  • 1. Data: 2003-10-16 16:12:10
    Temat: TPSA - regulamin DSL a dzialalnosc gospodarcza
    Od: s...@a...gda.pl.invalid (Marek Michalkiewicz)

    Tak, tym razem chodzi mi o DSL - nie SDI.

    http://www.telekomunikacja.pl/biznes/msp/internet/ds
    l/regulamin_dsl_new.pdf

    Nie mam jeszcze DSL - na razie zastanawiam się, czym to grozi ;)
    (nie jestem prawnikiem, więc poprawcie jeśli gdzieś nie mam racji)

    Czytam sobie i w kilku miejscach jest użyte takie pojęcie, jak
    "zawarcie Umowy w celu nie związanym bezpośrednio z prowadzoną
    przez Abonenta działalnością gospodarczą". Pytanie: co autor
    chciał przez to powiedzieć? Jaki może być cel tych zapisów?
    I czy przy zawieraniu umowy o DSL na firmę (mieszczącą się
    w domu, łącze używane zarówno w firmie, jak i prywatnie):

    - TPSA spyta mnie w jakim celu zawieram umowę (czy związanym
    bezpośrednio z działalnością, czy też nie)
    - TPSA sama stwierdzi, w jakim celu
    - DSL na firmę -> automatycznie w celu bezpośrednio związanym
    z działalnością gospodarczą

    Paragraf 12. Jeśli w celu nie związanym bezpośrednio ... -
    TPSA nie może mi wypowiedzieć umowy bez powodu (bo tak chcą)
    za 30-dniowym okresem wypowiedzenia.

    Paragraf 26, punkt 3. Jeśli w celu nie związanym bezpośrednio ... -
    mogę odstąpić od umowy w ciągu 30 dni, jeśli TPSA podniesie opłaty.

    Czyli wydaje się, że nie warto zawierać umowy w celu związanym
    bezpośrednio z prowadzoną działalnością gospodarczą, szczególnie
    na czas określony.

    1. mogą wypowiedzieć mi umowę kiedy chcą (choćby po miesiącu
    świadczenia usługi) zachowując 30-dniowy okres wypowiedzenia
    i wysoka opłata instalacyjna przepadła.

    2. podczas umowy na czas określony (a pewnie będzie wiele takich
    na 3 lata, z promocji DSL+TP za 1 PLN), mogą podnieść ceny nawet
    o 1000% jeśli zechcą, a ja nie mogę bezkarnie zrezygnować.

    Przy okazji - zwracam uwagę na paragraf 11, punkt 4, podpunkt 3.
    Szkoda, że nie ma podobnego zapisu działającego w drugą stronę -
    "Abonent może wypowiedzieć umowę z TPSA ze skutkiem natychmiastowym
    bez żadnych konsekwencji, jeśli TPSA nie przestrzega przepisów
    Prawa Telekomunikacyjnego". Nie byłoby problemów np. z preselekcją :)

    Sieci osiedlowe na DSL można robić (jeszcze - do następnej wersji
    regulaminu ;), ale trzeba to robić legalnie: zarejestrować firmę
    i zgłosić działalność telekomunikacyjną do URTiP, inaczej TPSA może
    rozwiązać umowę bez zachowania okresu wypowiedzenia :(

    pozdrawiam
    Marek

  • 2. Data: 2003-10-16 21:41:56
    Temat: Re: TPSA - regulamin DSL a dzialalnosc gospodarcza
    Od: s...@a...gda.pl.invalid (Marek Michalkiewicz)

    In pl.misc.telefonia Marek Michalkiewicz <s...@a...gda.pl.invalid> wrote:

    OK, trochę poczytałem Kodeks Cywilny i chyba doszedłem o co chodzi...
    Art. 22 [1] (działalność gospodarcza -> nie konsument) i niedozwolone
    postanowienia umowne (niestety przepisy te chronią tylko konsumentów):

    : Paragraf 12. Jeśli w celu nie związanym bezpośrednio ... -
    : TPSA nie może mi wypowiedzieć umowy bez powodu (bo tak chcą)
    : za 30-dniowym okresem wypowiedzenia.

    Art. 385 [3] (15) - "bez wskazania ważnych przyczyn"

    : Paragraf 26, punkt 3. Jeśli w celu nie związanym bezpośrednio ... -
    : mogę odstąpić od umowy w ciągu 30 dni, jeśli TPSA podniesie opłaty.

    Art. 385 [3] (20)

    : Czyli wydaje się, że nie warto zawierać umowy w celu związanym
    : bezpośrednio z prowadzoną działalnością gospodarczą, szczególnie
    : na czas określony.

    Ale niestety, biorąc DSL jako osoba fizyczna (by móc cieszyć się
    prawami konsumenta - brak niedozwolonych postanowień umownych):
    - nie mogę wliczyć instalacji i abonamentu w koszty firmy
    - nie mogę legalnie wykonywać działalności telekomunikacyjnej
    (chociaż... może mogę jakoś odsprzedać własnej firmie która
    mieści się w tym samym lokalu i ma takie prawo?)

    Jedno jest pewne - dobrze jest być monopolistą...

