  • 1. Data: 2003-07-27 10:46:54
    Temat: Spolka cywilna.
    Od: Tomasz Kałużny <camuflage@QWA_NIE_SPAMUJ.poczta.fm>

    Czy na wekslu wystawionym przez spolke cywilna musza znalezc sie podpisy
    wszystkich (w tym wypadku trzech) wspolnikow?

    Pozdrawiam. Tomek.

  • 2. Data: 2003-07-27 19:23:39
    Temat: Re: Spolka cywilna.
    Od: " " <s...@N...gazeta.pl>

    Zgodnie z uchwałą Sądu Najwyższego z 31 marca 1993r. spółka cywilna nie ma
    zdolność wekslowej oznacza to, że nie może samodzielnie zaciągać zobowiązań
    wekslowych. Pogląd ten jest tym bardziej aktualny po wejściu w życie Kodeksu
    Spółek Handlowych i Ustawy - Prawo działalności gospodarczej. Po wejściu w
    życie tych aktów, spółka cywilna przestała być przedsiębiorcą, a
    przedsiębiorcami zostali wspólnicy spółki cywilnej, czyli, żeby zobowiązanie
    wekslowe było ważne, weksel musi być wystawiony (podpisany) przez wszystkich
    wspólników spółki, upoważnionych do prowadzenia spraw spółki.

  • 3. Data: 2003-07-27 21:39:52
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Uważam, że nie do końca masz rację. Podpisany na przykład przez dwóch
    spośród trzech wspólników będzie ważny w stosunku do nich. Nie widzę powodu,
    by miał być nieważny. Ale przyznaję, że zasadniczo nie będzie wiązał
    trzeciego wspólnika, który nie złoży podpisu. Przynajmniej bezpośrednio.

  • 4. Data: 2003-07-28 19:12:54
    Od: " solitarius " <s...@N...gazeta.pl>

    > Uważam, że nie do końca masz rację. Podpisany na przykład przez dwóch
    > spośród trzech wspólników będzie ważny w stosunku do nich. Nie widzę
    powodu,
    > by miał być nieważny.

    Miałem na myśli zobowiązanie weklsowe które ma być zaciągnięte w imieniu
    spółki, gdyż o to (chyba ?)chodziło w pytaniu.
    Aby wszyscy wspólnicy s.c. odpowiadali z weksla solidarnie (art. 864 KC),
    musi być on podpisany przez wszystkich wspólników upoważnionych do
    reprezentowania spółki, inaczej weksel jest wystawiony tylko w imieniu osób
    podpisanych na dokumencie (współnicy działają wtedy jako osoby fizyczne a
    nie jako przedsiębiorcy).
    Zaciągnięcie zobowiązania wekslowego jes zawsze czynnością przekraczającą
    tzw. zakres zwykłego zarządu w spółce dlatego musi być podpisany przez
    wszystkich współników, chyba, że co innego wynika z umowy spółki.

  • 5. Data: 2003-07-28 21:56:34
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Ale ja się zastanawiam, czy spółka cywilna jako sama może odpowiadać z
    weksla. Przecież ona nie ma osobowości prawnej. Więc jeśli podpiszą to Ci
    trzej wspólnicy, to i tak będą odpowiedzialni nie jako spółka, tylko jako
    trzy osoby fizyczne.

  • 6. Data: 2003-07-29 18:39:43
    Od: " solitarius" <s...@N...gazeta.pl>

    Ale ja się zastanawiam, czy spółka cywilna jako sama może odpowiadać z
    weksla. Przecież ona nie ma osobowości prawnej.

    Odp: Z żadej z moich wypowiedzi nie wynika, żebym uważał, że spółka cywilna
    ma zdolność wekslową, dlatego cytowałem stosowną uchwałę Sądu Najwyższego.
    Spółka cywilna nie odpowiada dlatego, że nie ma zdolności prawnej, którą
    mają m.in. osoby prawne i spółki osobowe.

    Więc jeśli podpiszą to Ci trzej wspólnicy, to i tak będą odpowiedzialni nie
    jako spółka, tylko jako trzy osoby fizyczne.

    Odp: Zgadza się ale jeśli podpiszą wszyscy to będą odpowiedzialni solidarnie
    a to duża różnica, poza tym będą odpowiadali jak przedsiębiorcy co ma wpływ
    np. na włąściwość Sądu.

  • 7. Data: 2003-07-30 07:17:10
    Od: Tomasz Kałużny <camuflage@QWA_NIE_SPAMUJ.poczta.fm>

    Użytkownik "Tomasz Kałużny" <camuflage@QWA_NIE_SPAMUJ.poczta.fm> napisał w
    wiadomości news:bg0ahi$ih0$1@inews.gazeta.pl...
    > Czy na wekslu wystawionym przez spolke cywilna musza znalezc sie podpisy
    > wszystkich (w tym wypadku trzech) wspolnikow?

    Dziekuje za wszystkie odpowiedzi. To pozwoli mi mam nadzieje skutecznie
    zabezpieczyc sie w transakcjach z w/w spolka.

    Pozdrawiam. Tomek.