  • 1. Data: 2007-03-04 20:49:23
    Temat: Tantiemy za granie cudzych utworów?
    Od: "Lukasz" <l...@p...onet.WYTNIJpl>

    Jak wygląda sytuacja w takim wypadku:
    Na weselu grajkowie grają jakiś popularny polski/zagranicznyprzebój. Czy
    powinni w takim wypadku uzyskać jakąś zgodę i/lub odprowadzić komuś tantiemy
    za skorzystanie z czyjegoś utworu? Komu?

    Dziękuję,
    Łukasz

  • 2. Data: 2007-03-04 21:38:50
    Temat: Re: Tantiemy za granie cudzych utworów?
    Od: "Jasko Bartnik" <a...@s...nadole>

    Dnia 04-03-2007 o 21:49:23 Lukasz <l...@p...onet.WYTNIJpl> napisał(a):

> [...]
    > powinni w takim wypadku uzyskać jakąś zgodę i/lub odprowadzić komuś
    > tantiemy za skorzystanie z czyjegoś utworu? Komu?

    Zgode uzyskuja wlasnie przez owe placenie tantiemow. Komu? STOART, ZAiKS,
    SAWP, ZPAV. Chyba wszystko ...

    --
    Pozdrawiam, Jasko Bartnik.

  • 3. Data: 2007-03-04 21:53:48
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Jasko Bartnik" <a...@s...nadole> napisał w wiadomości

    > Zgode uzyskuja wlasnie przez owe placenie tantiemow. Komu? STOART, ZAiKS,
    > SAWP, ZPAV. Chyba wszystko ...

    Nie popadajmy w przesadę. Maja zapłacić ZAiKS. To się płaci ryczałtem od
    imprezy.

    Stoart chroni i zrzesza wykonawców, a przecież zespół grajków sam to śpiewa.
    ZPAV chroni producentów płyt- też w żaden sposób grajkowie ich praw nie
    naruszają. Co do SAWP, to pierwszy raz się dowiaduję, że coś takiego jest. Ich
    strona http://www.sawp.pl/ nie działa. Nie ma treści strony w cashu
    wyszukiwarek. Z opisu zachowanego w GOOGLE oraz ich statutu wynika, ze zrzeszają
    wykonawców, więc również i w tym wypadku grajki ich praw nie naruszają.

  • 4. Data: 2007-03-04 22:16:43
    Od: "Jasko Bartnik" <a...@s...nadole>

    Dnia 04-03-2007 o 22:53:48 Robert Tomasik <r...@g...pl>
    napisał(a):

    > Nie popadajmy w przesadę. Maja zapłacić ZAiKS. To się płaci ryczałtem od
    > imprezy.

    ZAiKS na pewno.

    STOART:
    "udzielone zezwolenie: 1. na zbiorowe zarządzanie prawami pokrewnymi w
    zakresie artystycznych wykonań utworów muzycznych i słowno-muzycznych na
    następujących polach eksploatacji: utrwalanie; zwielokrotnianie określoną
    techniką; wprowadzanie do obrotu; publiczne odtwarzanie; najem; dzierżawa;
    nadawanie. 2. na pobieranie wynagrodzeń z tytułu publicznego odtwarzania
    artystycznych wykonań dokonywanych za pomocą wprowadzonego do obrotu
    egzemplarza; nadawania artystycznych wykonań dokonywanych za pomocą
    wprowadzonego do obrotu egzemplarza."

    SAWP:
    "Udzielone zezwolenie: I. na zbiorowe zarządzanie prawami pokrewnymi w
    zakresie artystycznych wykonań utworów muzycznych i słowno-muzycznych na
    następujących polach eksploatacji: utrwalanie; zwielokrotnianie określoną
    techniką; wprowadzanie do obrotu; odtwarzanie; najem oraz użyczenie;
    publiczne udostępnianie art. wykonania; nadawanie; reemitowanie. II. na
    pobieranie wynagrodzeń z tytułu: korzystania z praw artystów wykonawców na
    polach eksploatacji wymienionych w Ustawie o prawach autorskich i prawach
    pokrewnych III. na inkasowanie i podział opłat od czystych nośników i
    urządzeń służących do utrwalania utworów na własny użytek. Wypłata części
    opłat uprawnionym organizacjom zbiorowego zarządzania prawami do
    artystycznych wykonań ze sfery audio. Wypłata wynagrodzeń uprawnionym
    artystom - wykonawcom z tego tytułu ze sfery audio."

