  • 1. Data: 2003-07-27 07:18:45
    Temat: Odzyskanie długu od osoby prowatnej.
    Od: "anonimowy" <a...@n...pl>

    Witam.
    Chciałem prosić Was o poradę. 8 miesięcy temu pożyczyłem koledze sumę 400
    zł. Nie brałem wtedy żadnego dokumentu na to, że on pożyczył ode mnie. Przez
    ten czas nie oddał nic, tłumacząc zawsze że odda to następnego dnia, to za
    tydzień. Miesiąc temu pojechałem do niego i podpisał mi oświadczenie
    następującej treści:
    Ja, XXXXXXXXXXXX, zamieszkały w XXXXXXXX przy ulicy XXXXXXXXX nr PESEL
    XXXXXXXX, oświadczam, że pożyczyłem od XXXXXXXXXXXXX zamieszkalego w
    XXXXXXXXXXX przy ulicy XXXXXXXX, PESEL XXXXXXXXX sumę 400,00 zł (czterysta
    złotych). Powyższą sumę zobowiązuję się oddać do dnia 13 lipca 2003r., co
    poświadczam własnoręcznym podpisem.
    No i jego podpis złożony w mojej obecności.
    Chciałem zapytać jakie kroki teraz powinienem podjąć, aby odzyskać te
    pieniądze? Nie wyklucam drogi sądowej, ale nie wiem jak się do tego zabrać.
    Czy powinienem do niego wysyłać np. listem poleconym wezwanie do zapłaty
    ostateczne?
    Pozdrawiam serdecznie.
    Andrzej

  • 2. Data: 2003-07-27 19:47:39
    Temat: Re: Odzyskanie długu od osoby prowatnej.
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Nie ma obowiązku, by osoba fizyczna wysyłała wezwanie, skoro termin
    wyznaczono. Jak wyślesz, to będzie to świadczyło o Twojej dobrej woli. A
    później złóż wniosek o wydanie nakazu zapłaty z dołączonym oryginałem tego
    oświadczenia.

  • 3. Data: 2003-07-28 16:06:17
    Od: "anonimowy" <a...@n...pl>

> [...]
    > później złóż wniosek o wydanie nakazu zapłaty z dołączonym oryginałem tego

    Jakie są koszty złożenia takiego wniosku i orientacyjnie jak wygląda wtedy
    procedura sądu?
    Pozdrawiam i dziękuję za odpowiedź

  • 4. Data: 2003-07-28 16:22:36
    Od: "anonimowy" <a...@n...pl>

> [...]
    > później złóż wniosek o wydanie nakazu zapłaty z dołączonym oryginałem tego

    Spytam jeszcze z ciekawości..
    Czy według prawa i art. 481. § 1 K.C. mam prawo do odsetek?
    Wydaje mi się, że tak, ale wole zapytać.
    Pozdrawiam

  • 5. Data: 2003-07-28 19:36:16
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Koszty, to przed sądem 2% kwoty roszczenia plus później klauzula
    wykonalności chyba 30 zł. Sąd powinien wydać nakaz zapłaty i przesłać go
    Twojemu dłużnikowi. Ten ma 14 dni na odwołanie się. Później uprawomocnienie
    i tyle. Zostaje ściągnąć, ale że kwota nie wielka, to moim zdaniem powinno
    się udać. Co do odsetek, to oczywiście się należą. I co ważne, złożenie
    pozwu jest jedynym momentem, w którym już wymagane odsetki możesz doliczyć
    do długu. Dalsze odsetki będą się liczyć od tak zsumowanej kwoty. Z tym że
    również od tak zsumowanej kwoty zapłacisz koszty sądowe.

  • 6. Data: 2003-07-29 07:47:49
    Od: "anonimowy" <a...@n...pl>

> [...]
    że
    > również od tak zsumowanej kwoty zapłacisz koszty sądowe.

    Czy te koszta które ponoszę, czyli te 2% + klauzula będą zaliczone w poczet
    długu czy ponoszę już z własnej kieszeni?
    Pozdrawiam

  • 7. Data: 2003-07-29 10:00:08
    Od: " solitarius" <s...@N...gazeta.pl>

    > Koszty, to przed sądem 2% kwoty roszczenia plus później klauzula
    > wykonalności chyba 30 zł.

    Wpis od pozwu w postępowniu upominawczym to rzeczywiście 1/4 wpisu
    stosunkowego (czyli 2% kwoty roszczenia bo cały wpis stosunkowy to 8%) ale
    jeżeli przewiduje się wpis w postaci ułamkowej części, to wpis ten nie może
    wynosić mniej niż 15 zł.

    Jeżeli pozwany wniesie sprzeciw od nakazu zapłaty to Sąd wzywa powoda do
    uiszczenia całego wpisu.

    Za klauzulę wykonalności, stwierdzenie prawomocności, odpisy, zaświadczenia,
    wyciągi oraz inne dokumenty wydawane na wniosek na podstawie akt pobiera się
    opłatę kancelaryjną w kwocie 6 zł za każdą stronicę wydanego dokumentu.
    Opłatę ponosi się naklejając znaki opłaty sądowej na wniosek.