    From: "Przemyslaw Lipin" <p...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Spadek - gospodarstwo rolne POMOCY
    Date: Mon, 24 Mar 2003 16:34:45 +0100
    Sender: p...@o...pl@pepe.hechtsheim.wohnheim.uni-mainz.de

    news:3c81.0000055a.3e7edef0@newsgate.onet.pl...
    > Dziękuje za przyjęcie tematu i dyskusję.
    >
    > 1. W KW gospodarstwa rolnego jest wpisane ze tytułem własności na
    opdstawie
    > którego założono KW jest protokół potwierdzajacy ze jest samoistnym
    posiadaczem

    > 2. Czy to mogla byc podstawa do zalozenia kw ?
    >
    > 3. Moze tu chodzilo o tryb nabycia wllasnosci ex-lege wg. ust 1971
    >
    > 4. Problem ze splatami - fakt nei nabyli prawa do gospodarstwa rlengo
    > spadkobiercy nei spelniajacy warunkow, ale przeciez z mocy prawa sa
    powolani do
> [...]

    Problem wlasnosci tego gospodarstwa jest juz dzisiaj nieistotny. Jesli wpisu
    do KW dokonano juz wczesniej, to wpisany tam jako podstawa protokol byl
    zapewne deklaratoryjnie stwierdzajaca nabycie wlasnosci na podstawie ustawy
    uwlaszczeniowej decyzja rady narodowej. W kazdym razie, nawet bez takiej
    decyzji osoba ta nabylaby juz wlasnosc w drodze zasiedzenia.
    Jesli chodzi o splaty, to nie gwarantuje, ze sie nie myle, ale zdaje mi sie,
    ze w tamtym czasie pozostalym wspolspadkobiercom nie przyslugiwalo zadne
    prawo do splat z gospodarstwa rolnego. Mieli oni wylacznie prawo do udzialu
    w pozostalej masie spadkowej.
    Jesli wiec nie byl przeprowadzony zaden dzial spadku, to teoretycznie
    przysluguje spadkobiercom nadal roszczenie do dokanania takiego dzialu w
    czesci dotyczacej pozostalej oprocz gospodarstwa masy spadkowej, bo nadal
    istnieje wspolwlasnosc spadkobiercow w tym zakresie, zas roszczenie o
    zniesienie wspolwlasnosci nie ulega przedawnieniu (art. 220 kc).

    pozdr
    Przemek