  • 1. Data: 2003-03-22 07:56:42
    Temat: Spadek - gospodarstwo rolne POMOCY
    Od: p...@p...onet.pl

    Witam jestem jedną z 4-ki rodzeństwa, w 1962 roku zmarł nasz ojciec prowadzacy
    gospodarstwo rolne 10 ha, potem 3-ka nas wyjechała za granice a brat został i
    gospodarzył na gospodarstwie, w 1973 najprawdopodobniej nabył własność
    gospodarstwa na podstawie ust. z 1971 (z mocy prawa - bo byl samoistnym
    posiadaczem, co potwierdził mu soltys) moje pytanie więć
    .... CZY NALEŻY MI SIĘ JAKAŚ CZEŚĆ TEGO SPADKU ?
    .... CZY POSTĘPOWANIE SPADKOWE TRZEBA PRZEPROWADZAĆ ?
    ... JAKIE PRZEPISY BĘDĄ OBOWIĄZYWAĆ ?

    Dziękuję za pomoc

  • 2. Data: 2003-03-22 11:22:00
    Temat: Re: Spadek - gospodarstwo rolne POMOCY
    Od: "Demona" <v...@o...pl>

> [...]
    > .... CZY NALEŻY MI SIĘ JAKAŚ CZEŚĆ TEGO SPADKU ?
    > .... CZY POSTĘPOWANIE SPADKOWE TRZEBA PRZEPROWADZAĆ ?

    Uwazam, ze powinienes zapoznac sie z artykulem najnowszej POLITYKI
    pozdrawiam

    --
    Demona
    -----

  • 3. Data: 2003-03-22 15:35:35
    Od: "Wiewióra" <l...@p...onet.pl>

> [...]
    > .... CZY NALEŻY MI SIĘ JAKAŚ CZEŚĆ TEGO SPADKU ?
    > .... CZY POSTĘPOWANIE SPADKOWE TRZEBA PRZEPROWADZAĆ ?

    Czy jesteś aż tak zdesperowana/y, że musisz krzyczeć?
    A poza tym trochę to niegrzeczne pisać anonimy.
    Wracając do wołania o POMOC:
    To ostatnio dość powszechne zjawisko - jak było źle, to wszyscy wyjeżdżali
    za granicę. A jak teraz jest trochę lepiej a za granicą gorzej to nagle
    wszyscy przypominają sobie o majątku, który został w Polsce i był ciężką
    pracą utrzymywany przez tych, którzy zostali. To taka moja dygresja, za
    którą z góry przepraszam.
    Nie jestem prawnikiem i nie wiem, jak jest ze spadkiem w postaci
    gospodarstwa.
    Ale pewnie ten biedak, co orał te 10 ha będzie musiał reszcie rodzeństwa coś
    tam zapłacić. Ciekawe, z czego?

    Pozdrawiam

    Wiewióra

  • 4. Data: 2003-03-24 02:28:48
    Od: "Przemyslaw Lipin" <p...@o...pl>

    Nie ma strachu, nie bedzie musial nic placic.
    Przepisy dotyczace dziedziczenia gospodarstw rolnych byly nowelizowane
    wielokrotnie. Pod wplywem nacisku "mas chlopskich" starano sie ucywilizowac
    i ten zakres stosunkow wlasnosciowych i dostosowac do wymogow
    konstytucyjnego prawa do dziedziczenia.
    Jednak - z tego co pamietam i zastrzegam, ze moge sie mylic - w latach
    60-tych obowiazywaly jeszcze calkowicie nieludzkie przepisy, ktore zezwalaly
    na dziedziczenie wylocznie osobie, ktora pracowala w danym gospodarstwie
    (lub miala wyksztalcenie rolnicze itp.) i wylaczaly od dziedziczenia
    gospodarstwa (ale nie innych skladnikow spadku) wszelkich innych
    spadkobiercow, pozbawiajac ich bodajze i nawet prawa do splat pienieznych z
    gospodarstwa.
    Zreszta i teraz pozostaly szczatki takiego myslenia ustawodawcy (art. 216 -
    preferencyjne dla posiadacza gospodarstwa zasady splaty w razie zniesienia
    wspolwlasnosci gospodarstwa).
    Poza tym, jesliby wlasnosc byla tutaj faktycznie nabyta na podst. ustawy z
    1971 (potrzebna byla bodajze decyzja rady narodowej, na pewno nie samego
    soltysa), to takiego nabycia juz sie nie da ruszyc (patrz art. 63 ust. o
    gospodarowaniu wlasnoscia rolna Skarbu Panstwa zacytowany w moim ostatnim
    poscie w dyskusji nieruchomosc/spadek).

    pozdr
    Przemek

  • 5. Data: 2003-03-24 10:33:20
    Od: p...@p...onet.pl

    Dziękuje za przyjęcie tematu i dyskusję.