    ZPAV:
    "udzielone zezwolenie: 1. na zbiorowe zarządzanie prawami pokrewnymi w
    zakresie praw do fonogramów i wideogramów na następujących polach
    eksploatacji: zwielokrotnianie określoną techniką; wprowadzanie do obrotu;
    najem; dzierżawa. 2. na pobieranie wynagrodzeń z tytułu nadawania i
    publicznego odtwarzania wprowadzonego do obrotu wideogramu muzycznego lub
    fonogramu"

    Ci ostatni najmniej ... chyba, ze kapela weselna pusci czasem cos z plyty.
    Jesli chodzi o sama teorie: kapela powinna zaplacic rowniez za
    'puszczanie' swoich utworow; czesc z tej wplaty zostanie pozniej zwrocona
    zespolowi :)

    Cytaty pochodza ze strony
    http://www.prawo.lex.pl/?cmd=korporacje_glowna&zawod
    =15&z=1

    --
    Pozdrawiam, Jasko Bartnik.

  • 5. Data: 2007-03-04 23:09:57
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Jesli chodzi o sama teorie: kapela powinna zaplacic rowniez za 'puszczanie'
    > swoich utworow; czesc z tej wplaty zostanie pozniej zwrocona zespolowi :)

    Tak, a jak nie zapłaci, to sama przeciwko sobie złoży wniosek o ściganie. Nie
    popadajmy już w parodię. STOART zrzesza wykonawców. Weź mi wskaż, w którym
    miejscu naruszam prawa wykonawcy śpiewając jakąś piosenkę?

  • 6. Data: 2007-03-04 23:37:33
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 04.03.2007 Robert Tomasik <r...@g...pl> napisał/a:
    > popadajmy już w parodię. STOART zrzesza wykonawców. Weź mi wskaż, w którym
    > miejscu naruszam prawa wykonawcy śpiewając jakąś piosenkę?

    Ogólnie? Jeśli robisz to publicznie i nie są spenione przesłanki
    wymienione w art. 31 to chyba jednak naruszasz.

    --
    Marcin

  • 7. Data: 2007-03-04 23:42:50
    Od: "Jasko Bartnik" <a...@s...nadole>

    Dnia 05-03-2007 o 00:09:57 Robert Tomasik <r...@g...pl>
    napisał(a):

> [...]
    > ściganie. Nie popadajmy już w parodię. STOART zrzesza wykonawców. Weź mi
    > wskaż, w którym miejscu naruszam prawa wykonawcy śpiewając jakąś

    To zalezy od charakteru owego wykonania. PA:

    Art. 17.
    Jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, twórcy przysługuje wyłączne prawo do
    korzystania z utworu i rozporządzania nim na wszystkich polach
    eksploatacji oraz do wynagrodzenia za korzystanie z utworu.

    Art. 31.
    Wolno nieodpłatnie wykonywać publicznie rozpowszechnione utwory podczas
    ceremonii religijnych, imprez szkolnych i akademickich lub oficjalnych
    uroczystości państwowych, jeżeli nie łączy się z tym osiąganie pośrednio
    lub bezpośrednio korzyści majątkowych i artyści wykonawcy nie otrzymują
    wynagrodzenia, z wyłączeniem imprez reklamowych, promocyjnych lub
    wyborczych.

    --
    Pozdrawiam, Jasko Bartnik.

  • 8. Data: 2007-03-05 12:09:29
    Od: ps <p...@g...pl>

    Lukasz napisał(a):
> [...]
    > powinni w takim wypadku uzyskać jakąś zgodę i/lub odprowadzić komuś tantiemy
    > za skorzystanie z czyjegoś utworu? Komu?

    Z tego co pamiętam to do celów 'humorystycznych' typu kabaret czy inne
    parodie można było wszystko brać bez problemów. Dlatego nie muszą nic
    płacić ;-)

  • 9. Data: 2007-03-08 20:41:38
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z niedziela, 4 marca 2007 21:49
    (autor Lukasz
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <esfbd4$ha8$1@news.onet.pl>):

> [...]
    > powinni w takim wypadku uzyskać jakąś zgodę i/lub odprowadzić komuś
    > tantiemy za skorzystanie z czyjegoś utworu? Komu?

    Jeżeli robią to odpłatnie, to do właściciela praw autorskich majątkowych.
    Najczęściej pośredniczy w tym ZAIKS, ale niekoniecznie.

    --
    Jego Ponurość Tristan
    * Forum WO: http://forum.alrauna.org/

  • 10. Data: 2007-03-08 20:42:32
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z niedziela, 4 marca 2007 22:53
    (autor Robert Tomasik
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <esffkk$8d7$1@inews.gazeta.pl>):

    > Nie popadajmy w przesadę. Maja zapłacić ZAiKS. To się płaci ryczałtem od
    > imprezy.

    A dlaczego ZAIKS? A ja nie jestem zrzeszony w ZAiKS... A jak zaśpiewają
    moje?