  • 1. Data: 2008-06-04 15:29:30
    Temat: Sprzedaż nieistniejącego (spłaconego) długu firmie 'windykacyjnej'?
    Od: "nobic" <n...@p...fm>

    Witam,

    mam takie pytanie: jak od strony prawnej (a właściwie odpowiedzialności
    prawnej, cywilnej czy może karnej) wygląda sprzedaż przez firmę
    nieistniejącego (w tym wypadku spłaconego na mocy umowy ugodowej co do
    złotówki) długu innej firmie?

    Dokładnie sprawa wygląda następująco: prowadziłem 6 lat temu firmę (spółka
    cywilna) która zbankrutowała. Zostaliśmy z różnymi długami wobec różnych
    przedsiębiorstw (głównie jeden ze spedytorów i ERA czyli PTC). Nie mieliśmy
    możliwości spłacenia wszystkich w od razu a co więcej jeden za wspólników
    (było nas trzech) odmówił w ogóle spłacania długów (bo się obraził na cały
    świat, bo myślał, że jest ponad prawem i nic mu nie zrobią). Ponieważ, mimo
    odpowiedzialności każdego ze wspólników za całość zadłużenia, nie chcieliśmy
    spłacać jego części długu dogadaliśmy się ze wszystkimi
    wierzycielami(również z Erą) na podzielenie długu na 3 części, które
    będziemy spłacać w ratach. Wierzyciele chętnie na to przystali bo uznali, że
    lepiej miec pewne 2/3 długu spłacone i szarpać się w sądzie z jednym, niż
    nie mieć nic i szarpać się ze wszystkimi.
    Ja i drugi wspólnik swoje części spłaciliśmy w ratach i o sprawie
    zapomnieliśmy (ostatnie raty wpłacaliśmy jakieś 5 lat temu). Jeden incydent
    w tym czasie się wydarzył, mianowicie Era przysłała list w którym groziła
    sądem (już po podpisaniu ugody pozasądowej i pierwszych wpłatach). Po
    interwencji w dziale prawnym (który przygotowywał ugodę) dowiedzieliśmy się
    od pracownika, ze system komputerowy nie "rejestruje" ugód i takie "groźby"
    są drukowane automatycznie, ale że sprawę już wyjaśnili. I faktycznie pewnie
    wyjaśnili komuś, bo nic więcej nigdy od nich nie dostałem.

    I oto nagle jakiś rok temu zaczęły przychodzić listy od Ultimo że Era
    sprzedała im dług i coś tam. Poczytałem sobie trochę o Ultimo i zlałem
    sprawe. Listy nie były oczywiście polecone, zaadresowane były na
    nieistniejącą firmę oraz adres pod którym dawno już nie mieszkam i tylko
    przez dobre układy z obecnym lokatorem w ogóle te listy docierały do mnie
    (inny pewnie by je darł i wyrzucał do kosza).
    No ale dzisiaj się postarali i na adres właściwy (nie wiem jakim cudemm,
    chociaz z drugiej strony to geniusza nie trzeba, zeby mnie znalazl bo się
    nie ukrywam) wysłali że będą kierować sprawę do sądu. Oczywiście znowu
    zaadresowane na nieistniejącą firmę i znowu list zwykły. Jako że po sądach
    nie chce mi się jeździć, tracić całe dnie i mase pieniędzy tylko po to żeby
    się tłumaczyć z tego że nie jestem wielbłądem (oczywiście mam oryginał umowy
    ugodowej i potwierdzenia wpłat), to postanowiłem się skontaktować z Erą. A
    tam, paniusia, że ona nic nie wie, że jak dział prawny to nic im nie
    powiedzieli, ze w systemie jest dług i że go sprzedali bo tak mają i
    właściwie to o co mi chodzi, bo przecież komputer mówi, że jest dług to dług
    jest i żebym dokumenty przesłał. Oczywiście zaraz to zrobię, a także napiszę
    do pani z działu prawnego, co 6 lat temu się sprawą zajmowała (cały czas na
    szczęście pracuje w Erze).

    No ale ręce mi opadły bo to że mają burdel w firmie to nie moja wina i
    możliwe, że narobili mi duże kuku (KRD? BIK?), więc chciałem się dowiedzieć,
    czy jakaś odpowiedzialność karna lub cywilna ciąży na kimś, kto sprzedaje
    nieistniejące zadłużenie. Bo mówiąc szczerze mam ochotę im za to dokopać
    (albo chociaż postraszyć, to może jakieś minuty darmowe dostanę w ramach
    zadość uczynienia :))

    --
    Pozdrawiam,

    Nobic

  • 2. Data: 2008-06-04 19:46:36
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "nobic" <n...@p...fm> napisał w wiadomości

    Gdyby dało się dowieść, że ktoś celowo sprzedał nieistniejący dług, to
    spokojnie można mu stawiać zarzut oszustwa. Rzecz w tym, że oni te długi
    sprzedają masowo i sprzedający spokojnie się wyłga błędem. Gdyby dług
    trafił do BIG, to ewentualnie można by było próbować dochodzić naruszenia
    dobrego imienia Twojego i Twojej firmy.

