nie uważa się za gwarancję
    oświadczenia, które nie kształtuje obowiązków gwaranta.
    2. Sprzedawca udzielający gwarancji wydaje kupującemu wraz z towarem dokument
    gwarancyjny; powinien także sprawdzić zgodność znajdujących się na towarze
    oznaczeń z danymi zawartymi w dokumencie gwarancyjnym oraz stan plomb i innych
    umieszczonych na towarze zabezpieczeń.
    3. Oświadczenie gwarancyjne powinno być sformułowane zgodnie z wymaganiami
    określonymi w art. 3 ust. 1 zdanie pierwsze. Jednakże uchybienie tym wymaganiom
    pozostaje bez wpływu na ważność gwarancji i nie pozbawia kupującego wynikających
    z niej uprawnień.
    4. W dokumencie gwarancyjnym należy zamieścić podstawowe dane potrzebne do
    dochodzenia roszczeń z gwarancji, w tym w szczególności nazwę i adres gwaranta
    lub jego przedstawiciela w Rzeczypospolitej Polskiej, czas trwania i
    terytorialny zasięg ochrony gwarancyjnej. ****Ponadto powinno być w nim zawarte
    stwierdzenie, że gwarancja na sprzedany towar konsumpcyjny nie wyłącza, nie
    ogranicza ani nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z niezgodności
    towaru z umową.****

    tego akurat w dokumencie gwarancyjnym nie ma (zastrzezenia).

    Co wiecej - doktryna na ten temat (do art. 13.4):
    2. Oprócz wymienionych wyżej informacji, których zawarcie w dokumencie
    gwarancyjnym ma stanowić ułatwienie dla kupującego w dochodzeniu jego uprawnień
    gwarancyjnych, ustawa wprowadza obowiązek zastrzeżenia, którego celem jest
    niedopuszczenie do sytuacji wprowadzenia nabywcy w błąd co do przysługujących mu
    uprawnień z tytułu niezgodności towaru z umową, a zatem zapobiegnięcie wywołania
    przekonania o wyłączeniu ww. uprawnień poprzez udzieloną gwarancję.
    [...]Treść przedmiotowego zastrzeżenia wynika także z postanowienia art. 11
    ustawy, który zabrania ograniczenia bądź wyłączenia uprawnień przysługujących
    nabywcy z tytułu niezgodności towaru z umową, co dotyczy także treści
    oświadczenia gwarancyjnego, *****które w żaden sposób nie może pogarszać pozycji
    prawnej kupującego, tj. poprzez eliminację bądź modyfikację uprawnień
    wynikających z ustawy ze względu na niezgodność towaru z umową bądź chociażby
    wpływ na kolejność dochodzenia roszczeń w konkurencji z wynikającymi z
    gwarancji*****. Ustawowy wymóg wprowadzenia przedmiotowego zastrzeżenia,
    podobnie jak wskazanego w zdaniu pierwszym art. 13 ust. 4, ma walor informacyjny
    dla kupującego, do którego winien należeć wybór uprawnienia i jego realizacji
    pomiędzy wynikającymi z gwarancji bądź niezgodności towaru z umową.

    pozdrawiam
    d.

  • 12. Data: 2006-08-04 07:11:02
    Od: w...@p...onet.pl

    > Inflacja moze nie, ale zastanow sie ile ta karta jest teraz warta.
    > Napewno nie 1400zł, prędzej wlaśnie coś okolo tych 700 (choc jak znam
    > rynek IT znacznie mniej).
    > Wiec dlaczego gwarant ma doplacac do wartosci zakupu, jesli wartosc
    > sprzetu jest duuzo nizsza niz w momencie zakupu?

    moge zapytac - a co mnie to obchodzi, skoro przepisy ustawy odnosza sie zarowno
    do np. butow (ktorych wartosc pewnie przez 1,5 roku nie spadnie znacznie) jak i
    sprzetu it (ktory praktycznie w przypadku grafiki/notebookow/ramu/monitorow etc.
    deaktualizuje sie w przeciagu pol roku)?

    > Idac tym tropem, wymienialbym co 3 lata notebooka na najnowszy model,
    > przeciez w momencie zakupu dalem za niego ponad 10tys. a to ze po tych
    > trzech latach jego wartosc to 4, to co mnie to obchodzi ;)

    no to probuj ;) imo prawo stoi po "naszej", a przynajmniej mojej stronie.

    pozdrawiam
    d.

  • 13. Data: 2006-08-04 08:25:21
    Od: Przemyslaw Osmanski <p...@c...gdzies.net.pl>

    w...@p...onet.pl napisał(a):

> [...]
    > sprzetu it (ktory praktycznie w przypadku grafiki/notebookow/ramu/monitorow etc.
    > deaktualizuje sie w przeciagu pol roku)?

