  • Data: 2006-11-16 13:03:37
    Temat: zatrzymanie obywatelskie
    Od: "Jarosław Kowal" <s...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Czy ktos z Grupowiczow orientuje sie jak obecnie wyglada prawnie mozliwosc
    interwencji w przypadku bycia swiadkiem przestepstwa?
    O ile pamietam istnial kiedys taki termin jak "zatrzymanie obywatelskie",
    natomiast jego obecnego znaczenia ani waznosci nie znam...

    Rozumiem ze w przypadku gdy przestepstwo stanowi zagrozenie dla
    zdrowia/zycia (swojego badz cudzego) mam prawo (ja - osoba cywilna)
    interweniowac w zakresie obrony koniecznej.

    Ale zauzmy taka sytuacje - jestem swiadkiem jak ktos dokonuje kradziezy (np.
    kradziez torebki, badz kradziez w sklepie) po czym blyskawicznie ucieka z
    miejsca zdarzenia - czy mam prawo delikwenta dogonic, powalic na ziemie,
    obezwladnic (bez uszkadzania go fizycznie) i przytrzymac do momentu
    przyjechania policji? Czy tez moje uprawnienia ograniczaja sie do wezwania
    policji, ktora za nim przyjedzie to juz bedzie po sprawie?

    Wg. jednej interpretacji otrzymalem odpowiedz ze w takim przypadku
    przestepca moze oskarzyc mnie o bezprawne zatrzymanie.
    Ostatnio jednak slyszalem o przypadku gdy kierowca bedac swiadkiem wybitnie
    "poalkoholowych" umiejetnosci jazdy kierowcy samochodu jadacego przed nim,
    zajechal mu droge po czym wezwal policje i przytrzymal sila pijanego
    kierowce az do momentu jej przyjazdu - nie bylo wzmianki o tym aby
    wyciagnieto konsekwencje prawne od kogokolwiek innego poza pijanym kierowcą.

    Jakie sa Wasze opinie na ten temat?
    Jak daleko mozna sie posunac interweniujac bedac swiadkiem przestepstwa?
    Czy fakt posredniej mozliwosci spowodowania zagrozenia zycia/zdrowia przez
    przestepce (jak np. jazda owego kierowcy) daje nam wieksze mozliwosci
    dzialania?