  • Data: 2005-04-29 00:47:31
    Temat: Re: zdjecia z miejsc publicznych
    Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net> szukaj wiadomości tego autora

    In article <d4q2io$39p$1@nemesis.news.tpi.pl>, Joanna wrote:
    > Tak, ale tam jest jeszcze kolejny punkt:
    > 2) utwory wystawione w publicznie dostępnych zbiorach, takich jak muzea,
    > galerie, sale wystawowe, lecz tylko w katalogach i w wydawnictwach
    > publikowanych dla promocji tych utworów, a także w sprawozdaniach o
    > aktualnych wydarzeniach w prasie i telewizji, jednakże w granicach
    > uzasadnionych celem informacji

    Nie sądzę aby Zoo mieściło się tematycznie w zakresie muzeum/galeria.
    Dyskusja jest o tyle bezprzedmiotowa, że bardzo trudno w przypadku ogólnym
    uznać zwierzaka czy roślinę za utwór. Ochronie zaś (w omawianym tu
    zakresie) podlegają tylko utwory. Reszta nie.

    > I ja w sumie nie wiem, ktory dotyczy miejsca, gdzie kupuje sie bilety
    > wstepu.
    > Poza tym nadal nie rozumiem w jaki sposob zwierze czy roslina moze byc
    > utworem.... Rozumiem np. jakis budynek, nawet klatke, ale samo zwierze?

    No właśnie na ogół nie może być. Jak ktoś się bardzo uprze, to pewnie coś
    wymyśli z hodowlą selektywną, ale tak na codzień to nie bardzo.

    Natomiast osobną kwestią jest fotografowanie w miejscach nazwijmy to
    udostępnionych publicznie ale będących np. własnością prywatną (sklepy
    etc). Zdania są tu (przynajmniej wśród grupowiczów) mocno podzielone. MZ,
    jeśli nie normuje tego konkretna umowa którą zawarłaś kupując bilety, to
    jest to dozwolene. Jeśli normuje, to zalezy to od treści tej umowy, przy
    czym oczywiście postanowienia tej umowy nie są nadrzędne w stosunku do
    obowiązującego prawa. Samo fotografowanie w takim miejscu (i dalsze
    publikowania prac) z pewnością nie narusza prawa autorskiego. Właściciel
    (obiektu, terenu etc) nie może Ci tego skutecznie zabronić. Nie naruszasz
    w ten sposób również niczyjej własności. Słowem, ewentualne roszczenia
    mogą być dochodzone przez właściciela wyłącznie na drodze cywilnej, gdzie
    będzie on musiał udowodnić poniesioną w wyniku Twoich działań szkodę,
    oraz, że jesteś w ogóle stroną umowy z której konieczność naprawienia tej
    szkody może wynikać.

    --
    Marcin