    Oj chyba nie, jesli firma obuwnicza wypusci nowy model a na stanie
    bedzie jeszcze stary, to otrzymasz stary, choc pewno cene ma juz duzo
    nizsza z racji wprowadzenia nowego.

    > no to probuj ;) imo prawo stoi po "naszej", a przynajmniej mojej stronie.

    IMHO nie, bo zarowno przy butach jak i przy sprzecie IT chodzi o produkt
    conajmniej tych samych parametrow, a nie tej samej wartosci, a to
    ogromna roznica.

    pozdrawiam,
    Przemek O.

  • 14. Data: 2006-08-04 08:56:25
    Od: w...@p...onet.pl

    > Oj chyba nie, jesli firma obuwnicza wypusci nowy model a na stanie
    > bedzie jeszcze stary, to otrzymasz stary, choc pewno cene ma juz duzo
    > nizsza z racji wprowadzenia nowego.

    pod warunkiem, ze faktycznie - bedzie miala na stanie ten starszy model...do
    tego nowy, nieuzywany (np sprzet inny niz odziez itp.)

    > IMHO nie, bo zarowno przy butach jak i przy sprzecie IT chodzi o produkt
    > conajmniej tych samych parametrow, a nie tej samej wartosci, a to
    > ogromna roznica.

    oczywiscie, ze tak. Determinantem tutaj jest "zastepowalnosc" produktu. A co
    jesli po np. 3 latach (np. mowiac o laptopach) - nie chcesz szybszego, tylko
    chcesz ten swoj - taki sam marniutki (powody nie maja znaczenia), a go nie ma?
    btw polecam komentarz do ustawy, o ktorej mowimy - szczegolnie do art. 8.
    Niezwykle ciekawa lektura - wnioski po analizie wprost szokujace (i to wcale nie
    jakies wydumane i wykombinowane - mozna je wprost wyczytac z
    komentarza)...oczywiscie dla sprzedawcow.

    pozdrawiam
    d.

  • 15. Data: 2006-08-04 10:02:39
    Od: "Stolat" <c...@g...pl>

    > 2. przyznam szczerze, ze spalila mi sie karta graficzna. Karte kupilem w
    > listopadzie 2004 r. byl to gf6800, zaplacilem za nia ok 1400pln. Teraz
    > zostala
    > oddana do firmy, no i zastanawiam sie, co dostane, oczywiscie w przypadku
    > wymiany srzetu na "sprzet nowy" - wg dokumentu gwarancyjnego - bedzie to
    > sprzet
    > o podobnych parametrach.

    JA to ostatnio o na swojej skórze przeszedłem. Uwalił mi się Winfast 6800GT
    256 Ramu
    W zamian dostałem Asusa Extreme N6800GT bo juz WInfastów nie ma :).
    Może następnym razem dostanę cos wyżej.

    A teraz ja mam pytanie bo płyta którą posiadam to SLI, oznacza to ze mogę
    podpiąć 2 IDENTYCZNE karty graficzne ( oczywiście przystosowane do SLI) i
    teraz właśnie jak by poleciała mi jedna i dostałbym inna w zamian, to wtedy
    nie mógłbym ich razem zestawić co w takim wypadku???? Wtedy trzeba
    skorzystać z niezgodności towaru z umowa????

    Pozdrawiam MIchał

  • 16. Data: 2006-08-04 10:08:30
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Stolat wrote:

> [...]
    > zamian, to wtedy nie mógłbym ich razem zestawić co w takim wypadku????
    > Wtedy trzeba skorzystać z niezgodności towaru z umowa????

    Obawiam się, że nie ma znaczenia czy korzystasz z gwarancji czy z
    niezgodności. Ma natomiast znaczenie co kupowałeś: komputer czy dwie
    karty. Jeśli komputer to muszą ci zamienić dwie tak aby komputer był w
    pełni sprawny. Jeśli kupowałeś karty to już twoje ryzyko składacza.
    Wymienią ci tylko jedną zgodnie z warunkami gwarancji lub ustawą.

  • 17. Data: 2006-08-05 00:01:17
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

> [...]
    > pełni sprawny. Jeśli kupowałeś karty to już twoje ryzyko składacza.
    > Wymienią ci tylko jedną zgodnie z warunkami gwarancji lub ustawą.

    Kłopot w tym, że ten wymieniony towar ma spełniać funkcje, które
    spełniał.
    Załóżmy, że spaliła Ci się karta GFX, dostałeś nową, lepszą, ale co Ci po
    tym, jak Twoja była na złącze AGP, a nowa jest na pci-express.

  • 18. Data: 2006-08-05 07:31:36
    Od: w...@p...onet.pl

    > 1. czy ktos wie dlaczego ...

    <cut>

    7800GS ;))
    zwlaszcza, ze mam na mobo agp, to chyba lepiej byc nie moze ;)

    pozdrawiam i powodzenia z "reklamowaniem" czegokolwiek
    d.