  • Data: 2012-11-09 23:39:33
    Temat: Re: zagadka - koszty zastępstwa w egzekucji
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Fri, 9 Nov 2012, Liwiusz wrote:

    > Prawnik liczy takie koszty, na jakie się umówił z klientem, mogą być niższe,
    > takie same, lub wyższe niż przyznane ustawowo stawki.

    > Może tylko do wysokości stawek urzędowych.

    > Powinna wziąć tańszego prawnika. A jak jest VATowcem, to w ogóle się tym nie
    > przejmować, bo doliczony VAT jest dla firmy neutralny.

    Poobracałem całość kilka razy, i chyba wiem zarówno w czym widzi problem
    Krzysiek, gdzie jest hak i jaki sposób całość powinna pasować do
    siebie.
    Ale poproszę o weryfikację czy dobrze rozumiem (tudzież sprawa
    kwalifikuje się do weryfikacji na .podatki).

    Nomenklatura: prawnik, wierzyciel (ten co wygrał sprawę),
    dłużnik (ten co przegrał sprawę).

    Hak IMO leży w tym, że spłata prawnika *dla wierzyciela*
    stanowi usługę, zaś *dla dłużnika* - nie.
    Krysiek nie łyka "neutralności VATu", bo oczekuje, że nastąpi
    refaktura. Ta refaktura "przywróciłaby" odliczony VAT.
    Zniosłaby więc rzeczoną "neutralność".

    Na przykładzie.
    Stawka urzędowa - 100zł
    Prawnik kasuje 100zł + 23zł VAT, razem 123 zł brutto.

    Wierzyciel 23 zł odkłada sobie do odliczenia w deklaracji, zaś
    100 zł zwrotu żąda od dłużnika notą obciążeniową, w ramach zwrotu kosztów
    prawnika.
    To jest odszkodowanie, nie usługa, więc nie podlega pod VAT.
    I w tym niepodleganiu ukryte są 23 zł, które "brakują" Krzyśkowi.

    Wszystko pasuje czy coś pomieszałem?

    pzdr, Gotfryd