    W mojej ocenie, biorąc pod uwagę przedawnienie roszczenia, to specjalnie
    jakimiś wielkimi pismami bym sobie głowy nie zawracał. Faksem wysłał bym
    pismo do tej firmy windykacyjnej z powiadomieniem ERY, że mają błąd, bo ani
    Ty, ani Twój drugi wspólnik dłużnikami nie są. Dołączyć tę umowę ugody.
    Wpłat niech sobie sami szukają, tylko nadmienić, że w takim to a takim
    okresie je uregulowałeś.

    Rzecz w tym, że opierając się na doświadczeniach innych tu piszących (sam
    akurat nie miałem przyjemności toczenia takich bojów), to w firmach
    windykacyjnych najprawdopodobniej tych wyjaśnień nikt nie czyta. Oni
    hurtowo co jakiś czas wysyłają te wezwania licząc na to, że jakiś tam
    odsetek dla świętego spokoju im zapłaci. Statystycznie musi się im to
    pewnie opłacać.

  • 3. Data: 2008-06-04 22:52:03
    Od: "Nobic" <n...@p...fm>

> [...]
    > spokojnie można mu stawiać zarzut oszustwa. Rzecz w tym, że oni te długi
    > sprzedają masowo i sprzedający spokojnie się wyłga błędem.

    Ja rozumiem, bo wiem jak sprzedawanie takich długów działa, ale co to za
    błąd, skoro od 6 lat wiadomo jest (przyznała to pracownica firmy w emailu
    sprzed 6 lat), że system nie "rejestruje" ugód pozasądowych? I nikt tego
    przed długie 6 lat nie naprawił? Jak dla mnie to nie jest już błąd tylko
    bardzo duże zaniedbanie prowadzące do postania wielu takich błędów.
    Prawdopodobnie do takich Ultimo i innych trafiło więcej takich jak ja. Z
    drugiej strony to może nie bo chyba mało kto spłaca dobrowolnie zobowiązania
    :)

    A co ze sprawami podatkowymi? Przecież chyba w końcu wpisali ostatecznie te
    20 tysięcy w straty. Czyli zapłacili 3800 zł podatku mniej ;) Zastanawiam
    tylko jak im się bilans zgodził :)

    A co z ochroną danych osobowych? Bez podstawie przekazali innemu podmiotowi
    moje dane osobowe.

    > Gdyby dług trafił do BIG, to ewentualnie można by było próbować dochodzić
    > naruszenia dobrego imienia Twojego i Twojej firmy.

    To własnie będę sprawdzał, pismo już wydrukowane, opłata też, zastanawiam
    się tylko jak to wysłać bo przecież poczta strajkuje :) Mam pewne
    podejrzenia, że ten dług trafił do BIG, bo ostatnio odmówił mi bank kredytu
    (tyle że nie mój bank, tzn nie taki w którym mam RORa i rachunek firmowy
    tylko taki z "ulicy", mój bank - Mutlibank - daje mi co chcę na podstawie
    przychodów i wieloletniej współpracy) a Pani tylko powiedziała przez
    telefon, że "ma pan coś w BIGu" (albo w BIKu, niestety niedosłyszałem, a nie
    chciało mi się już dzwonić bo kobieta strasznie niemiła była, jakby z
    gwałcicielem rozmawiała...) więc zamówiłem oceny od obydwu (chociaz z tego
    co rozumiem to dług z Ery nie mógł do BIKu trafić bo tam sa tylko informacje
    instutucji finansowych). W sumie warto sprawdzić czasami czy jakiś bzdetów
    nie ma.

> [...]
    > ani Ty, ani Twój drugi wspólnik dłużnikami nie są. Dołączyć tę umowę
    > ugody. Wpłat niech sobie sami szukają, tylko nadmienić, że w takim to a

    Do Ultimo nie będę nic wysyłał, bo chociaż moja znajomość prawa jest znikoma
    (mieliśmy w sumie na 1,5 roku na studiach, ale to stanowczo za mało) to
    wydaje mi się, że żaden stosunek cywilno-prawny mnie z firmą Ultimo nie
    łączy i nie mam obowiązku z niczego im się tłumaczyć (dług nie istnieje, tak
    więc nie jestem ich dłużnikiem a oni moim wierzycielem). Zresztą poczytałem
    sobie o tej firmie, czyli jak działają zastraszając ludzi i próbując
    dochodzić przedawnionych długów. W pierwszym czy drugim piśmie straszyli
    mnie, że windykatorzy z ich firmy będą odwiedzać mnie, moją rodzinę i moich
    znajomych a także powiadomią zakład pracy o moim "długu".
    Dlatego zamierzam kontaktować się jedynie z Erą i od nich będę wymagał
    wyprostowania wszystkiego.

