    From: "greg" <k...@z...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: zwrot weksla
    Date: Fri, 27 Sep 2002 11:44:44 +0200

    Witam.
    Co do zasady płatność weksla wiąże się z jego faktycznym zwrotem. Pytanie,
    czy weksel ten był wypełniony w chwili wystawienia, czy był wekslem
    niezupełnym (in blanco) ? Takie informacje są niezbędne dla rozsądnego
    ocenienia sytuacji. Czy widziałeś fizycznie ten weksel ? Zakładając, że
    weksel zapłacony przez Ciebie istnieje, musi zostać Tobie wydany. Należałoby
    odpowiedzieć sobie na pytanie: czy podstawą płatności, którą uczyniłeś było
    zobowiązanie z weksla czy z innego tytułu prawnego, który ten weksel
    zabezpieczał. Jeżeli z innego tytułu - spełniłeś świadczenie należne i
    pozostaje Ci problem samego weksla.
    Ja osobiście przeanalizowałbym możliwość wystąpienia z powództwem w związku
    z nienależną zapłatą (brak weksla) wzywając uprzednio do zwrócenia wpłaconej
    kwoty (jednak cały czas mam za mało od Ciebie informacji). Jeżeli weksla nie
    otrzymałeś zakładamy, że beneficjent tej wpłaty nie posiada oryginalnego
    blankietu wekslowego i w związku z tym wpłata była nienależna. Udowodnienie
    zasadności wpłaty uczynić może przedkładając w procesie sądowym oryginalny
    blankiet wekslowy, wykazując tym samym swoje uprawnienie. Remitent będzie
    musiał oczywiście ponieść całe koszty postepowania sądowego, a ty będziesz
    miał spokojny sen.
    Obojętnie z której strony do sprawy podejść, podałeś zdecydowanie za mało
    informacji, żeby coś sensownego poradzić. Można sobie dywagować, ale jedno
    jest pewne, jeżeli remitent puści weksel w obieg to pewnego dnia może
    zastukać Pan X lub Firma X i poprosić Cię o zapłatę należności z weksla, a
    Ty będziesz miał spore problemy. Nie polecam pozostawienia sprawy bez
    rozwiązania. Tak czy inaczej proponowałbym udać się do prawnika i wystąpić
    na drogę sądową z właściwie skonstruowanym wnioskiem o zwrot weksla.

    greg

    Użytkownik Bogdan K <b...@p...com> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:amupoh$m4h$...@n...onet.pl...