    From: domańczak <d...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: wypowiedzenie a ciąża
    Date: Sun, 17 Nov 2002 09:16:58 GMT
    Sender: d...@p...onet.pl@as1-31.pila.dialup.inetia.pl

    p...@p...onet.pl wrote:

    >Czy i w jakich okolicznościach pracodawca może zwolnić pracownicę, która jest w
    >4 m-cu ciąży, po zakończeniu 3 miesięcznego okresu próbnego. Według przepisów
    >należy się pracownicy przedłużenie umowy do rozwiązania. Czy może stać się
    >inaczej?
    Jesli umowa jest dłuzsza niż na miesiac, a ciaza trwa już co najmniej
    3 miesiace, pracodawca ma obowiazek przedłuzyc umowę do dnia porodu.
    Czy moze stac sie inaczej?- nie wiem, chyba gdy właścicie zakładu
    likwiduje działalność?...
    >Drugie pytanie to czy urlop macierzyński należy się automatycznie w takiej
    >sytuacji? Czy trzeba jakoś to załatwiać formalnie?
    Urlop macierzyński sie nie należy, bo zeby dostać urlop trzeba
    być pracownikiem. W rozpatrywanym przez nas przypadku pracownicy
    przysługuje tylko prawo do zasiłku macierzyńskiego wypłacanego przez
    ZUS. Wypłata zasiłku macierzyńskiego trwa tyle samo jak na urlopie
    macierzyńskim (czyli obecnie 16 tyg przy pierwszym dziecku i 18 przy
    drugim) i sa to takie same pieniadze, czyli miesiecznie gdzies 100%
    miesiecznych zarobków (wylicza sie to z wynagrodzenia z ostatnich 6
    miesiecy kalendarzowych poprzedzajacych miesiąc, w którym uzyskano
    prawo do zasiłku).
    Ze strony formalnej to wyglada w ten sposób, ze akt urodzenia dziecka
    dostarcza sie do kadr, a oni powinni juz załatwic resztę. Z
    doswiadczenia jednak wiem, ze to róznie bywa i dobrze sie jeszcze
    dowiedzieć w samych kadrach...
    Aha, jesli pracownica chce, moze wykorzystać 2
    tygodnie przed porodem na urlop macierzyński, ale to sie nie opłaca,
    bo wtedy zasiłek macierzyński bedzie krótszy o 2 tygodnie.
    A propos zasiłku porodowego. Dawniej przysługiwał każdej
    ubezpieczonej kobiecie, teraz (czyli od czerwca 2002) otrzymuja go
    tylko matki najbiedniejsze (jesli na jedna os. jest nie wiecej niz 548
    zł), korzystajace z pomocy społecznej. Jest to jednorazowy zasiłek w
    wysokosci 195 zł.
    Polecam artykuł "Prawa młodych matek" w listopadowym wydaniu
    miesiecznika "Dziecko" i telefon do radców prawnych w Ministerstwie
    Pracy, którzy udzielają bezpłatnie informacji (0-22 60 10 548, ew.
    końcówki 549, 557; telefon moze sie przydać, bo czasami w ZUS-ie
    "lubią" wprowadzać w błąd).
    Pozdrawiam
    Ania (co kiedyś też miała umowe na czas okreslony, a teraz ma prawie
    dwuletniego łobuziaka w domu :-)