    Apropos przedawnienia to po jakim czasie przedawnia się takie zobowiązanie
    (coś kiedyś wyczytałem, że firma-firma to 3 lata czy jakoś tak)?

> [...]
    > hurtowo co jakiś czas wysyłają te wezwania licząc na to, że jakiś tam
    > odsetek dla świętego spokoju im zapłaci. Statystycznie musi się im to

    No ja wiem, bo czytam czasami grupę i szukając wiadomości o Ultimo
    przejrzałem archiwum i dlatego nie zamierzam w ogóle się z nimi kontaktować.
    Z tego co pisali ludzie tutaj i na forach to danie jakiegokolwiek znaku
    życia może dopiero człowiekowi zaszkodzić (wtedy się aktywują inne komórki
    "firmy", czyli ci nękacze-odwiedzacze).

    --
    Pozdrawiam,

    Nobic

  • 4. Data: 2008-06-04 23:25:36
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 4 Jun 2008, nobic wrote:

> [...]
    > Ja i drugi wspólnik swoje części spłaciliśmy w ratach i o sprawie
    > zapomnieliśmy (ostatnie raty wpłacaliśmy jakieś 5 lat temu).

    Jedno pytanie.
    Czy wierzyciele *zrzekli się* długu (w wysokości 1/3 zobowiązania) wobec
    was, czy jak tam to ujęli?
    Odpowiedzialność solidarna jest w przypadku SC ustawowa, więc nie można
    jej "zniknąć" umową. IMVHO (nie jestem prawnikiem) taką drogę daje
    jedynie ustawowy zapis art. 373
    Ale tam literalnie wymieniono "zwolnienie z długu lub zrzeczenie się".
    Czyli umowa powinna wyraźnie wskazywać, że tak właśnie jest (nie że
    "każdy ze wspólników zapłaci 1/3 sumy", lecz "zrzekają się wobec
    X i Y zapłaty 1/3 sumy" albo "zrzekają się wobec X zapłaty 2/3 sumy
    oraz wobec Y zapłaty 2/3 sumy").

    IMVHO najważniejsze może być to co napisał Robert - przedawnienie... :)

    Ale tak dla formalności pytam!

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2008-06-05 01:09:13
    Od: "Nobic" <n...@p...fm>

    > On Wed, 4 Jun 2008, nobic wrote:
    > Jedno pytanie.
    > Czy wierzyciele *zrzekli się* długu (w wysokości 1/3 zobowiązania) wobec
    > was, czy jak tam to ujęli?
    > [...]

    "Niniejszą ugodą Wierzyciel zrzeka się dochodzenia kwoty xxx, która stanowi
    2/3 kwoty wierzytelności od yyy jako wspólnika [...]" dokładnie tak jest w
    ugodzie, więc chyba dobrze jest ale dzięki za zwrócenie uwagi, dla
    ciekawości muszę inne przejrzeć :) Pamiętam, że jakiś cywilista wtedy tę
    ugodę oglądał.
    Drugi współnik miał identyczną.

    > IMVHO najważniejsze może być to co napisał Robert - przedawnienie... :)

    No to napewno tak a jeszcze jest jedna rzecz, której nie dodałem: trzeci
    wspólnik jakoś po mniej więcej 1,5 roku zmądrzał, bo zobaczył, że my mamy
    spokój (prawny i duchowy :) ) a jego ciągają po sądach, straszą, musi
    ukrywać swoje miejsce zamieszkania, zarobki itp, więc z tego co wiem i z
    tego co się zarzeka (chociaż kontakt mamy słaby) to w końcu też spłacił
    swoją część i też pozawierał jakieś tam ugody. Tak więc generalnie
    Wierzyciele zostali spłaceni (wszyscy w tym też oczywiście Era). I tylko Era
    ma tak fantastyczny "system" że sprzedają wierzytelnosći, które zostały im
    zwrócone.

    Ja chyba też taki biznes otworze: nieistniejące wierzytelności tanio
    sprzedam. Może na Allegro wystawić? Chociaż to już temat na inną grupę :)

    --
    Pozdrawiam,

    Nobic

  • 6. Data: 2008-06-05 11:12:12
    Od: Maverick <k...@N...pl>

    Nobic pisze:
> [...]
    >
    > Ja chyba też taki biznes otworze: nieistniejące wierzytelności tanio
    > sprzedam. Może na Allegro wystawić? Chociaż to już temat na inną grupę :)

    Czemu nie wspomniales o tym w pierwszym poscie? bo z tego wynika ze
    wierzytelnosci nie ma - a wiec Era musi wszystko naprostowac. Jesli by
    zostawala 1/3 wierzytelnosci to pytanie co bylo w umowie - ale to juz
    wyjasniles. Natomiast jesli nie ma wierzytelnosci to nie ma duzego
    znaczenia co jest w umowie, wiec po sprawie - pismo do Ery i niech
    prostuja wszystko.

    --
    Regards,
    Maverick