  • Data: 2003-10-09 19:30:13
    Temat: Re: zniesławienie
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    No to taka opowiastka. Nieżyczliwy mi obywatel powiadamia Urząd Skarbowy,
    że ja nie zapłaciłem podatku od prowadzonej działalności gospodarczej.
    Urząd staje na wysokości zadania i dość szybko sprawdza, że jako urzędnik
    państwowy dzielności gospodarczej prawa prowadzić nie mam i wobec braku
    dowodów przeciwnych postępowanie na etapie postępowania administracyjnego
    morzy, a umorzenie się uprawomocnia. No i w tym wypadku:

    1. Urząd Skarbowy jest powołany do ścigania przestępstw skarbowych.

    2. Złożone zawiadomienie było nieprawdziwe, co udowodniono w toku innego,
    niż karne postępowanie.

    3. Postępowania przygotowawczego nie wszczęto.

    A jednak moim zdaniem przestępstwo z art. 234 kk miało miejsce.

    Można mnożyć takie przypadki. jest cały wachlarz wykroczeń
    dyscyplinarnych, które co do zasady przestępstwami nie są, a więc
    prowadzenie postępowania karnego w tej sprawie nie jest w ogóle możliwe, a
    jednak fałszywe zawiadomienie może rodzić odpowiedzialność z art. 234 kk.

    Warunkiem odpowiedzialności z tego artykułu jest jednak udowodnienie, że
    zawiadamiający działał celowo. A więc jego zawiadomienie nie powstało w
    skutek błędu, ale było celowym działaniem. I najpewniej właśnie tego
    dotyczył odpowiedź z prokuratury, na którą się powołujesz.