    Marek

  • 3. Data: 2003-10-18 19:01:06
    Od: "Yeti" <b...@p...onet.pl>

    A po co ma telekomuna odstępować od umowy, jeżeli będziesz płacił co miesiąc
    149 zł.
    Oni zarabiają na tym a nie na opłatach instalacyjnych.
    Zakładam, że abonament bedziesz płacił regularnie.
    A co do cen to rosnąć nie będą, bo jakby nie patrzeć istnieje konkurencja
    na rynku dostawców internetu.
    Choćby ostatnia obniżka z 199 na 149

    Pablo

  • 4. Data: 2003-10-18 21:00:40
    Od: s...@a...gda.pl.invalid (Marek Michalkiewicz)

    In pl.misc.telefonia Yeti <b...@p...onet.pl> wrote:
    : A po co ma telekomuna odstępować od umowy, jeżeli będziesz płacił co miesiąc
    : 149 zł.

    Chodzi o DSL 512 (249 + VAT), nie Neo+. Skoro nie ma po co, to po co
    zostawili sobie taką możliwość tam gdzie mogli - stosują pewne zapisy
    wobec firm, a wobec konsumentów już nie (bo byłyby to niedozwolone
    postanowienia umowne). Mogą mieć w tym jakiś cel - przecież prościej
    byłoby mieć dla firm te same warunki co dla konsumentów.

    : Oni zarabiają na tym a nie na opłatach instalacyjnych.

    Opłata instalacyjna za DSL jest wysoka (799 + VAT) i nie podlega
    zwrotowi przy rozwiązaniu umowy (nawet jeśli to TPSA wypowie umowę
    bez żadnej winy z mojej strony). Coś tu nie gra, ale tak jest...

    : A co do cen to rosnąć nie będą, bo jakby nie patrzeć istnieje konkurencja
    : na rynku dostawców internetu.

    To ja chcę szybko do tej konkurencji, żeby mi zaproponowała coś
    podobnego do DSL 512 (chociaż 256/128 CIR=0 za 300 PLN + VAT
    miesięcznie, ze stałym publicznym IP, możliwością zmiany revDNS
    i udostępniania poza lokal) w mojej lokalizacji :-)

    Będzie sporo umów na 3 lata (promocja "DSL+TP", instalacja za 1 PLN,
    tylko dla firm) i jeśli dobrze zrozumiałem regulamin, TPSA ma prawo
    podnieść ceny i klient nie może odstąpić od umowy bez konsekwencji.
    Proponuję zastanowić się, co może zrobić TPSA np. za rok...

    : Choćby ostatnia obniżka z 199 na 149

    z 299 na 249 :-)

    Marek

  • 5. Data: 2003-10-19 11:30:02
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 18 Oct 2003 21:00:40 +0000 (UTC), Marek Michalkiewicz wrote:
> [...]
    >postanowienia umowne). Mogą mieć w tym jakiś cel - przecież prościej
    >byłoby mieć dla firm te same warunki co dla konsumentów.

    Ale te zapisy sa korzystne dla firm. Widac traktuja konsumenta jako
    konsumenta - konsumuje i placi, wypowiada mu sie, przestaje konsumowac
    i placic.

    A w firmie takie wypowiedzenie moze sie wiazac z duzymi dodatkowymi
    kosztami - zerwanie umow z innymi kontrahentami na swiadczenie
    uslug, zmiana rozreklamowanych adresow itp.

    Swoja droga musze to przeczytac uwaznie - mam IDSL na linii
    z abonamentem oszczednym .. nie moga wypowiedziec IDSL ?
    swietnie :-)

    J.

  • 6. Data: 2003-10-19 15:34:35
    Od: s...@a...gda.pl.invalid (Marek Michalkiewicz)

    :
    : A w firmie takie wypowiedzenie moze sie wiazac z duzymi dodatkowymi
    : kosztami - zerwanie umow z innymi kontrahentami na swiadczenie
    : uslug, zmiana rozreklamowanych adresow itp.

    Tak by się wydawało na logikę - ale jest dokładnie odwrotnie! Tak mi
    się przynajmniej wydaje, a czytałem ten regulamin kilka razy, zresztą
    zgadza się to z przepisami KC które podałem wcześniej w tym wątku
    (korzystnymi dla konsumentów - i tylko konsumentów, niestety).

    Aha - może mówimy o różnych wersjach tego samego regulaminu :-)
    Znam conajmniej dwie, różniące się długością, datą utworzenia PDF-a
    (acroread: File -> Document Properties -> Summary) i jeszcze paroma
    szczegółami (m. in. w paragrafie 12), chociaż obie to niby ten sam
    regulamin ważny od 1 czerwca 2002. Pierwsza wersja ściągnięta ze
    strony TPSA kilka miesięcy temu, a druga kilka dni temu:

    1. 45576 bajtów, 27 marca 2003
    2. 45746 bajtów, 26 maja 2003 - zakładam, że ta wersja obowiązuje

    Pozostaje pytanie, jaką wersję dostaje się przy zawarciu umowy ;-)

    : Swoja droga musze to przeczytac uwaznie - mam IDSL na linii
    : z abonamentem oszczednym .. nie moga wypowiedziec IDSL ?

    Jako konsument, czy w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą?

    Marek