    1. W KW gospodarstwa rolnego jest wpisane ze tytułem własności na opdstawie
    którego założono KW jest protokół potwierdzajacy ze jest samoistnym posiadaczem

    2. Czy to mogla byc podstawa do zalozenia kw ?

    3. Moze tu chodzilo o tryb nabycia wllasnosci ex-lege wg. ust 1971

    4. Problem ze splatami - fakt nei nabyli prawa do gospodarstwa rlengo
    spadkobiercy nei spelniajacy warunkow, ale przeciez z mocy prawa sa powolani do
    dziedziczeenia, i czy nie naleza im sie splaty takze od udzialu w g.rol, czy
    moze tylko od udzialu w pozostalej czesci spadku ?

    Dzieki....

  • 6. Data: 2003-03-24 15:34:45
    Od: "Przemyslaw Lipin" <p...@o...pl>

> [...]
    czy
    > moze tylko od udzialu w pozostalej czesci spadku ?

    Problem wlasnosci tego gospodarstwa jest juz dzisiaj nieistotny. Jesli wpisu
    do KW dokonano juz wczesniej, to wpisany tam jako podstawa protokol byl
    zapewne deklaratoryjnie stwierdzajaca nabycie wlasnosci na podstawie ustawy
    uwlaszczeniowej decyzja rady narodowej. W kazdym razie, nawet bez takiej
    decyzji osoba ta nabylaby juz wlasnosc w drodze zasiedzenia.
    Jesli chodzi o splaty, to nie gwarantuje, ze sie nie myle, ale zdaje mi sie,
    ze w tamtym czasie pozostalym wspolspadkobiercom nie przyslugiwalo zadne
    prawo do splat z gospodarstwa rolnego. Mieli oni wylacznie prawo do udzialu
    w pozostalej masie spadkowej.
    Jesli wiec nie byl przeprowadzony zaden dzial spadku, to teoretycznie
    przysluguje spadkobiercom nadal roszczenie do dokanania takiego dzialu w
    czesci dotyczacej pozostalej oprocz gospodarstwa masy spadkowej, bo nadal
    istnieje wspolwlasnosc spadkobiercow w tym zakresie, zas roszczenie o
    zniesienie wspolwlasnosci nie ulega przedawnieniu (art. 220 kc).

    pozdr
    Przemek

  • 7. Data: 2003-03-24 15:49:09
    Od: p...@p...onet.pl

    Jednak ocenie rzeba poddać okolicnzośc - spełnienia warunków przez
    spadkobierców na dzień otwarcia spadku (śmierci) i to będzie presądzało.

    Zgadza sie nei mogęnigdzie odszukać rozwiązania problemu spłat - dla osób
    nieuprawnionych do objęcia spadku g.rolnego, ale czy to oznacza że przepisy
    ogólne sąwyłaczone ?

    Skoro jest KW to przeciez mozna obalic domniemanie dotyxczące prawdziwosci
    podstawy wpisu prawa wlasnosci (tj. protokolu mam do tego podstawy)

    A jesli tu chodzi o ust z 1971 r., to musi byc jakas czynnosc nieformalna ktora
    dala posiadanie - co w sytuacji kiedy powola sie okolicznosc poelgajaca iz ta
    czynoscia byl nieformalny dzial spadku ?

    Problem jest bardzo intrygujacy i cieakwy

  • 8. Data: 2003-03-24 18:00:15
    Od: "Przemyslaw Lipin" <p...@o...pl>

    <> Zgadza sie nei mogęnigdzie odszukać rozwiązania problemu spłat - dla osób
    > nieuprawnionych do objęcia spadku g.rolnego, ale czy to oznacza że
    przepisy
    > ogólne sąwyłaczone ?

    Nie sa wylaczone, ale na zasadach ogolnych dziedziczy sie tylko pozostala -
    poza gospodarstwem - czesc spadku.

    > Skoro jest KW to przeciez mozna obalic domniemanie dotyxczące prawdziwosci
    > podstawy wpisu prawa wlasnosci (tj. protokolu mam do tego podstawy)

    Patrz art. 63 ust. o gosp. wl. rolna Skarbu Panstwa - takiej decyzji juz nie
    obalisz, chocby zostala kiedys wydana z naruszeniem prawa, jest ostateczna
    na maxa.

> [...]
    ta
    > czynoscia byl nieformalny dzial spadku ?

    To nic nie zmieni - jesli wlasnosc zostala faktycznie nabyta na podstawie
    tej ustawy, to nie da sie juz tego ruszyc, z racji podanej powyzej.

    > Problem jest bardzo intrygujacy i cieakwy

    Prawda, ale co z tego - mleko sie rozlalo juz kupe lat temu i watpie, aby
    dalo sie cokolwiek wysadzic.

    pozdr
    Przemek