    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: zatrzymanie obywatelskie
    Date: Thu, 16 Nov 2006 18:36:19 +0100

    Użytkownik "Jarosław Kowal" <s...@s...pl> napisał w wiadomości
    news:ejhnp7$2v7$1@nemesis.news.tpi.pl...
> [...]
    > (swojego badz cudzego) mam prawo (ja - osoba cywilna) interweniowac w zakresie
    > obrony koniecznej.
    >
    > Ale zauzmy taka sytuacje - jestem swiadkiem jak ktos dokonuje kradziezy (np.
    > kradziez torebki, badz kradziez w sklepie) po czym blyskawicznie ucieka z
    > miejsca zdarzenia - czy mam prawo delikwenta dogonic, powalic na ziemie,
    > obezwladnic (bez uszkadzania go fizycznie) i przytrzymac do momentu
    > przyjechania policji? Czy tez moje uprawnienia ograniczaja sie do wezwania
    > policji, ktora za nim przyjedzie to juz bedzie po sprawie?

    Oczywiście, że masz prawo interweniować. Jedyny warunek, to by ten pościg był
    nieprzerwany. Nie możesz go ująć, jeśli następnego dnia rozpoznasz go w sklepie.
    Co do użycia siły czy innych środków do ujęcia go lub zapobieżenia przestępstwu,
    to działasz w ramach obrony koniecznej. Czyli jeśli będzie się szarpał, to
    możesz go przytrzymać. Jak będzie chciał uderzyć, to możesz obezwładnić, a i
    uderzenie go przejdzie. Ale juz nie przejdzie strzelanie za nim, gdy nie możesz
    go dobiec a on ucieka. Co innego, gdy bije nożem ofiarę w miejscu dla Ciebie
    niedostępnym i strzelasz, by przerwać atak.

    > Wg. jednej interpretacji otrzymalem odpowiedz ze w takim przypadku przestepca
    > moze oskarzyc mnie o bezprawne zatrzymanie.

    Oskarżyć może. Dostanie postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania w tej
    sprawie i to będzie kres jego oskarżenia.

    > Ostatnio jednak slyszalem o przypadku gdy kierowca bedac swiadkiem wybitnie
    > "poalkoholowych" umiejetnosci jazdy kierowcy samochodu jadacego przed nim,
    > zajechal mu droge po czym wezwal policje i przytrzymal sila pijanego kierowce
    > az do momentu jej przyjazdu - nie bylo wzmianki o tym aby wyciagnieto
    > konsekwencje prawne od kogokolwiek innego poza pijanym kierowcą.

    To już zrobił bardzo głupio. Gdyby w trakcie zajeżdżania drogi doszło do
    kolizji, czy wypadku, to pijany odpowiadał by za jazdę po pijanemu, zaś dzielny
    kierowca za spowodowanie kolizji. Nawet policjanci, o ile jadą nieoznakowanym
    pojazdem, to po prostu jadą za podejrzanym pojazdem i czekają, aż się sam gdzieś
    zatrzyma, a nie zajeżdżają mu drogi. Prawo dopuszcza zatrzymanie poprzez
    zastawienie _oznakowanym_ radiowozem, ale i to nie może mieć charakteru
    spychania z drogi czy zajeżdżania drogi i musi być tak przeprowadzone, by
    uciekający miał szansę się zatrzymać.

    Jak od każdej zasady bywają tu oczywiście wyjątki. Hipotetycznie można by było
    pewnie znaleźć kilka sytuacji, gdzie opierając się na stanie wyższej
    konieczności zasadnym było by doprowadzenie do kolizji lub wypadku by zatrzymać
    uciekającego. Ale to są naprawdę wyjątkowe sytuacje.