    From: kam <k...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: zakup auta - oszukany rok produkcji
    Date: Tue, 03 Sep 2002 16:57:49 +0200

    Kokosz napisa_(a):

    > Po konsultacji z prawnikiem dowiedziałem się iż faktycznie mogę pójśc na
    > rękojmię - 1)kupiłem samochód z 2000 roku (tak jest wyraźnie napisane na
    > fakturze i innych papierach, które dostałem); 2)facet sprzedał mi samochód
    > (19 sierpnia 2002) bez decyzji urzędu celnego (a ta była dopiero 26 sierpnia
    > 2002) i to jest niezgodne z prawem; 3)Placówka, w której robiłem badanie
    > techniczne (przed 26 sierpnia) pojazdu nie mogła orzec i ż samochód jest
    > roku 2000 bez uprzedniej decyzji Urzędu Celnego (26 sierpnia)
    > I moje pytanie - czy punkt 1 i 2 Twojej odpowiedzi mam realizować przy
> [...]

    Rękojmia to rok od wydania rzeczy - do tego czasu należy chyba złożyć
    już ewentualny pozew w sądzie. Oświadczenie o odstąpieniu od umowy lub
    żądanie obniżenia ceny możesz napisać sam i przesłać sprzedawcy - nie
    daj się tylko zbyt długo zwodzić. Samochód możesz zatrzymać do momentu
    zwrotu pieniędzy. Prawnika zostaw sobie ewentualnie na sąd. Jedyny
    problem jaki się rysuje to kwestia tej, jak piszesz, niezgodnej z prawem
    sprzedaży i jej skutków. Jeśli spowodowała ona nieważność umowy to nie
    ma też rękojmi, można natomiast dochodzić zwrotu nienależnego
    świadczenia. Nie mam pojęcia o prawie celnym i innych kwestiach z pkt 2
    i 3 więc nie mogę powiedzieć jak wygląda ta sprawa. Ale skoro prawnik o
    którym piszesz stwierdził, że możesz się oprzeć na rękojmi to trzeba to
    zrobić.

    KG